vrijdag 17 juli 2015

Dag 5 en 6: een stil jamfabriekje en het garage-project

Woensdag, dag 5

Wat een stil dagje was het woensdag! Henk werd 's morgens door Geertje opgehaald. Hij ging een dag met z'n neefjes spelen. Maaike en Maria besloten rond de middag om samen te gaan shoppen op winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. Het was de hele dag weer zó nat en zó grijs, dat shoppen in een overdekt winkelcentrum een leuk idee was. Nauwelijks was het plannetje bedacht, of de dames zaten al in de bus.

Toen was alleen Jan nog maar thuis. Hij kon met niemand iets afspreken, want op woensdag heeft hij zijn eierenwijk. Meestal gaat hij dan aan het begin van de middag op de fiets z'n vaste klanten buiten de wijk af. En rond vier uur begint hij aan z'n wijk. Hij is dan tot een uur of half 9 onder de pannen.



Poeh, wat was het stilletjes! Ik besloot om dan maar de rest van de aardbeien te gaan verwerken. De hele middag heb ik aardbeien schoon gemaakt en tot jam gekookt.



Aan het einde van de middag stonden er weer 8 enorme gezinspotten en 8 potjes van normaal formaat klaar.



Die normale potjes heb ik om weg te geven en om in mijn marktplaatswinkeltje te verkopen.

Aan het einde van de middag druppelde iedereen weer één voor één binnen. Tijd om te zorgen voor een warme maaltijd. Wat vliegt zo'n stille dag om!

Na het eten reden Willem en ik samen naar Streefkerk om Henk weer op te halen. We reden via de Lekdijk en genoten ondanks de nattigheid en de grijsheid van het mooie ritje. Het molengebied van Kinderdijk, waar ik zo van hou.



En op de rivier was er zeilles (denken we). Wat leuk, al die zeilbootjes!





Donderdag, dag 6

Het project ''Garage" is nog steeds niet af, ook al gaat het best opschieten. Maaike en ik werken er meestal 1 dag per week aan. Maar we hebben ook al eens overgeslagen vanwege een hittegolf en een keer vanwege regen. Telkens ruimen we een hoek helemaal op en maken daarna schoon. Het is al een enorm verschil met toen we begonnen. Er is echt veel verdwenen! Vorige week hebben we het tilletje leeggehaald. Dat is de plaats waar seizoensdingen liggen opgeslagen: schaatsen, parasols, picknickkleden enzovoorts. Ook lagen er drie rollen met restjes vloerbedekking. Geen idee waarom ik die daar al 10 jaar had liggen...Weg ermee. Er is weer veel naar de stort en de kringloopwinkel gegaan. De echt goede spullen geef ik weg of gaan in mijn marktplaatswinkeltje.

Vandaag stond er een hoek op het programma waar veel werk aan was, maar wat weinig ruimte zou opleveren. Ik heb namelijk een tweede koelkast in de garage staan, waar ik vooral mijn groenten- en fruitvoorraad in bewaar. Maar bijvoorbeeld ook mijn voorraad boter en margarine en de melkemmer. Stiekem loop je nog heel wat keren per dag naar de garage om iets uit die koelkast te pakken. Ik had bedacht, dat het veel efficiënter zou zijn als de koelkast van plaats zou verwisselen met de diepvriezer. Die staat namelijk in de bijkeuken, vlak naast de keuken.

Er stond dus op het programma: koelkast en diepvriezer schoonmaken. Dat zijn tijdrovende klussen. En Maaike moest voor een deel alleen werken, want ik had om 11.00 uur een afspraak bij Yulius in Barendrecht. Om half 11 reed ik weg voor de afspraak en ik was pas tegen enen terug.

Maar 's middags heb ik extra hard gewerkt om de 'schade' te beperken. Behalve het garagewerk, was er ook nog mijn auto die gestofzuigd moest worden. Dat zou Jan doen. Maar ik moest wel eerst helpen met het leeghalen van de auto en aanwijzingen geven. Ook lag er sinds zaterdag nog de berg hout voor het houthok, die gestapeld moest worden. Maaike en ik maakten daar een tussendoorprojectje van. Dnt zeiden we tegen elkaar: Zullen we weer? En dan stapelden we snel weer even 50 blokken.
En natuurlijk was er was! Na drie dagen regen, was ik heel blij, dat eindelijk de zon scheen. Nu kon de was naar buiten!

En dat de zon scheen, was ook wel bijzonder leuk voor Trijnies vriendin. Het was namelijk haar trouwdag! Trijnie en Gerwin waren voor de hele dag uitgenodigd en waren 's morgens al in vol ornaat vertrokken.



De huwelijksvoltrekking zou in de tuin bij de bruid plaatsvinden. Dat weer was dus toch echt wel belangrijk. Wat heerlijk, dat het zo prachtig uitpakte! Trijnie is nu de enige vriendin van het vriendinnengroepje, die nog niet getrouwd is. Nog net niet, dan. De voorbereiding voor DV 22 oktober zijn in volle gang!

Ook op deze dag verdween de één na de ander. Henk ging bij een vriendinnetje spelen, Jan werd bij een vriendje uitgenodigd om een nachtje te komen logeren, Maria ging bij een vriendinnetje de tent in de tuin opzetten en daar kamperen. Maaike en ik zwoegden dapper verder...

Maar hé...het is vakantie, hoor! Ja, helemaal waar. Maar zo samen op werken, is helemaal geen straf. Ik besloot wel, dat we onszelf eens een fijne beloning zouden geven :-). Om vier uur zouden we stoppen en dan zouden we naar Brandwijk rijden om daar een heerlijk, verdiend boerderij-ijsje te gaan eten.

Het was nog flink aanpoten om om vier uur klaar te zijn met wat we bedacht hadden. Het lukte nèt niet helemaal. We hebben de schoongemaakte koelkast en diepvriezer niet meer van plaats verwisseld. Daar hadden we de tijd niet voor, maar ook niet genoeg mankracht. Dat moet dus later nog maar. Alles is in elk geval schoon en er zit geen ijslaag meer in de diepvriezer. Dat scheelt weer stroomverbruik. Een aangekoekte diepvriezer trekt 10 procent meer stroom!

Met verhitte gezichten stapten we om kwart over vier in de auto. We genoten van de prachtige rit en van ons heerlijke ijsje. We zaten lekker in het zonnetje aan ons ijsje te likken en maakten een praatje met de vader van m'n schoonzus, die daar juist ook zichzelf aan het trakteren was :-).



Maar heel veel tijd hadden we niet. Ik moest snel gaan koken, want ik zou om kwart over zes alweer de deur uit moeten. Net als vorig jaar had mijn moeder haar drie dochters en schoondochter uitgenodigd om een pannenkoek te gaan eten bij Pannenkoekenhuis Oosterpark in Ridderkerk. Wat een verwennerij! Dit zijn nu echt de leuke zomervakantie-dingen :-). En ook zó leuk, dat het lekker weer geworden was en we fijn buiten konden zitten.

Het was nog moeilijk kiezen uit de uitgebreide kaart. Ik ging voor de Verwenpannenkoek: een pannenkoek met warme kersen, ijs en slagroom. Mjammie. Ik ben benieuwd hoeveel kilo ik na de zomervakantie zal zijn aangekomen ;-).



We hadden het erg gezellig zo met z'n vijven. Het was een mooie avond zo!