vrijdag 12 juni 2015

De leukste dag is vrijdag

Vrijdag. Dat is echt de leukste dag van de week :-). 's Morgens aan het ontbijt is de sfeer al anders dan anders. Nog één dag school en werk en dan zit het er weer op. Niet dat er dan twee dagen luieren voor de deur staan, hoor. De zaterdag is eigenlijk de drukste dag van de week. Maar omdat die dag bol staat van de zelfgekozen activiteiten, voelt het toch heel anders dan een drukke maandag, of dinsdag, of andere werkdag. En ja, de zondag is onze rustdag. Niet genoeg te waarderen.

Ik had vanmorgen een afspraak staan, die geschrapt werd. Dat kwam me niet ongelegen, want nu kon ik deze onverwachts 'lege' morgen mooi gebruiken, om in de bijen te werken. Ik had van de week vol verwachting in de kast van m'n nieuwe volkje (aflegger) gespiekt. Als het goed was, zou de jonge koningin nu volop aan de leg moeten zijn. Dat wás ze ook, maar...het was enkel bultbroed wat ik zag :-(. Dat betekent, dat de koningin onbevruchte eitjes legt en daar komen dan enkel darren (mannetjes) uit. Vandaag wilde ik dat volkje eens heel goed bekijken en dan bedenken hoe ik dat ga oplossen. Daarnaast wilde ik ook mijn (heel) grote volk goed inspecteren en meteen kijken of de honingkamer al vol zat.

Om het op het laatste te houden (de rest is vrij technisch voor mensen die niet op de hoogte zijn van bijenhouden): de honingkamer zat inderdaad heel vol. Ik heb nog rugpijn van het tillen. Ik schat toch wel een kilo of 20 honing. Hoe leuk is dat! Ik moet alleen nog heel even geduld hebben, want de bijen moeten de honing nog verder verzegelen. Ze brengen dan een laagje was aan op elk celletje van de raat, zodat de honing goed bewaard kan worden.
Ik kwam nog iets grappigs tegen. De bijen hadden tussen twee ramen in een groot stuk raat gebouwd en volgestopt met honing. Dat stuk heb ik er voorzichtig tussenuit gesneden. En zo hadden we onverwachts een heerlijke snoeperij: een groot stuk raathoning.



Hoe lekker is dat!

Na m'n bijenwerk was het tijd om verder te gaan, waar ik gisteren gebleven was met m'n huishoudelijk werk. Wassen natuurlijk ;-). Gisteren had ik dat een beetje laten sloffen. Want 's morgens hebben Maaike en ik weer hard aan Project Garage gewerkt. Zo super, om die garage steeds een beetje leger te zien worden. Het gaat langzaam, maar wel zeker! Er is weer lekker wat verdwenen:


Wéér een halve kubieke meter ruimte teruggewonnen! 

's Middags hadden we het druk met het voorbereiden van Maaike's examenfeestje. We gingen taarten halen, want gunden ons geen tijd om die zelf te bakken. 


En er moesten ook nog wat kleinigheden ingekocht worden voor de bbq. De eerste keer bbq dit jaar!

Het was leuk en gezellig, om weer met zoveel mensen rond de bbq te zitten. Vorig jaar hebben we het veel te weinig gedaan.



Maaike werd verwend met kadootjes. Van ons kreeg ze de Bijbel met uitleg. Die wilde ze graag hebben.


De koffie met taart hebben we toch maar binnen gedronken. Het was een beetje winderig en nét te koud voor het mooi. Het werd een fijne avond. Met visite van opa en oma's, familie en vrienden. 

Maar dat was gisteren. Vandaag is het vrijdag. En vrijdagavond is: naar de bieb! Daarna een ijsje eten bij de Hema. We kwamen schoonmama tegen en die ging ook mee, een ijsje doen. Zwaan, kleef aan :-).

En dan met een grote tas boeken naar huis. Ik nam o.a. Jozef, de onderkoning mee. Ik ben er al in begonnen. Echt een heel mooi boek. Daarnaast nog een kookboek, een informatie boek en een luchtig leesboek. Van alles was. Daar ga ik dus maar eens lekker van genieten. 

Zie je wel. Vrijdag is de leukste dag. Al was het alleen al om het traditionele bieb-uitstapje.