vrijdag 24 juli 2015

Dag 11 en 12, rommelen om de deur, paardenmarkt en Jan z'n verjaardag

Dinsdag, dag 11

Dinsdag was een dag van lekker om de deur rommelen. Ik heb hard zitten verzinnen wat voor speciaals we op deze dag hebben gedaan. Maar ik kon niets meer bedenken. Eigenlijk hadden we half en half in ons hoofd om 's avonds naar een bos in de omgeving te gaan. In navolging van een avondje naar zee, vonden we een avondje naar het bos wel passend. Maar daar is niets van gekomen. We hebben gewoon genoten van een huiselijk dagje, met lekker zonnig weer.

De dag begon voor mij met gefröbel. Ik had een aantal jammetjes in mijn marktplaatswinkeltje verkocht, maar er stonden alleen nog maar kale potjes in de voorraad. Daar moesten lapjes over en krijtetiketjes op. De lapjes knipte ik uit een oud jurkje van vrolijke ruitjesstof. Na een uurtjes knippen en plakken en strijken stonden er 12 potjes klaar.





We zijn een spaarpot gestart voor DV de zomervakantie van volgend jaar. Dan willen we heel graag weer met de hele familie naar Zwitserland. Al m'n marktplaatsverkopen en buitenkansjes gaan trouw in de pot. Vele kleintjes maken één grote.

Ik ging op stap om nog wat inkopen te doen voor het maken van de kookrubriek van Terdege. Bij de Xenos kwam ik een leuk buitenkansje tegen. Er stonden potten tomatensaus bij de kassa, die afgeprijsd waren. Normaal kostten ze 1,29 per pot. Nu: vier potten voor 1 euro! Ik nam 8 potten mee. Kan ik in de vakantie ook een keer snel klaar zijn met eten koken :-).



's Middags kwam schoonmama op de koffie. Lekker haken in het zonnetje. Genieten, hoor.



Er stond bloemkool op het menu. Geen gewone bloemkool, maar bloemkool uit de tuin van de Welkamp. Toen ik vrijdag Koos daar op ging halen, stond er een grote teil met bloemkolen klaar. Ze hadden een bloemkolenexplosie op de tuin. Ik zocht er graag twee uit. Want dit zijn natuurlijk échte bloemkolen, he. Onbespoten en dus met 'gasten':



De avond werd in rust doorgebracht. Met een aangekleed kopje koffie. En in de wetenschap dat Hans inmiddels hoog in de lucht zat. Op reis naar Spanje.

Woensdag, dag 12

We hebben een jarige vandaag! Jan viert z'n twaalfde verjaardag.



Hij wilde graag geld voor z'n verjaardag, want hij spaart voor een laptop. Er zit al aardig wat in z'n pot. Opgespaard met zijn eierenwijk. Vanavond, als ook zijn verjaardagsgeld in de pot zit, gaan we tellen en bestellen!

Deze dag is het Paardenmarkt in Alblasserdam. En om 10 uur ga ik er samen met Jan en Henk heen. Als je via de Kerkstraat de markt oploopt, staat daar altijd eerst het draaiorgel. Ik laat de jongens wat in het centenbakje gooien en geniet even van het orgel. De achterkant is haast nog leuker dan de voorkant. Ik laat Henk zien hoe het muziekboek door het orgel draait.



Daarna komen er de kraampjes. Heel veel kraampjes. Met gewone marktproducten, maar ook met bijzondere producten die door standwerkers aan de man worden gebracht. Ook presenteren zich de nodige verenigingen en zijn er demonstraties van oude ambachten.



Traditiegetrouw kun je over de hoofden lopen. Ik moest nog even denken aan de tijd dat ik me met moeite een weg baande met kinderwagen met kind erin, kind er achterop, kind ernaast...Pff, wat een marathon was dat toch altijd. Waar is de tijd gebleven.

De jongens kochten een ijsje van het geld wat ze van oma hadden gekregen. En later nog een oliebol. Zelf hield ik de portemonnee dicht. Ik kocht enkel twee aardappelschilmesjes.



We keken natuurlijk bij de paarden. Er waren er dit jaar niet zoveel. Henk vond de kleintjes wel erg lief. Voor de groten zijn we allemaal een beetje bang.




Pas tegen lunchtijd waren we thuis. Even uitpuffen, hoor. Ongemerkt hadden we heel wat gelopen!

Daarna was het tijd om het feestje voor Jan te gaan voorbereiden. De visite zou 's avonds komen en ik had dus de hele middag de tijd. Vanwege het warme weer maakte ik twee simpele taarten zonder bakken. Een aardbeienkwarktaart en een stracciatella monchoutaart.



Daarna werd het buiten en binnen aan kant gemaakt. De was werd weggewerkt. En ik schreef de Terdege-rubriek, waarvoor ik 's morgens vroeg al het bak- en fotowerk had gedaan.

Ik was niet de enige, die bezig was, hoor. Buiten werd er door twee ijverige jongens stereo aan de schuur geschuurd! Mooi werk.



Des te fijner is het om dan 's avonds ontspannen het feestje van Jan te vieren. We konden fijn buiten zitten en er kwam veel visite: oma's, tantes, oom, nichtjes, neefjes, brussen, vrienden. Het was een gezellig geroezemoes. De buren zullen langzamerhand wel denken, dat het hier altijd feest is. De afgelopen tijd waren er zóveel tuinfeestjes.





Het suikerspinapparaat werd nog maar weer eens van stal gehaald. Met zóveel kinderen is dat extra leuk. Al die verwachtingsvolle koppies om die suikerspinbak :-).

Aan het einde van de avond telde Jan z'n buit. Gelukkig! Het is genoeg om een (tweedehands) laptop te kopen. De grote wens van Jan. Maar dat komt morgen, hoor. Nu eerst maar eens gaan slapen!