zaterdag 25 juli 2015

Dag 13 en 14, een logé, gourmetten en vermaak rond de deur.

Donderdag, dag 13

Jan had de eerste afspraak van een serie voor psycho-educatie. Ik moest daarvoor met hem naar Yulius in Barendrecht. De afspraak duurde drie kwartier. In die tijd kon ik in de wachtkamer wachten. Dat was geen straf, want ik had m'n haakwerk meegenomen en kon drinken uit de automaat pakken. Ondanks de warmte nam ik lekker een bekertje warme chocolademelk.
De wachtkamer was helemaal leeg, op mij na. Stilletjes hoor! Een medewerker passeerde de wachtkamer op weg naar het toilet. Ze kwam nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was. Ze had zoiets in geen jaren gezien. Ze had het vast gemist, dat handwerken al lang weer helemaal hip is!



Met de reistijd erbij, sloeg de afspraak een groot gat in de morgen. Toen ik thuiskwam moest ik hard aan de slag om het huishoudelijk werk af te krijgen. Behalve het gewone huishoudriedeltje, moest ik ook 6 broden bakken voor een klant en maakte ik zwarte-bessenjam. De zwarte bessen komen uit de voortuin. Daar staan drie zwarte-bessenboompjes op stam. Ik heb ze nu voor het derde jaar en de oogst is dit jaar overvloedig. Mmm, wat rook dat jam koken heerlijk!
Van de week kocht ik bij de Xenos een glasstift van Edding. Daarmee schreef ik op de pot wat erin zat. Praktisch en leuk tegelijk.



Het was genieten van het mooie weer. De pingpongtafel werd het schuurtje weer uit gereden. Wat is Jan blij met dat ding!



Ik probeerde ook steeds een zonnestraaltje op te vangen, door bijvoorbeeld de aardappels buiten te gaan zitten schillen.

Om vier uur kwam de kapper voor de zes-wekelijkse knipbeurt. Er was weer genoeg te snoeien op de diverse Luijkenhoofdjes. Als ons geld zo hard zou groeien, als de haren van de jongens, dan waren we snel rijk :-).

Vrijdag, dag 14

Ik stond vroeg op, om aan de was te gaan. Leendert kwam er gisterenavond ineens mee aan, dat hij vandaag om 12.00 uur opgehaald zou worden. Hij mocht een paar dagen mee met een vriend en z'n familie. Varen in Friesland. Echt leuk voor hem, maar wel heel onhandig, dat hij er zo laat mee kwam.

Ik draaide snel een donkere was met z'n spijkerbroeken. Om zes uur hingen ze al aan de lijn. Maar, zul je net zien, het droogde voor geen meter.
Om 10 uur heb ik de spijkerbroeken zo goed en zo kwaad als dat ging maar drooggestreken. De rest van de tas was snel ingepakt. Ik heb Leendert op het hart gedrukt vooral ook warme dingen mee te nemen, want er is bar en boos weer voorspeld. Storm en regen :-(.

Toen alles ingepakt klaar stond, vertrok ik snel naar het dakterras, naar mijn bijen. Kleine Willem zou om 11.00 uur komen logeren en voor die tijd wilde ik de bijen gedaan hebben. Ik deed de inspectie op de twee kleine volken. Deze moeten verenigd worden. Het ene volk doet het als een tierelier, het andere kwijnt. Ik verenig ze, zodat ze als één groot en sterk volk de winter in kunnen. De winter lijkt nog ver weg. Maar voor bijen is het allang aftellen. Na de langste dag gaat de koningin al minderen met eitjes leggen. En na de bloei van de Lindebomen is de drachttijd in mijn omgeving zo ongeveer gedaan en kan het inwinteren beginnen.

Zoeken naar de koningin
Op mijn grote volk heb ik twee honingkamers staan. Bij de laatste inspectie waren de ramen van de onderste honingkamer al een eind verzegeld. Vandaag waren de ramen nagenoeg helemaal verzegeld. Dat betekent, dat de bijen alle gevulde honingraten voorzien hebben van een laagje was. De honing is dan geschikt voor de oogst.

Ik haalde de honingkamers eraf en zette de bovenste kamer terug op de kast. Daar mogen de bijen in verder werken. Ik schudde de bijen van de ramen van de volle honingkamer en zette hem binnen. Wow! Wat een honing! Eén raam weegt anderhalf tot twee kilo! Ik heb mooi Leendert geroepen, om de bak naar beneden te sjouwen.




De kinderen kwamen allemaal kijken en proeven. Vorig jaar had ik weliswaar mijn eerste honingoogst, maar dat was voor spek en bonen. Nu is het voor het echie. Indrukwekkend!! Volgende week ga ik bij de vereniging m'n honing slingeren. Ik schat toch wel een pot of 40 :-).

Ik was juist klaar toen de logé arriveerde. We hebben een primeur! Willem z'n eerste logeerpartijtje. En ook voor ons de eerste keer dat een kleinkind komt logeren. Wat leuk!



Hij heeft de hele dag met Jan en Henk meegedaan. En andersom. Jan en Henk gingen gezellig met hem met de autootjes spelen :-).

Jan hield intussen urenlang het verkeer in de straat in de gaten. Tussen 12.00 en 15.00 uur zou zijn laptop worden bezorgd! Het werd echt 15.00 uur voordat de Postnl-auto voorreed. Jan z'n geduld was beproefd. Maar daar was hij dan! De doos van Laptops4all. Glunderend maakte Jan de doos open. Henk en Willem stonden er natuurlijk met hun neus bovenop. Ik hoefde Jan verder geen instructies te geven. Hij slingerde het apparaat zelf wel aan en ik heb hem de rest van de middag maar achter de computer gelaten ;-).




Intussen waren het Willem z'n laatste uren voor de vakantie op zijn werk. Ik had een leuke verrassing bedacht om zijn vakantie in te luiden: gourmetten! Gourmetten doen wij heel weinig. En als we het doen, dan doen we dat het liefst buiten, want binnen ruik je dat nog drie dagen. En hoewel het steeds een paar druppels regende, bleef het warm. Echte buien zater er hier niet aan te komen en dus waagde ik het erop.

De kinderen sprongen een gat in de lucht. Gourmetten is een feest! Ik maakte een vleesschotel klaar en voor mezelf een vegetarisch schoteltje. Het vlees kwam grotendeels uit de aanbieding bij albert Heijn. Ik had daar nog even naar een kant-en-klaar gourmetschotel gekeken. Maar een kleine schotel (volgens mij maar voor twee personen, of zo) was al 7 euro! Dat kan stukken goedkoper. Ik sneed een paar kipfilets in stukjes. Verder stak ik uit vier hamburgers (uit de reklame) met een borrelglas minihamburgers. Van de restjes draaide ik gehaktballetjes. Ik had ook een afgeprijsd schaaltje met twee biefstukjes meegenomen. Die werden ook in stukjes gesneden. En verder was er een pondje Giros (ook uit de reklame). Vlees genoeg voor 10 personen. Er waren eieren, uienringen, paprikareepjes, stokbroden, sauzen. Wat wil je nog meer? Nou, niets. We aten onze buikjes rond. Een lekker perenijsje maakte het feestje compleet. Het was echt geslaagd.





En toen was het vrijdagavond. Biebtime. We deden ons gewone rondje. Maar met kleine Willem erbij, was het ineens speciaal.
Ik haalde bij de bieb een breiboek, een kookboek en een leesboek. Hè, heerlijk!!!
Daarna gingen we naar de Hema voor het traditionele ijsje na de bieb. We smikkelden het buiten op het terrasje op. Genieten.

Zo langzamerhand werd het bedtijd voor onze logé. Zijn knuffels lagen allang in het schoon opgemaakte bed op hem te wachten. Meneertje rook z'n bed en sliep. Wat was hij moe!



En op deze vrijdagavond voelde ik even een treurig steekje: 1/3 van de zomervakantie is al om! Ik heb het gevoel, alsof we net drie dagen bezig zijn. Waarom gaat het zo snel?