woensdag 20 augustus 2014

Druk in de vakantie, deel 2

Ik blog nog maar even verder over die vakantiedrukte. Drukte met een vette knipoog dus. Want het is vooral toch genieten van al de reuring rond me heen!

Vrijdag
Vrijdag 8 augustus, de dag nadat Henk jarig was, was ik weer vroeg van de partij. Er gingen die dag twee kinderen op vakantie en dus moesten er twee tassen met voldoende schone kleding enzo klaarstaan.

De eerste die vertrok was Hans. Hij ging per vliegtuig naar Engeland waar zijn vriendin met haar familie op vakantie was. Hij ging daar voor een week heen en zou met hen per auto weer terugkomen.

Gelukkig kon Hans vanaf The Hague Airport (wij zeggen nog altijd gewoon 'Zestienhoven') vertrekken en hoefde ik niet eerst een autorit van een uur naar Schiphol te maken.
Ik reed Hans naar het vliegveld, stopte bij de Kiss&Ride, gaf hem een dikke hug en daar ging meneer. Die zou het verder wel vinden.

Ik reed terug naar huis, maar maakte een tussenstop in Barendrecht. Daar ging ik naar de Makro omdat er boxers en schoenen in de aanbieding waren. Ik kocht een 10-pack boxers voor Dirk, die de volgende week voor 4 maanden naar Suriname zou vertrekken, en schoenen voor Willem.
Als ik bij de Makro ben kijk ik ook altijd even in het schap met afgeprijsde waren. Soms zijn het dingen die aan de datum zijn. Andere keren zijn het gescheurde of gedeukte verpakkingen waardoor de producten voor een koopje weggaan. Ik had geluk. Het was nog best vroeg (net na tien uur) en het schap lag vol. Ik scoorde voordelige koek voor het aankomende weekend, wat goed uitkwam, omdat ik niet veel tijd voor bakken zou hebben. Ook was er afgeprijsde limonadesiroop. Slechts 0,50 euro per blik. Ik nam van twee smaken elk 4 blikken. Gelukkig keek ik na de kassa de bon na, want 1 smaak stond er voor 1,89 per blik op! Ik ging met de bon terug naar de klantenservice en kreeg 5,90 terug. Ping, ping, kassa! :-).

Thuis stond Maria al op me te wachten. Zij zou om 13.00 opgehaald worden om mee te gaan met het gezin van mijn broer en schoonzus naar Julianadorp. Haar tas was al gepakt, maar er miste nog iets: ze wilde een joggingbroek mee, omdat ze een keer zouden gaan klimmen. Nu moest er nog een joggingbroek aangeschaft worden voor de gymles op school en we besloten die maar snel te gaan kopen. Dan kon ze hem meenemen. We gingen naar Schoenenreus en hadden (alweer) mazzel. Nog één broek in haar maat en dat met 70% korting. Ik grabbelde ook nog maar even in de leggingbak en scoorde er twee in haar maat voor slecht 0,40 euro per stuk. Ik werd steeds blijer :-). Maria mocht ook nog wel even kijken voor sandaaltjes. Ze had niet veel bijzonders meer aan zomerschoeisel. En jawel, we vonden ook nog leuke sandaaltjes. Bij de kassa nam ik nog een grote bus spray mee om schoenen mee tegen vocht en vlekken te beschermen, leverde mijn volle spaarkaart in en moest per saldo nog 3 euro zoveel bijbetalen. Dat is leuk winkelen ;-).

En zo stond ook Maria op tijd in de startblokken.

Zodra ze was uitgezwaaid ging ik als een haas aan de was. Het was gelukkig prima weer en de was wapperde in no time droog. Dat kwam mooi uit, want voor zaterdagmiddag stond er ook weer het een en ander op het programma. Ja, ja, druk, druk, druk, hoor ;-).

Intussen keek ik de klok naar half zes. De tijd dat Willem zou thuiskomen uit z'n werk. De tijd dat ook voor hem eindelijk de vakantie aanbrak!! Jippie!!

Zaterdag
En zo werd het zaterdag 9 augustus. Willem z'n eerste officiële vakantiedag!

Voor mij een dag van toch weer vroeg uit de veren. Dat is overigens nooit een straf voor mij. Het is meer mijn natuurlijke ritme. Ik word gewoon altijd vroeg wakker.
De zaterdagse huishoudelijke bezigheden moesten in een ochtendje gepropt worden. 's Middags zouden we namelijk fijn met onze vrienden, Marco en Ellen, op stap gaan. Marco was in juli jarig en, hoe hip, wij gingen hem een belevenis-kado geven. Willem had bedacht om met Marco te gaan kitebuggyen.

Maar eerst dus nog maar even wassen en boodschapjes doen en opruimen en de vaat doen. Je kent het riedeltje wel. Tegen de middag kwamen Dirk, Leendert en Hans thuis van kamperen. Dat gaf opnieuw een bult was en rommel. Geeft niet. De wasmachine draait gelukkig vanzelf en ook vandaag was er lekker veel wind om alles in een ommezien droog te wapperen.

Leendert wilde graag mee kitebuggyen. Prima. Zelf ging ik met Jan, zijn vriend Gerard en met Maaike en Henk mee om van het Ouddorpse strand te genieten en -natuurlijk- lekker met Ellen te kletsen.
Omdat onze vorige poging om met z'n allen een stranddagje te hebben mislukte, hadden we het nu anders aangepakt. We zouden Marco en Ellen in Dinteloord ophalen. Daar waren ze bij Ellen haar oma. We zouden dan met twee auto's achter elkaar naar Ouddorp rijden, waar Willem de workshop kitebuggyen voor drie personen had gereserveerd.

En zo gebeurde. De mannen genoten van het fysiek en sportief bezig zijn:





Wij vrouwen kletsten (en ik haakte fijn verder aan de omslagdoek).
En de kinderen speelden op het strand en bij/in de zee.

Aan het einde van de middag namen we afscheid van Marco en Ellen. Zij gingen met familie tapas eten. Wij hadden de skottelbraai bij ons en hadden het voornemen om broodjes hamburger klaar te maken. Er stond bij het strand echter veel te veel wind om de skottelbraai brandend te kunnen houden. We reden een stukje om te kijken of we een plekje in de luwte konden vinden. Willem gaf de moed al snel op. Die wilde aan de friet van een frietkar. Maar nee, hoor, wíj wilden skottelbraaien. Veel te leuk ;-). Ik stelde voor om onderweg een picknickbank te zoeken en daar alsnog de skottelbraai aan te steken. Nog voor we de Brouwersdam echt achter ons gelaten hadden, vonden we het ultieme plekje. Heerlijk beschut, nét van de weg, picknickbank en vuilnisbak. Wat wil je nog meer?



Aan het thuisfront was Dirk intussen aan het kokkerelen voor hemzelf en voor Koos. Ik had die morgen een semi-kant-en-klare maaltijd gekocht. Vlees, groenten en rijst. Het moest enkel maar volgens de aanwijzing opgebakken worden. Nou, dat lukte prima, hoor :-)




Een kind kan de was doen. Dirk kan koken. Toch? ;-)


plaatje van internet

Ik ben benieuwd wat hij er in Suriname van bakt ;-)