maandag 18 mei 2015

Voorbij

En vanmorgen was de vakantie dan toch echt voorbij. Een vakantie, die boordevol was met heel veel leuke, maar ook minder leuke en verdrietige dingen. Het leek alles bij elkaar wel een rollercoaster, waar we in zaten. Van uitstapjes, etentjes (ja, ja, in meervoud zelfs!) en logeerpartijtjes, tot een ziekenhuisopname en een begrafenis. En alles daar tussenin: het jubileum van mijn vriendin, de eerste pas van de trouwjurk van Trijnie, een high tea voor Moederdag, mooie kado's voor Moederdag, een dode kip :-( en noem maar op.

Een paar highlights dan maar:



Met het prachtige, zonnige, warme weer, vlogen de bijen als mallen. Ik heb m'n eerste aflegger gemaakt en heb bijna een honingkamer vol voorjaarshoning. Zo leuk!


Op Hemelvaartsdag hield ik een wasmarathon. Bijna iedereen was de hort op. Tot Willem aan toe. Hij was een collega aan het helpen met het bouwen van een buitenkeuken. En aangezien ik door m'n zere arm achterop geraakt was met de was, heb ik die stille, prachtige Hemelvaartsmiddag maar gebruikt voor het wegwerken van de achterstand.



Vrijdag gingen we met Jan, Henk en Daan naar de dierentuin. Ik heb erg genoten van de vlindertuin. De jongens vonden de vogelshow erg gaaf. En natuurlijk hebben we heel lang gekeken bij de topattractie van dit moment: de ijsbeer met de ijsberentweeling. Daar krijg je geen genoeg van.

voorgerecht: asperges met roerei

hoofdgerecht: pasta met paddenstoelen

nagerecht: hangop met rode vruchten
We hadden ook het jaarlijkse etentje met mijn broer, zussen, schoonzus en zwagers. Al jarenlang leggen we elke maand in in een pot en gaan dan één keer in het jaar met z'n achten luxe uit eten. Elk jaar in een ander restaurant. Dit jaar gingen we naar De Olijfboom in Barendrecht. Het was er fijn en het eten was goed. Al was er wel érg weinig keuze in vegetarisch. Maar goed. Er werd meteen aangepast, toen ik er om vroeg. De bediening was sowieso heel attent.

Maar nu is alles weer gewoon. Er moet hard gewerkt worden. Eén kind doet examen, een ander staat er niet al te best voor en moet alle zeilen bijzetten om over te gaan. Trijnie is druk met de voorbereidingen voor haar huwelijk. Dirk zit nog middenin z'n proeftijd en moet leren voor een examen, Leendert is druk met timmeren enzovoort.

En ik wilde vanmorgen er eens flink de sokken in zetten, maar kwam niet van wal....Ik ging compleet malen van de stilte om me heen. Het werd maar een suf dagje. Met allerlei kleine dingetjes die misgingen. Maar wel met heerlijk eten: lekkere wraps (deels zelf gebakken, deels uit de winkel) met een pittige vulling en ijsbergsla en komkommer en knoflooksaus. Intussen bakte ik een brownie. Bij gebrek aan pure chocolade deed ik er een laagje witte chocolade over. Dat zag er erg aantrekkelijk uit en de kinderen hoopten al dat dat het toetje was...Helaas voor hen ;-). Het was om mee te nemen naar de spingroep, want ik had vanavond corvee. En dan zorg je o.a. voor iets lekkers bij de koffie. Als je corvee hebt, moet je ook koffie schenken en afwassen. Maar telkens als ik iets wilde doen, schoot Jan al omhoog. Nee, ik moest vooral blijven zitten vanavond en lekker spinnen! Lief!

Ik ben weer opgeladen op de spingroep. Eén van de dames was bezig om een zak alpacawol voor te bereiden. De wol was al gewassen en nu was ze het aan het kammen, kaarden en rolletjes maken. Zelf heb ik ook nog een zak mooie alpacawol liggen. Maar ik liep er een beetje tegenaan te hikken om ermee aan de slag te gaan. Nu ben ik geïnspireerd. Ik wil deze week een begin maken met het wassen. Het is zulke mooie wol! Daar moet toch iets moois van te maken zijn, dacht ik! Ik heb er nu echt zin in.