dinsdag 15 september 2015

Kostuums, molens en stemmen

Kostuum-marathon
Vorige week donderdagavond hadden wij een kostuum-marathon. Nu de bruiloft van Trijnie en Gerwin steeds dichterbij komt, werd het hoogtijd, om de kleding van iedereen in orde te gaan maken. Voor Jan en Henk was ik al eerder geslaagd. Zij moeten alleen nog overhemden en schoenen. Voor Maaike en Maria ben ik ook grotendeels klaar. Er hangen twee prachtige, op maat gemaakte, jurken voor hen klaar. Nu gingen we voor de kostuums. Ik wilde het liefst met alle mannen tegelijk op stap, maar Koos was nog op stage in Den Helder. Bleven over: Willem, Dirk, Leendert en Hans. En Jaap, de vriend van Maaike, wilde ook meteen wel mee.

Ik had van tevoren een afspraak gemaakt bij Only for men in Geldermalsen. Het is tenslotte wel fijn, als je goed geholpen wordt, als je met vijf man tegelijk komt shoppen.

En daar gingen we dan. Trijnie en ik gingen mee. We waren dus met z'n zevenen. Het werd een gezellige avond :-).

Bij Only for men kregen we eerst een lekker bakkie koffie.




Daarna gingen er twee verkopers aan de slag om man voor man eens deftig in het pak te steken. Overhemd erbij, schoenen erbij, accessoires erbij. Toe maar. Helemaal compleet :-). Het eindresultaat laat ik DV na 22 oktober hier wel zien :-).

Donderdagavond gaan we nog een keer terug. Met Koos. En ook om de kostuums waar nog iets aan vermaakt moest worden meteen op te halen. We kijken terug op een heel geslaagde avond!



Molenweek 2015, Molenmarkt
En toen was het vrijdag. De dag, waar hier al een week lang naar werd uitgekeken. De dag van de jaarlijkse Molenmarkt!

's Middags ben ik eerst op pad gegaan om weer een kuiken onder m'n vleugels te vergaren. Koos belde 's middags op, of hij van het station in Dordrecht afgehaald kon worden. Natuurlijk :-). Hij was daar samen met een vriend gearriveerd. Ze hadden het geweldig gehad in Den Helder bij de Marine! 
Koos zat vol verhalen. Ze hadden ook nog eens geweldig geboft met het mooie nazomerweer en hadden bijna de hele tijd op Texel gezeten. 
's Nachts had hij wacht gelopen. Maar nee, hij was helemaal niet moe, hoor. En dat hij haast geen stem meer had, had ook niets te betekenen :-). 
Hij was er apetrots op, dat ze daar gezegd hadden, dat hij leiderskwaliteiten heeft. Hij was er echt een stuk van gegroeid, van dat weekje.


Zodra hij weer de voet over de drempel had, verdween ik de keuken in. Er moesten pannenkoeken gebakken worden. Véél pannenkoeken. Want er zouden een paar gasten meeëten, die ook 's avonds naar de Molenmarkt zouden gaan.

Pannenkoeken is dan meteen zoiets feestelijks. En lekkers. En gemakkelijks. Perfect :-).

Ik maakte dus een afwasteil vol beslag en ging aan de bak.



En nee, daar heb je echt geen pannenkoekenmix of zoiets voor nodig hoor. Je neemt gewoon op 500 gram zelfrijzend bakmeel een stuk of 2, 3 eieren, een beetje zout, 1 liter melk. Lekker beslagje maken, beetje zonnebloemolie erdoor, zodat je niet steeds boter in de pan hoeft te doen. Voor het lekker deed ik er wat vanille-essence door. En voor de vulling verving ik een deel van het zelfrijzend bakmeel door volkorenmeel. Ik bakte ze naturel, met spek en met kaas. Mmm.
Met 40 pannenkoeken was m'n beslag op. Maar ik twijfelde eraan, of dat genoeg zou zijn. Geen nood. Ik had nog een grote pan lekkere, verse tomatensoep in de koelkast staan. Die werd ook nog even opgewarmd. Zo kwamen de buikjes allemaal vol.

En na het eten was alles zó opgeruimd en togen we naar de markt. Mijn vriendin Wilma was traditiegetrouw ook van de partij. Op de markt deelden we ons in groepjes op. Dat is gemakkelijker. Wilma en ik namen Henk onder onze hoede. En daar gingen we. Schuifel de schuifel langs alle kramen met leuks en moois en lekkers. En tenslotte nog even neuzen op de kinderrommelmarkt, die helaas elk jaar kleiner lijkt te worden.




Het begon donker te worden. Tijd om de beentjes even te strekken en koffie te gaan drinken in het zaaltje van de kerk. Wim, Geertje en de kinderen voegden zich daar ook bij ons.


Tijdens het koffiedrinken waren de kinderen de dijk al opgelopen naar de schiettent. Maar hé! Die was er niet! Dat kan niet, hoor, na al die jaren ;-).

Maar goed. Het was echt zo. Geen schieten na de koffie dus, maar naar de verlichte molens! De jongens kregen nog een lekker ijsje. Wat een verwennerij!


De molens waren weer even mooi als altijd. Maar door de bijna windstille avond, stonden de molenbeelden ook nog eens prachtig gespiegeld in het water. Uniek!




We hebben de hele avond vol gemaakt en kwamen pas om 11 uur thuis. 

Stemmen
En ja, grote stapels lekkere pannenkoeken bakken gaat me nog prima af in mijn oude, bouwvallige keuken. Toch liep ik me al een paar dagen stiekem enorm te verheugen op mogelijk een nieuwe keuken. Aan de stemmen zou het beslist niet liggen. Er zijn al zo'n 3500 stemmen op dit moment!
Op de markt werd ik hierover verschillende keren aangesproken. Zo leuk om te merken dat mensen je dat echt gunnen en helemaal meeleven.

Maar...zaterdagochtend zag ik dat de voorwaarden ineens veranderd waren. Was het eerst zo, dat degene met de meeste stemmen de keuken zou winnen, nu is er van gemaakt, dat de winnaar voor 50% wordt gekozen op basis van het aantal stemmen en voor 50% wordt gekozen door de jury. Dat verandert de zaak. Het is dus nog erg onzeker. Ik moest er beslist even mijn best voor doen, maar ik heb het hele zaakje van me afgezet. Als ik de keuken win: heel, heel fijn. Als ik hem niet win: dan ook goed. Dan gaat hij vast naar iemand die hem ook heel erg goed gebruiken kan. 
Aan de pannenkoeken zal het niet te merken zijn :-).