vrijdag 9 januari 2015

Mijn TBD (ThuisBlijfDag)

Iedereen was naar school of werk. Behalve Dirk. Hij legde de allerlaatste hand aan z'n afstudeeropdracht, die hij later vandaag in drievoud op school moest gaan inleveren.
De dag lachte me toe. Heerlijk eens een dag zonder afspraken!

Het gevaar lag op de loer om het er eens lekker van te gaan nemen. Beetje lummelen. Wat lezen op blogs, of in het stapeltje oude kranten. Een beker warme chocolademelk met wat lekkers. Misschien wat handwerken?

Maar nee.

Er moest gewerkt worden. ¨Van wie moet u dan werken?¨ vroeg Henk aan het ontbijt. Ha, ha, goeie vraag. Ik wist zo snel geen antwoord. Van wie? Als hij nu gevraagd had: ¨Waarom?¨, dan had ik nog iets kunnen zeggen als: ¨Iemand moet het doen, dus doe ik het maar ;-)¨.

Ik wist dus niet van wie. Ik wist ook niet heel goed waarom. Ik wist alleen dát er gewerkt moest worden. Na alle feest- en vakantiedagen was het hier en daar hard nodig om eens wat extra te poetsen. De voorkamer kreeg een beurt. Behalve het gewone stoffen en zuigen besloot ik de ramen eens te zemen. Niet zomaar even snel, maar goed en secuur. In zo'n geval krijgen ook m'n planten een beurtje. Ik friste de bladeren op met Bladglans.



Ik stopte waar nodig wat nieuwe potgrond om de planten. En tenslotte sopte ik de potten netjes af. Zo, dat is weer een ander gezicht!



De kasten kregen een likje boenwas. Dat ruikt zo lekker, vind ik. Jammer dat het weer net zo'n donkere, sombere, natte dag was als gisteren. Bij zo'n schoonmaakactie hoort eigenlijk een lekker zonnetje!

De rest van de dag was ik bezig met het gewone werk. De was stond natuurlijk ook weer op het programma. Of dacht je dat die mand van gisteren meteen de was van de hele week was? Mooi niet. Vandaag was er gewoon wéér een mand vol om in de kasten te leggen. Ok, niet met zo'n kop erop, maar toch...


Henk liep zich uit school een beetje te vervelen. In de vakantie mogen de kinderen te hooi en te gras op de computer. Maar zodra de school weer begint, is dat over. Henk mag dan 's avonds van 19.00 uur tot 20.00 uur. Ik ben daar heel streng in en maak geen uitzonderingen. Ook niet als het pijpenstelen regent en hij 'niets te doen' heeft. Maar ik wil wel meedenken, hoor. En gelukkig schoot me iets leuks te binnen. In een bedla had Henk vorige week een oud kinderorgeltje gevonden. Ooit eens op een rommelmarkt gekocht. Er zaten alleen geen batterijen in en dus kon hij er niets mee. Maar vanmorgen had ik een pakje batterijen gevonden, waar er precies nog vier in zaten. Genoeg om het orgeltje aan de gang te kunnen slingeren. Zo. Henk was weer een poos onder de pannen :-). Helemaal gelukkig zat hij met z'n orgel op de bank.



En wat zou ik vandaag eens uit die bijna onuitputtelijke groentenvoorraad plukken? Het werd bloemkool. Ik nam er drie. Ze waren nog best mooi en ook heel stevig. De stukken die een beetje zwart geworden waren gingen naar het konijn en de cavia's. Die geven daar niet om ;-).
Het werd een simpele Hollandse pot: worstjes, bloemkool met witte saus en gekookte aardappelen. Voor toe was er voor iedereen een Mineola.



Ik heb eens grofweg gekeken wat er zo allemaal nog op voorraad is: courgettes, bietjes, winterpeen, uien, prei, schorseneren, stoofappeltjes en een flinke pompoen. We kunnen nog wel even vooruit! Alleen de aardappels raken een beetje op. Nog een kilo of 15, schat ik. Dat lijkt aardig wat, maar met een paar keer stamppot gaat het toch wel heel rap. Dan heb ik toch wel zo'n vier tot vijf kilo nodig voor één maaltijd.

Na het eten gingen we naar de bibliotheek. Ons vaste vrijdagavond-uitstapje, waar de afgelopen weken een beetje de klad in gekomen was. Hè, wat was het fijn om weer langs de rijen boeken te snuffelen! Er ging een enorme stapel mee naar huis. Daar kunnen we weer een week mee toe.

Thuis dronken we koffie met een stuk kruidkoek erbij. Er schoven wat vrienden van Leendert naar binnen. En Maaike had een vriendin. Gezellig hoor. Ik bladerde wat in het kookboek en het taartenbakboek wat ik meegenomen had. Daarna nam ik het nummer van 101 woonideeën, ook van de bieb. En toen ik uitgebladerd was, was daar m'n breiwerk. 'n Echt knus vrijdagavondje! Je geniet er altijd extra van, als je hard gewerkt hebt. Het was een TBD waar ik een voldaan gevoel aan overhoud. Maar goed dat ik me vanmorgen niet aan de lummel-neigingen had overgegeven ;-).