donderdag 2 juli 2015

Zomerstand

We staan hier heerlijk in de zomerstand. 's Morgens vroeg op. Alle ramen en deuren open, om het in huis wat af te laten koelen. Direct na het ontbijt gaat de boel dicht en worden de ramen afgeschermd: zonneschermen of rolluiken naar beneden, rolgordijnen neer en waar niets zit kleden voor de ramen. Zo houd je het heerlijk koel in huis.

Ik doe de buitenboel: planten gieten, gieten, gieten. De zomerbloeiers staan er zo mooi bij! Gisteren ging de eerste lelie open.


Vandaag bloeide er zowaar al een heel boeket.


De eerste goudsbloemen staan ook in bloei.


En de bakken bij de voordeur zijn mijn grote trots.



De rozen door de klimop langs de erfafscheiding zijn al over hun top heen. Maar nog steeds prachtig!




 En ik pluk m'n zwarte bessen. Gisteren had ik een schaal vol.



Het werk gaat allemaal in een wat lagere versnelling. Eigenlijk rommel ik toch wel de hele dag wat door. Ik zorg, dat ik goed blijf drinken (vooral kruidenthee). Ik heb het geluk, dat ik erg goed tegen de warmte kan. Bepaalde werkjes moeten immers gewoon doorgaan. Hittegolf of niet. Ja, ook de strijk ;-).

De dieren hebben wel last van de warmte. Het konijn lag vanmorgen om 7 uur al aardig voor lello in z'n hok. En de bijen hangen buiten de kast.




De maaltijden hebben een zomers tintje. Maandag hadden we een grote, koude pastasalade als avondeten. Daar bleef wat van over. Daarvan heb ik voor dinsdag een versie 2.0 gemaakt, door er royaal tonijn en cherrytomaatjes aan toe te voegen. Verder had ik een heerlijke tomatensoep van verse tomaten gekookt. Maar na twee dagen geen 'echte prakkies' was het verzoek om voor woensdag toch maar 'gewoon te koken'. Toen maakte ik: gebakken tongetjes, gebakken aardappels, witte bonen in tomatensaus, sla en komkommer. Voor vanavond weet ik nog niet wat ik klaarmaak. Sowieso komt Hans z'n klas (20 jongens en meiden) bbq-en. Misschien maak ik wel een eenvoudige stamppot rauwe andijvie. Wellicht prikken we ook een vorkje van de bbq mee.

Vandaag is het eigenlijk 'project garage'-dag. Maar in overleg met Maaike heb ik dat voor deze week toch maar opgeschort. Dan zorgen we er liever voor dat we vanmorgen alles in orde krijgen voor de bbq. In de middag is het in de garage nu echt niet te harden. Het project loopt vast niet weg. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind het best jammer om het een week stil te leggen!

Het is hier verder nog steeds druk met de eindejaarsrace van school. Koos moet nog één dag keihard werken. Hij moet bouwkunde nog 0,1 punt omhoog krijgen. Dan zou hij over zijn, want dan heeft hij maar één vijf. Lukt het niet, dan heeft hij meteen drie vijven, want bouwkunde is zijn hoofdvak en als je daar een 5 voor staat, dan telt dat als twee vijven. En ja, met drie vijven...blijf je zitten. Het blijft dus tot de laatste dag spannend. Ik ga er maar vanuit, dat hij blijft zitten. Dan kan het alleen maar meevallen.

Hans heeft ook nog één repetitie en dan kunnen z'n boeken dicht. Morgen hebben Koos en Maria sportdag. Die gaat door, maar wel met aanpassingen. Er wordt water uitgedeeld en iedereen moet verplicht zonnebrandcrème meenemen en liefst een hoofddeksel dragen.

En dan is er volgende week alleen nog school voor Jan en Henk. Een beetje spek-en-bonen school. Want het is schoolreisje, excursie, frietjesdag, snoepstrooien, afscheidsfeestje en nog veel meer. Ik denk, dat er niet veel meer gerekend, getaald, en gelezen wordt ;-).

Volgende week vrijdagmiddag om 12.00 kan de vlag uit. Dan is het eindelijk zomervakantie. Ik kijk er echt naar uit!