maandag 7 september 2015

De week in vogelvlucht

Wat is de week vorige week snel omgevlogen! Ik had niet eens tijd om het één en ander vast te leggen. Wat er zoal langs kwam? Twee verjaardagen, een kerkdienst die ik graag bijwoonde, anderhalf uur zitten in de wachtkamer bij Yulius, een ritje naar Brasschaat en nog veel en veel meer. Af en toe is het net een sneltrein. Je zit erin en moet maar verder. En dat gaat met up's en down's, met drukte en stilte, met vreugde en verdriet. De post kan wat dat betreft veelzeggend zijn: in één keer een geboortekaartje en een rouwbrief...


Maar hier dan toch een kleine impressie van de week. In veel beeld en weinig woorden:



Maandag maakte ik verrukkelijke perzikenjam voor in m'n winkeltje.



Dinsdag begon zo ongeveer midden in de nacht. Maria ging met school naar Londen en moest om kwart over vier op school zijn. Omdat we eerst nog drie andere kinderen hier in Alblasserdam op moesten halen, stonden we om kwart over 3 op en om kwart voor 4 zaten we in de auto :-).


¨Ons¨ zwerfkatje wordt steeds tammer. Ze komt al binnen om geaaid te worden en natuurlijk voor eten! Soms zie ik haar dagen niet. Dan ineens zit ze al voor het goed en wel licht is voor de deur.



Nu iedereen weer gewoon thuis is, is koffie drinken ook weer 'restaurantje spelen'. Vijf koffie en vijf limonade alstublieft (of zoiets). 


Op woensdag kookte ik voor mijn kookrubriek in familieblad Terdege. Daar ben ik altijd een hele morgen zoet mee. Van tevoren heb ik dan al bedacht wat ik ga klaarmaken en heb ik gezorgd voor de ingrediënten, passend serviesgoed en eventueel accessoires. Op de ochtend zelf ga ik eerst koken. Dat schiet niet zo op, want ik moet dan tussendoor procesfoto's maken. Als alles klaargemaakt en vastgelegd is, schrijf ik het recept uit en tik ik de column.

Terdege wordt helemaal vernieuwd. Het eerste vernieuwde blad verschijnt 7 oktober. Wil je Terdege ook eens proberen? Ontvang dan twee nummers gratis, of neem een voordelig kennismakingsabonnement.



Donderdag verscheen er een nieuwe ster aan het jam-firmament. Ik maakte rabarber-vanillejam. (moet ik nog in mijn winkeltje plaatsen).

Vrijdagochtend had ik een heel leuk klusje! Een bloglezeres uit Ridderkerk vroeg me, of ik interesse had in een lading druiven. Ze had ze in een kas, maar in het gezin werden ze niet veel gegeten. Daar had ik wel oren naar! En dus toog ik met lege kratten naar Ridderkerk en samen met P. hebben we drie kratten vol druiven geoogst. Wat een rijkdom! Ze zijn zó heerlijk zoet!
Ik had P. gevraagd, wat ik eens voor haar kon meenemen. Een boterkoek, graag. Prima. U vraagt, wij bakken. Er ging nog een potje honing van de eigen bijen bij en als ik straks de druiven heb verwerkt, gaat er nog het eea aan sap/gelei/siroop naar P. Leuk, zo'n ruil!


's Middags had ik het druk met het verzendklaar maken van jambestellingen.



Zaterdag ben ik vroeg op gestaan. Ik heb gedurende de dag, steeds als ik thuis was, de ontsapper aan gehad. Het was al half 11 in de avond toen ik hem uit zette. Ik had nog steeds niet alle druiven ontsapt, maar er stonden wel al meer dan 40 flessen. Heerlijke, puur sap, zonder welke toevoeging dan ook.

Nog twee porties druiven moeten ontsapt worden. Dat kan later. Ik heb ze zolang in de vriezer gestopt. Met het druivensap kan ik van alles doen. Natuurlijk puur drinken. Maar ik kan er ook gelei van maken. Of limonadesiroop. Of wijn. Ik denk, dat ik van alles wat doe. Maar nu alles in flessen zit, is er geen haast bij. De sap is gesteriliseerd en blijft dus lang goed.

's Middags ben ik naar Brasschaat gereden voor een nieuwe voorraad 3 op 1 geleisuiker. Dat is in NL niet te koop. Het is 40 minuten rijden en niet iets wat ik elke week wil doen. Daarom heb ik meteen 20 pakjes ingeslagen. Daar kan ik dus 30 kilo fruit mee tot jam koken. Voorlopig voldoende!

En zo vloog mijn week voorbij.
Deze week staan er gelukkig niet zo heel veel activiteiten buiten de deur op de planning.
Kan ik weer wat meer aan de poetserij. En wat trouwer bloggen natuurlijk ;-).