maandag 26 december 2016

Kerstfeest 2016

Nog een paar uur. En dan kan Kerst 2016 ook weer in de annalen worden bijgeschreven. Net als elk jaar heb ik me in aanloop naar de Kerst er weer enorm over verbaasd wat een toestand er van dit feest wordt gemaakt. Natuurlijk: eten en drinken, karren vol. Maar daarnaast ook: kapper, nieuwe kleren, kerstboom, kerstversieringen, nieuw serviesgoed enzovoorts enzovoorts. Echt bizar.

En ja hoor. Wij hebben ook echt wel wat extra´s gedaan. Maar dat mag nauwelijks een naam hebben, denk ik. Huis versieren en kerstboom doe ik niet aan. Wel had ik begin december een kerstster (plant) gekregen en die staat mooi te zijn in de vensterbank (ik ben dol op die warme kleur rood). En zaterdag voor de Kerst kwam Trijnie met twee zilver gespoten vetplantjes aan (hoe verzinnen mensen het), waar ze zelf geen plaats voor had. Die heb ik in een witte pot gestoken en op de salontafel gezet. That´s all.

De kerstmaaltijd heb ik vrijdagochtend vroeg (op bed) bedacht. Om 8.00 uur ben ik er de boodschappen voor gaan halen en om 9.15 was ik thuis. Dat ging gesmeerd dus. Hoewel ik nog wel even door mijn neef uit de brand geholpen moest worden. Ik was namelijk zonder portemonnee op stap gegaan en daar kwam ik bij de kassa van Albert Heijn achter (iets met een zere mond en je hoofd er niet helemaal bij hebben ;-)). Maar mijn neef staat met een groentenkraam net buiten het winkelcentrum en hij wilde mij wel even het benodigde geld lenen. Pfff. Dat liep goed af :-).

Ik had alles in huis, behalve verse groenten en fruit. Maar daarvoor had de groentenboer me gevraagd, of ik op zaterdag om 14.00 uur bij hem langs zou komen voor de restanten. ¨Hij blij, ik blij¨.

Op zondag eten we altijd ´op z´n zondags´ en dus extra lekker. Op deze zondag was dat niet anders. Alleen had ik vanwege dat het Eerste Kerstdag was een lekker voorgerecht gemaakt en een extra lekker toetje. Als voorgerecht maakte ik camembert-taartjes. Heel simpel: een plakje bladerdeeg, waarvan de randjes omgevouwen waren. Plakjes camembert en plakjes tomaat afwisselend erop. Wat knoflook-olijfolie erover en afgemaakt met verse tijm.


Deze taartjes had ik zaterdagmiddag vast gebakken, zodat ze zondag alleen in de oven opgewarmd hoefden te worden. Als nagerecht had ik gekozen voor flensjes, een bolletjes roomijs, warme kersen op siroop en slagroom. Eenvoudig, voordelig, super lekker, feestelijk. Wat wil je nog meer?



Als vlees had ik bij deze maaltijd twee varkensfiletrollades. Die waren in de aanbieding bij Albert Heijn voor maar 5,00 per kilo. Ze waren erg lekker, zeiden de vleeseters hier. Ik hield het bij de onvermijdelijke stoofpeertjes, lekkere bloemkool met witte saus en aardappelkroketjes. De tafel was gedekt met een prachtig damasten tafellaken van Bellebien, wat ik een poosje geleden kreeg en speciaal voor deze gelegenheid nieuw gehouden had.


Zie je. Met een paar kleine extraatjes heb je ineens een kerstdiner :-).

Vandaag deden we het gewoon nóg een keer. Willem z´n moeder kwam meeëten en ook een oude weduwe uit onze gemeente. Voor deze dag had ik een simpele, maar heerlijke tomatensoep vooraf. Lekker van verse tomaten, met verse basilicum en een lepel crème fraiche. Voor het hoofdgerecht was er beenham uit de oven. Ook dit was, volgens de vleeseters, heerlijk. Dit had ik vorige week bij de Lidl gekocht. Ook een aanbieding. Ik dacht 5,89 per kilo, dus ook goed te doen. Daarbij waren er krieltjes (uit het overschot van de groentenboer), weer peertjes, weer bloemkool, verse appelmoes en cranberriecompôte. Als nagerecht had ik tiramisu gemaakt.

Het was beide dagen erg gezellig, zo met een hele club om de tafel. Maar eerlijk gezegd waren de drie kerkdiensten voor mij persoonlijk toch de hoogtepunten van het Kerstfeest. De eeuwenoude boodschap, toch weer verrassend nieuw gebracht. Met weer veel om over na te denken. Daar zakt, wat mij betreft, al het klatergoud bij in het niet.

Ik vraag me af, of de mensen die al wekenlang lopen te hyperen richting het Kerstfeest nu niet in een enorm gat vallen. Want wat blijft er uiteindelijk over? Een uitvallende en/of in de weg staande kerstboom? Een koelkast (of vuilnisbak?) met restjes? Een jurkje wat de kast in gaat om er nooit meer uit te komen? Een paar pondjes extra gewicht, die er na Nieuwjaar weer afgelijnd moeten worden? Een gat in de begroting? Of is er nu een heeeeeeel speciale herinnering gemaakt, die alles meer dan waard was. Dat zou dan nog mooi zijn. Hier waren het meer twee zondagen achter elkaar en hopen we morgen weer lekker aan de slag te gaan/vakantie te vieren.