donderdag 8 januari 2015

Huiselijkheid

Vandaag is mijn vader jarig. 79 jaar is hij geworden. En vanmorgen ben ik daarom al bijtijds naar mijn ouders gegaan om mijn moeder te helpen. Zij kon lekker blijven zitten, want mijn zus en ik hebben alles gedaan. De visite ontvangen, die voor het merendeel nog ouder was dan mijn vader. (Mijn vader is namelijk de op één na jongste in het gezin.) We serveerden koffie en thee en gebakjes. Drankjes en hapjes. We zetten bloemen op de vaas. Sleepten stoelen bij. Ruimden de vaatwasser in. En intussen genoten we natuurlijk van de familieverhalen die op zo'n gelegenheid langskomen.

Het was twaalf uur voordat ik er erg in had. Tijd om naar huis te gaan, want Jan en Henk komen op dat tijdstip uit school.

Kleddernat van de stromende regen kwamen de jongens binnen. En een uurtje later vertrokken ze. Alweer de stromende regen in.

Poeh, wat was het vandaag een sombere dag met al die nattigheid!

Maar vanmiddag uit school gaf dat sombere, regenachtige weer wel weer een hoop huiselijkheid om van te genieten. Jan en neefje Henk kropen op de bank met een spelcomputertje.



Henk moest kloksommen maken, die Dirk geduldig aan hem uitgelegde.



Leendert maakte onder toeziend oog van z'n vriend Jordi boterbabbelaars, die nog wonderwel lukten ook :-).



Zelf was ik lekker aan de vouw en de strijk. Daar is na een poosje onafgebroken doorwerken nu toch eindelijk een flinke berg van weg.



Er is ook weer een bergje van m'n etensvoorraad verdwenen. Ik heb nog steeds niets hoeven te kopen. Het hele jaar nog niet :-)). Behalve dan het woensdagse emmertje melk. Ik ben benieuwd hoe lang ik nog met m'n voorraad toe kan.

Vandaag zijn de snijbonen op gegaan. En ook de laatste champignons. Samen met gekookte aardappels en een pan vol hazebout was het weer een grote rijkdom op tafel.



En dan ook nog weer een grote schaal vers fruit voor toe. Het fruit gaat nu aardig opraken. Alleen nog best veel mineola's en sinaasappels.

Vanavond moesten we naar de school van Maaike. Maaike hield samen met haar vriendin Judith een presentatie van hun sectorwerkstuk. Het onderwerp was: voeding en ADHD. Een leuk onderwerp, vind ik! De meiden deden het prima en scoorden een welverdiende G(oed).







 Voor morgen staan er lekker geen afspraken in m'n agenda. Fijn een dagje thuis zitten werken :-).