dinsdag 14 juli 2015

Vakantie! Dag 0, 1, 2 en 3


Vrijdag, dag 0

Vrijdagmiddag om precies 12.00 uur was het zover: de schooldeuren sloten ook voor Henk en het was officieel zomervakantie 2015!

Wat had ik naar dit moment uitgekeken! Die laatste schoolweken zijn altijd zo druk en drukkend. Nu maar extra gaan genieten van ontspanning.

Het is traditie om het begin van de zomervakantie te vieren met iets leuks. Ik had al een tijdje iets in gedachten: als het lekker weer zou zijn, zouden we buiten gaan gourmetten. Gelukkig had ik nog niets tegen de kinderen gezegd, want het liep anders. Leendert bedacht halverwege de week, dat hij op vrijdagavond z'n verjaardag wilde vieren met z'n vrienden. Ook goed natuurlijk. En ook leuk. Maar wel een drukte en even iets anders dan gourmetten.

Er zouden zo'n 20 jongeren komen en Leendert vond het wel een leuk plan om dan halverwege de avond de bbq aan te steken. Vrijdagmiddag werd er dus flink gefourageerd en alles stond keurig op tijd klaar om de gasten te ontvangen. Het was een mooie zomeravond. Dat scheelde sowieso een zeil spannen.



Het werd een gezellig feestje. Compleet met worstjes en kip van de bbq en de vuurkorf aan. Wat mij betreft: dag 0 van de vakantie. De aftrap, zeg maar.




Zaterdag, dag 1

En dan denk je: dag 1 van de vakantie = lekker rustig aan doen. Beetje uitslapen, beetje luieren. Mis! We hebben zelden zó hard gewerkt als zaterdag! Ons kachelhout lag erg in de weg op de boerderij en moest echt weg. Dus hadden we gezorgd, dat alle hens aan dek was. Dat viel uiteindelijk nog wel een beetje tegen, want zowel Hans als Koos hadden zich al 'verhuurd', Leendert had al een afspraak en ook Dirk kon niet meehelpen. Het moest daardoor vooral van Willem, Maaike en mij komen, maar later die dag waren er nog wel wat handjes die hielpen. En verder hadden we goed materieel: een heel grote aanhangwagen én een shoveltje om hem steeds te vullen.

Om een laaaaaaang verhaal kort te maken: aan het einde van de dag lag er 10 kuub hout gestapeld in ons nieuwe hok. Er is zelfs nog een kleine hoop over, waar geen plaats voor was.


Het hok wordt al voller en voller


Drie rijen dik

Aan het einde van de dag zitten we overvol!

Tussen de bedrijven door had ik ook nog een stuk of 6 wassen gedraaid, die allemaal lekker droog gewapperd waren. Er werden nog snel wat boodschappen gehaald. En zo kwam er een einde aan een heel lange, heel arbeidzame dag. Wat een voldoening geeft dat!

Zondag, dag 2

Ik had verwacht, dat ik zondag met enorme spierpijn wakker zou worden. Maar dat viel mee. Enkel een wat stijf achterwerk :-) en overal schrammen. Het was fullhouse hier. Samen met de vriend van Trijnie en een vriendin van Maria waren we met z'n dertienen. En ook al is zondag de rustdag, er moet natuurlijk wel gewoon gegeten en gedronken worden. En voor 13 man is dat toch een soort mini-restaurant wat je runt.

Onze kerkelijke gemeente is vacant, maar zondag was er een dominee en er was bediening van het Heilig Avondmaal. Een bijzondere dag dus.

Maandag, dag 3

En toen was het zomaar alweer dag 3! Ik stond om half 6 op om me op de strijkteil te storten, die er van zaterdag stond. Wat was ik blij, dat ik zaterdag alles weg gewassen had! Op deze maandag was het nat en grijs en er kon geen was naar buiten.

Eén voor één kwamen de kinderen, die moesten werken, naar beneden. Eerst Hans, die om 6 uur weg moest. Daarna Leendert, die om half 7 opgehaald werd. Vervolgens vertrok Trijnie, die naar haar huis ging. Vorige week kregen Gerwin en zij de sleutel van hun huis en vandaag zouden er stucadoren aan de slag gaan. Trijnie moest daarom om 7 uur in Dordrecht zijn. Ook Dirk kwam intussen naar beneden om naar z'n werk te vertrekken. De rest van de familie was nog in diepe rust. Tijd om lekker een vakantie-ontbijtje met Willem op bed te doen, voordat ook hij naar z'n werk moest. En lekker was het, dat ontbijt! We hadden bolussen gekregen. Vier stuks, speciaal voor ons samen. Met een likje roomboter erop een een straf bakkie koffie erbij, was dat een heel fout, maar heel lekker ontbijt :-).

Uit met het gelummel. Willem moest naar z'n werk en ik moest ook aan de bak: ik moest Koos gaan wegbrengen naar Logeeropvang De Welkamp in Elspeet. Ik had een paklijst voor hem gemaakt, zodat hij zelf z'n tas kon gaan inpakken. Om 10 voor 9 wilde ik wegrijden. Eerst nog langs het gemeentehuis voor een nieuwe id-kaart voor Koos. Dan heeft hij die tenminste op tijd voor het beoogde kampeerpartijtje in Duitsland over een paar weken.

Maaike en Henk gingen voor de gezelligheid mee. Fijn! Want het is wel erg saai om alleen maar heen-en-weer te rijden, zo'n eind, met enkel even een bakkie koffie in Elspeet.

Met wat oponthoud op het gemeentehuis en nog iets wat op de valreep nog even ergens afgegeven moest worden, was het over elven, voordat we in Elspeet waren.




En op de terugweg hadden we ook nog eens file. Pas om 13.00 kwamen we thuis!

Maaike floepte meteen met Maria en haar vriendin de deur uit om de bus van 13.13 te halen. Ze gingen zwemmen in Ridderkerk.

En daar zat ik dan. Met twee jongens (Jan en Henk), die even niet wisten, wat ze moesten doen. Regen, regen, regen en ook een kapotte computer. Ja, dan is het echt moeilijk, hoor, vakantie vieren ;-).

"Zullen we naar de dierentuin gaan?" opperde ik. Maar nee, daar was geen animo voor. "Vinden jullie het leuk om een tosti te gaan eten in de Kringloopwinkel?" vroeg ik. En ja, dat idee werd met luid gejuich ontvangen.

We reden naar Dordt. En terwijl de jongens zaten te genieten in het restaurantje van de Kringloopwinkel, snuffelde ik fijn rond. Er verdwenen wat glazen, koffiekopjes en twee boekjes in m'n mand. O ja, ook nog een vaas. Totale schade: 4 euro. En de jongens hadden een leuke middag.



Ik reed nog even langs de afgifte van goederen, om mijn kofferbak te legen. En daarna schoof ik de Jumbo binnen voor een verloren boodschap. Ik kwam daar afgeprijsde thee tegen. 50 cent voor een doos met 20 zakjes. Daar ging een aantal doosjes van mee. Bij de kassa lagen er nog gratis vakantie doe-boekjes. Leuk voor de jongens.

Ik was nog niet klaar met m'n rondreis, want de groentenboer had gebeld of ik nog aardbeien wilde. Vanwege de regen bleef de verkoop achter. Ik kocht 20 kilo voor maar 0,50 per kilo.Daar kun je ze zelf niet voor plukken. Het lijkt enorm veel. Maar als je bedenkt dat hier gerust een halve pot jam per maaltijd doorheen gaat...En nee, dat zijn geen kleine potten, maar grote potten van ruim 700 ml inhoud!
Ik hoef me weer niet te vervelen ;-). Ik heb dan ook nooit last van 'ik heb niets te doehoen' :-)