dinsdag 16 september 2014

De kop is er weer af

Ziezo. De kop is er weer af. Ik was van plan vandaag eens lekker in huis bezig te zijn. En dat is aardig gelukt. Ik had een prachtig lijstje opgesteld van klusjes die ik vandaag wilde doen. Wat daar op stond?

- de vaat wassen
- drie broden bakken
- twee wassen doen
- een uur strijken
- ramen zemen buiten
- ramen zemen binnen
- naar de markt voor groenten, fruit, lam, hanen en violen
- inkopen opruimen
- plantenbakken bij de voordeur opnieuw beplanten
- bovenverdieping opruimen
- beneden stofzuigen en voor het zicht stoffen
- 10 dingen uitzoeken die het huis uit mogen
- pruimenjam koken

Overal staat nu een streep doorheen, behalve door het beplanten van m'n bloembakken. Dat komt omdat ik geen violen vond. Misschien is het nog te vroeg voor winterviolen. Ik ga morgen nog maar eens kijken. En anders plant ik er wel iets anders in. Alles beter dan de uitgegroeide, armetierige geraniums die er nu in staan ;-).

Ik ging dus naar de markt. Voor groeten, fruit, lam en hanen. Dat is nog wel een leuk verhaal. Regelmatig ga ik op maandagmiddag na vieren naar de markt. De groenteboer heeft vaak spullen waar hij vanaf wil en belt me dan of ik kom. Voor een habbekrats laad ik dan mijn auto vol.
Er is ook vaak een meneer die groente-afval voor zijn dieren komt halen. We maakten al eens een praatje. Zo ook vorige week. Ineens vroeg die meneer of ik soms ook interesse had in grote mesthanen. Nou, daar had ik zeker wel interesse in. En zo wisselden we telefoonnummers uit en ik beloofde deze week weer naar de markt te komen. Dan zou hij hanen voor me meenemen. Geslacht en wel, gelukkig ;-).
Maar later belde de meneer me op, of ik soms ook een lam wilde. Hij had een lam lopen wat net van de moeder af was en dat wilde hij slachten. We werden het snel eens over de prijs en zodoende kwam ik vandaag niet alleen met groenten en fruit thuis, maar ook met hanen en een lam. Allemaal vlees hier zo uit de polder. Tja, zelf eet ik het niet, maar er zijn hier afnemers genoeg in het gezin. Ze verheugen zich er al op dat ik het ga klaarmaken.

Zelf houd ik het op groenten en fruit. En voor de prijs hoef je dat ook al niet te laten. Zo op het einde van de markt is er het nodige wat voor een zacht prijsje weg mag. Kijk, dit kocht ik allemaal voor 25 euro:



Natuurlijk zitten er spullen bij met een plekje of een vlekje of wat snel op moet. Maar wij zijn hier niet zo kieskeurig. Kijk, de bananen zijn al wat bruin. Maar juist zó op z'n lekkerst!



Van de andijvie moeten de buitenste bladeren eraf.



De bloemkolen waren gevallen en hier en daar beschadigd.


De preien hadden in de regen gestaan en waren een beetje geel geworden.



En de rabarber stelen moeten een stukje ingekort worden ;-).



Een kniesoor die daarop let.

Ik ben er weer heel blij mee. Misschien is het wel leuk om de komende dagen te laten zien hoe ik het één en ander verwerk.

Vanavond is er alvast wat van deze voorraad bij de warme maaltijd op gegaan: broccoli en komkommers. Heerlijk met gekookte aardappels, een stukje rollade en honing-mosterdsaus. Als toetje was er voor iedereen een banaan.




Ook ging er een bloemkool en een komkommer naar de moeder van een vriendinnetje van Henk. En de moeder van een vriendin van Maria kreeg een bloemkool, een komkommer en een meloen. Van zo'n rijkdom is het gul delen.

Er was vanavond een lezing in de kerk over het geweten en gewetensvorming. Daar ben ik met een paar kinderen naar toe geweest. We waren om ongeveer half 10 thuis. En nadat we thee hadden gedronken ben ik nog even de keuken ingedoken. Zaterdag kreeg ik pruimen die nodig op moesten. Ik had er al wat verwerkt in pruimenijs. Van de rest heb ik jam gekookt. Daarbij gebruikte ik een paar citroenen van de voorraad van vandaag.

En zo is er niet alleen de kop vande week en van het werk af, maar ook van mijn groenten- en fruitvoorraad.