woensdag 15 juli 2015

Dag 4: afspraken, huishouden en jam

Dinsdag, dag 4.

Ook al is het vakantie, er staan toch nog wel wat afspraken in m'n agenda. Vandaag moest ik al om half 9 in de auto zitten met Maria. Zij had haar eerste afspraak bij de orthodontist. Ze was er een beetje zenuwachtig om. Het is dan ook best gewichtig als je wellicht een beugel moet.
Haar vriendinnetje logeerde nog steeds bij ons en die ging voor de gezelligheid mee.

Bij de orthodontist was het voor mij een bekend verhaal. Bijna al onze kinderen zijn op een gegeven moment door de tandarts naar de orthodontist verwezen. Bij zo'n eerste afspraak betekent dat: het invullen van een vragenlijst, het maken van een foto en het bespreken van wensen, mogelijkheden en noodzakelijkheden.

Voorlopig zit het er weer op. Pas in september moeten we terugkomen. Mooi. In de vakantie heb ik toch maar het liefst zo min mogelijk afspraken staan.

Op de terugweg reden we meteen maar langs het gemeentehuis. Ook Maria's ID-kaart was verlopen. Zeven stuks tegelijk in ons gezin! Je bent meteen een vermogen kwijt :-(. Bovendien gaat er enorm veel tijd in zitten. Eerst al met het maken van pasfoto's, daarna met het aanvragen van een nieuwe kaart en tenslotte met het ophalen. Voor kinderen onder de 12 moet je dan nog weer toestemming van de andere ouder bij je hebben, bij kinderen onder de 16 moet één van de ouders mee bij het aanvragen en ophalen en tenslotte heeft het gemeentehuis onmogelijke openingstijden. Vandaar dat we dit klusje ook maar hebben laten liggen voor in de vakantie.

Op een drafje rende ik vanuit het gemeentehuis nog even naar het Kruidvat aan de overkant. Hans loopt al een paar dagen met kiespijn en de paracetamol was inmiddels op. Vanwege de vakantie kocht ik nog een doos lolly's uit de aanbieding. Het zijn de kleine dingen die het doen en die de vakantie zo leuk maken!

Het was net 10 uur, toen we thuiskwamen. Ik had al aangekondigd, dat dan iedereen me even moest helpen met de huishouding. Als je op maandag bijna de hele dag de hort op bent geweest, ligt er op dinsdag immers het nodige werk. "Heeft u dan geen vakantie?" vroeg Henk heel serieus. Maar hij begreep het al snel: er moest toch iemand de was doen en eten koken enzo. Moeders hebben dus geen vakantie ;-).

Nog voordat ik orders kon uitdelen, ging de telefoon. Maria werd uitgenodigd om mee te gaan naar de dierentuin met haar nichtje. Eigenlijk zou onze logée pas ergens in de middag vertrekken, maar nu werden de plannen een beetje omgegooid. Vriendin ging een paar uur eerder naar huis en Maria vertrok naar het volgende feestje. Echt, zij is een enorme feestneus!

Het betekende wel: minder handen die me zouden helpen. Maar gelukkig was Maaike er nog. En nadat we even koffie hadden gedronken, gingen we hard aan de slag. Bedden opmaken, rommel opruimen, stoffen, zuigen, toiletten boenen, badkamer en douche soppen, aanrecht leegmaken, was ophangen, volgende wassen draaien totdat m'n wasrekken vol hingen. Helaas was het weer erg grijs en erg nat. De was kon dus niet naar buiten. Met z'n tweeën kun je in een paar uur tijd veel doen. En het werkt heel wat gezelliger dan in je eentje.

Ik maakte een lunch klaar voor vier personen. Boterhammen met gebakken ei en kaas. Verwennerij dus. Daarna ging ik even liggen om te rusten. Mijn dag was al vroeg begonnen en tegenwoordig doe ik na de lunch graag m'n ogen even dicht. Ook Maaike nam lekker even pauze. We hadden besloten om om kwart voor 2 nog even een laatste uurtje te werken. Dan was het wel weer genoeg geweest. Bovendien zou tegen die tijd schoonmama op de koffie komen.

Juist bespraken we heel tevreden, dat we echt veel gedaan hadden, toen er een drama gebeurde. Maaike stootte op een ongelukkige manier tegen een gistingfles met 20 liter wijn. Het was maar een piepklein tikje, maar wellicht op een cruciaal plekje. Ineens hoorde ik een verbijsterd: "Oooooooooh!!!" en ik zag 20 liter wijn door de kamer stromen....

Pfff, wat een drama. Wat een chaos. We wisten even niet waar we zo snel moesten beginnen. We gooiden de tuindeuren open en met een vloerwisser heb ik geprobeerd zoveel mogelijk wijn naar buiten te duwen. Daarna zijn we met grote badlakens aan het deppen gegaan. En tenslotte hebben we badlakens over de de vloerbedekking uitgespreid. Nu maar afwachten hoe het er uitziet, als de boel opgedroogd is. Ik heb gelukkig heel donkere en heel gemakkelijke vloerbedekking. Wellicht valt het allemaal nog wel mee. Ik heb al minstens 10 jaar gistingflessen met wijn-in-wording in de kamer staan, maar dit is nooit eerder gebeurd. En ik hoop niet, dat het ooit nog een keer gebeurt ook!

Schoonmama kwam. Tijd voor koffie en een haakwerkje. En daarna dan maar weer eten koken. Gebakken aardappels, sla en een balletje gehakt stond er op het menu. Vandaag voor slechts 8 personen. In de vakantie is het echt elke dag tellen, hoeveel eters er aan tafel zitten.

De avond lag leeg voor me. En ik had bedacht om brood te bakken en jam te maken. Ik had per slot van rekening 20 kilo aardbeien staan, die snel verwerkt moesten worden. En nee, dat lukte niet op een avondje, maar ik ben toch aardig ver gekomen. Om een uur of 10 stonden er 10 grote gezinspotten heerlijke aardbeienjam klaar. En een heerlijke geur dat er hing! Een mooi beginnetje zo.



Het was een dag met veel te doen. Vakantievieren ging tussen de bedrijven door, met kleinigheden als een lekkere lunch, een traktatie bij de koffie, logeerpartijtjes enzo. Ik ben benieuwd wat de dag van morgen gaat brengen!