zaterdag 28 maart 2015

Dagelijks terugkerende bezigheden onder de loep

Woensdag was m'n laatste workshop 'Bak je eigen brood' van dit seizoen. Nu is het tijd om me weer een poosje meer te concentreren op de huishouding. Ik wil graag verder gaan met opruimen/minimaliseren. Fijn alles weer eens door m'n handen laten gaan en beslissen wat ik wil houden en wat niet niet. En alles grondig poetsen. In ons XL-huishouden vergt zoiets een plan van aanpak. Ik kan niet simpelweg 'maar wat gaan doen'. Er zijn nu eenmaal dagelijks terugkerende bezigheden, die voorrang hebben.

Deze week ben ik begonnen enkele van die dagelijks terugkerende bezigheden in kaart te brengen. Ik wil PRECIES weten hoeveel tijd ik kwijt ben aan de gewone dagelijkse taken. Dan kan ik de overige werkzaamheden daar omheen plannen.

Net zoals het belangrijk is om bij het grip krijgen op je financiën je inkomsten en uitgaven te noteren, is het voor het grip krijgen op je huishoudelijke werkzaamheden belangrijk om te noteren hoeveel tijd je aan welke taak kwijt bent.

Ik ben begonnen om nauwkeurig te noteren hoeveel tijd ik kwijt ben aan de was. Ik had er wel een idee over: ongeveer anderhalf uur per dag/zes dagen in de week. Dit blijkt verrassend goed te kloppen! Ik noteerde namelijk het volgende:

Maandag: strijken 40, was afhalen, 10, vouwen en in de kast leggen 15, ophangen 20, sorteren 5 = 90
Dinsdag: strijken 65, afhalen 6, vouwen en in de kast leggen 40, ophangen 16, sorteren 4 = 131
Woensdag: strijken 17, afhalen 5, vouwen en in de kast leggen 16, ophangen, 17, sorteren 6 = 61
Donderdag: strijken 50, afhalen 6, vouwen en in de kast leggen 20, ophangen 24, sorteren 5 = 105
Vrijdag: strijken 25, afhalen 7, vouwen en in de kast leggen 21, ophangen 19, sorteren 5 = 77

Het varieert dus nogal per dag, maar uiteindelijk kom ik inderdaad aan zo'n anderhalf uur per dag. Dat lijkt (is?) best veel, maar gedeeld door de 11 personen van ons gezin betekent het 8 minuten per persoon per dag. Dat valt dan best nog weer mee. Zeker gezien het feit, dat ik geen droger heb en dus alle was moet ophangen. En dat ik behoorlijk precies ben met strijken. En dat ik vrij sloom ben...

Ik timede ook hoeveel tijd ik kwijt was aan het dagelijkse rondje van de bovenverdieping. Dat rondje houdt in: de bedden opmaken, rondslingerende kleding/boeken/speelgoed opruimen, luchten, doek door de wastafels, borstel door de plee, een bed verschonen. Hier blijk ik elke dag gemiddeld 40 minuten mee bezig te zijn. Dat valt me eerlijk gezegd mee. Ik dacht, dat ik er langer over deed. Dat komt, omdat ik bijna nooit in één keer achter elkaar dit klusje afrond. Vaak doe ik tussendoor iets aan de was, of voer een telefoongesprek, of drink halverwege koffie, of laat me afleiden door het één of ander. Nu blijkt, dat wanneer ik me focus op dat ene taakje, ik er dus maar een goed half uur mee bezig ben. Leuk om te weten!! Als ik gewoon direct om kwart over 8 (wanneer iedereen naar school of werk is) me aan deze taak zet, kan ik al vòòr 9 uur de bovenverdieping aan kant hebben.

Het volgende wat ik in kaart wil brengen is: het bereiden van de warme maaltijd. Ik schat dat ik daar gemiddeld ook wel anderhalf uur aan kwijt ben. Maar wie weet, pakt dat heel anders uit. Het is in elk geval zo, dat de tijd die ik hieraan besteed per dag flink fluctueert. Deze week was er zelfs een dag bij, dat de timer op nul bleef staan! Ik hoefde zomaar een dag niet te koken :-). Dirk had steeds gezegd, dat hij graag met ons hele gezin wilde gaan wokken, als hij z'n diploma behaald zou hebben. En woensdag was het zover. We vierden het diploma, Dirk z'n verjaardag, én z'n baan. Redenen genoeg dus! We zijn met z'n vijftienen naar De wok van Ridderkerk geweest. Daar waren we nooit eerder geweest. Het was erg gezellig. We hebben heerlijk gegeten en de bediening was attent, gastvrij en heel aardig. Wat was dat genieten!









Dat de timer hier wat eten koken voor mij op nul staat, komt echter zelden voor. De volgende dag was het weer als vanouds en vond Willem me bij zijn thuiskomst weer op mijn plaats: achter het aanrecht :-). Ik bakte tongetjes, kookte rijst, maakte mosterdsaus, trok wortels en boontjes uit de weck open en maakte een fruitsmoothie voor het toetje.

Het gasstel voor het vis bakken bekleden met aluminiumfolie voorkomt dat je daarna spatten moet poetsen



Volgende week wil ik er de timer eens naast houden. Evenals bij de laatste dagelijks terugkerende bezigheid: het aan kant maken van de benedenverdieping.

Als ik deze taken in kaart heb gebracht weet ik precies hoeveel tijd ik moet reserveren voor alle meest noodzakelijke klusjes. Een soort minimum van wat elke dag echt moet gebeuren.

Mijn huisvrouwenbestaan lijkt zo misschien best saai. Elke dag dezelfde dingen. Toch valt het reuze mee. Je moet er gewoon niet over nadenken en doen wat er gedaan moet worden. Daarnaast blijft er voldoende tijd over die ik zélf kan indelen. En waarin ik leukere en afwisselender dingen kan doen. En waarin er tijd is voor alle andere dingen die zich zo aandienen. Zo werd er van de week een allerschattigst nichtje geboren, waar we graag naar gingen kijken. Toen ik hoorde dat ze was geboren heb ik snel het jasje in elkaar gezet, wat ik had gebreid.



En omdat de nieuwe baby Maria heet, mocht onze Maria gezellig mee op kraamvisite. Hoe leuk is dat: grote Maria en kleine Maria!



Voor nu mag ik weer gaan uitrusten. Van alle noodzakelijk en minder noodzakelijke bezigheden. Van de geplande en ongeplande werkjes. Zondag, rustdag. Ook al duurt de dag morgen een uurtje korter vanwege het klokverzetten ;-).