zaterdag 22 augustus 2015

Dag 40 t/m 43, de laatste vakantiedagen

De laatste vakantiedagen in woorden en beelden.

Het vakantiegevoel ebt langzaam maar zeker weg. Nu Willem weer werkt, ben ik zelf de draad ook weer aan het oppakken. Het is een vreemde mix van de vakantie nog willen rekken en toch weer in het ritme van alledag te komen.

Een voorbeeldje van het rekken van de vakantie is ons ontbijtje op bed. Havermout. Lekker met banaan, rozijnen en een beetje verse honing. Mmmm.




In de keuken wordt hard gewerkt om de zomer in potjes te vangen. Ik maakte heerlijke rode bessengelei.




En ik experimenteerde met zelf priklimonade maken. Hiervoor had ik wei nodig van yoghurt. Gewoon yoghurt laten uitdruipen dus. Het water wat eruit loopt is wei. Wat er in de doek achterblijft is hangop. Ik gebruikte er mijn handige geleerzak voor, die ik jaren geleden in een kringloopwinkel in Zwitserland kocht.


De wei moest samen met aardbeiensap en een klein beetje suiker warm in petflessen gedaan worden en dan warm weggezet worden. 


Daarvoor gebruikte ik mijn hooimadam.


De flessen moesten onder druk komen staan en daarna in de koelkast gezet worden. De limonade moet nu rijpen. Morgen gaan we proeven. Ik ben benieuwd.

Van nog meer aardbeiensap maakte ik limonadesiroop. Zóóóóó lekker!!



Woensdag ging Jan voor het eerste, na drie weken vakantie, weer met z'n eieren de deuren langs. Weer even wennen, hoor.


Donderdagmiddag kwamen Maaike en Koos thuis van kamperen. Met verhalen, ervaringen en...een bult was ;-).
En 's avonds laat arriveerde Dirk. Dat had nog wat voeten in aarde, want de jongens misten op 30 seconden na de Thalys. Ze waren verlaat door een metro met vertraging, kwamen het perron op rennen, zagen de Thalys nog staan, maar er was al een lint gespannen. Ze mochten er niet meer in! Gelukkig konden ze hun reis nog omboeken en Willem is toen naar Brussel gereden, om ze daar op te halen.
Precies 24 uur eerder dan de schietpartij/aanval op de Thalys ...

Vrijdagochtend pakte Dirk z'n backpack uit. Er stegen nog net geen wolkjes uit de vuile was, die daarin zat ;-). Het was gelukkig heerlijk weer en ik ben met volle kracht vooruit gegaan. Er lagen, met de kampeerwas en de gewone gezinswas, 10 hoppers! En 's avonds lagen 7 daarvan gewassen, gestreken en gevouwen in de kast. Ik voelde me bijna een wasmachine.

De voorbereidingen voor school gingen ook van start. Er arriveerden maar liefst VIJF dozen met boeken! Ik ging met Jan om schoolspullen. Oma kafte alvast een stapel boeken. Er werd gymkleding aangeschaft. De fietsen werden in orde gemaakt. Er moet nog één binnenband vervangen worden en dan kan iedereen weer fietsen.



En er werd weer met aandacht gekookt. Gewone 'prakkies', pasta met verse ingrediënten en ook een keer een zalm-broccolitaart, die heerlijk uitpakte.


Vanmiddag zijn we nog even een paar uurtjes naar zee geweest. Naar de Maasvlakte, deze keer. Nog een allerlaatste rekmoment. 



Traag nemen we afscheid van deze fijne vakantie. De dagen worden korter en er begint al wat herfstachtigs in de lucht te komen. We zullen eraan moeten geloven. DV maandag weer aan de bak! Eerst Henk die naar school gaat. De volgende dag Hans, Maaike en Koos. Woensdag Jan. En die week daarop Maaike. Rommelig blijft het dus altijd nog wel even.

Wat rest zijn de herinneringen. En dat wat in potjes verdween ;-)