maandag 15 december 2014

Kadootjes geven

Wat is het toch altijd leuk, als je een kadootje voor iemand hebt, waar je zeker van weet, dat het de ander zal verrassen. Je kunt je er dan van tevoren al echt op verheugen om dat kadootje te geven.

In ons grote gezin en enorme familie is er bijna wekelijks wel iets te vieren, waarbij je een kadootje geeft. Verjaardagen, geboortes, huwelijken, verlovingen, jubilea, noem maar op. Al met al gaat er best veel tijd in zitten om voor elke gelegenheid een passend geschenk te vinden. Om het nog maar niet te hebben over het geld wat daarmee gemoeid is...

Als ik aan het winkelen ben heb ik dan ook altijd mijn antenne uitstaan om leuke kadootjes te scoren. Bij voorkeur iets wat flink afgeprijsd is, zodat het financieel te behappen blijft. Nu, vlak na de Sint, heb ik m'n slag geslagen bij Albert Heijn. Daar lagen alle overgebleven Sintkadootjes nu voor de halve prijs. Daar heb ik fijn m'n kadodoos mee aangevuld.

Ook in de Kringloopwinkel is het goed om die antenne uit te hebben staan. Want juist daar vind je die heel speciale kadootjes, waar je iemand echt mee verrast. Iets om een verzameling aan te vullen, bijvoorbeeld. Of een speciaal boek. Zo vond ik pas een heel mooi, nagelnieuw basiskookboek. Ideaal om aan een jong stel te geven bij een verloving of een huwelijk bijvoorbeeld.

En eigenlijk ben ik ook wel altijd bezig met iets te maken voor die of gene. Ik liet een poosje geleden hier al eens de omslagdoeken zien, die ik voor twee nichtjes haakte. Vorige week was er ook weer een nichtje jarig, die een zelfgemaakt kado kreeg. Het meisje werd vijf en is altijd in de weer met poppen. Zij kreeg een mooi poppenbankje. Leendert timmerde het in elkaar. Maaike en Maria verfden het. En zelf naaide ik er twee kussentjes voor. Het bleek een schot in de roos.



Iets zelfgemaakts weggeven is wel het leukste wat er is. Althans, als je weet dat de ontvanger het zal waarderen. Anders is het zwoegen en zweten voor niets. Inspiratie voor zelfmaakkado's is volop op internet te vinden. Je hoeft er dus niet persé supercreatief voor te zijn. Een beetje handig is alleen wel handig ;-).