maandag 9 januari 2017

Opstartdag

Pfff. De opstartdag na de Kerstvakantie...Ik ben er een beetje gaar van, geloof ik :-).

Het begon er al mee, dat er verschillende kinderen waren, die méér dan frisse tegenzin hadden om weer naar school te gaan. Dus kostte het me aardig wat energie om ze te motiveren en te activeren. En nóg meer energie om mijn geduld te bewaren. (Een ontplofte moeder is het laatste wat kan helpen in zo´n situatie.)

Het volgende punt was, dat alle scholen een ander tijdstip bedacht hadden om eens met de kinderen aan de slag te gaan. De vroegste moest gewoon om half 9 present zijn, de laatste pas om half 12. En Maaike had de hele dag vrij. Wel ja :-).

Maar goed. Toen eindelijk iedereen vertrokken was, was het wel erg gezellig om samen met Maaike koffie te drinken. Lekker met een plak kruidkoek erbij, wat nog van zaterdag over was. (Zaterdag was hier het jaarlijkse Nieuwjaarsfeessie van Willem z´n familie en bakte ik citroencake en kruidkoek in de wonderpan.)


De koffiepauze was kort maar krachtig, want er stond heel wat op mijn wensenlijstje. Behalve dat ik het gewone riedeltje had af te werken van opruimen en kuisen en wassen, had ik ook wat keukenwerk te doen. Er was een overschot aan groenten en fruit, wat nodig weggewerkt moest worden.
Zo sneed ik anderhalve kilo groenten en kruiden fijn voor in de voedseldroger: bosui, prei, bloemkool, wortel, paddenstoelen, peterselie. Dat was het, dacht ik.




De droger deed z´n werk. Daar heb je dan verder geen omkijken naar. Negen uur later had ik 150 gram knisperend droge groenten en kruiden. Dit maalde ik in de blender fijn met 30 gram grof Keltisch zeezout. En voilà. Een pot heerlijke, eerlijke bouillonpoeder. En weer anderhalve kilo groenten van de kliko gered :-).



Daarna ging de droger trouwens meteen aan voor gedroogde appeltjes voor in de webshop. Die waren ook weer bijna op.

De sapcentrifuge mocht aan de slag met allerlei fruit, wat ¨nog nodiger¨ op moest dan de groenten. Ik maakte een allerlekkerste sap van 2 bakjes witte druiven, een aantal rimpelige appels, wat mandarijnen en een citroen. Mmmm. Morgen nog maar een keer. Want er ligt nog méér oud fruit. En bovendien is mijn groenten en fruit-voorraad vanmiddag weer ruimschoots aangevuld.

Juist toen ik klaarstond met de pakjes van de webshop die vandaag op de post moesten, belde de groentenman van de markt. Of ik nog langs wilde komen. Ja hoor, graag. De groenten en het fruit wat ik nog had liggen is niet zoveel meer. Tijd voor verse aanvoer.

De groentenman is altijd vrolijk. Maar zei toch even dat het vandaag maar s**t-weer was. En dat kon ik wel begrijpen, want er was van alles nat geworden en dat kan dan niet meer voor goed spul verkocht worden. Afijn. De groentenman was blij, dat hij mijn auto vol mocht proppen. En ik was blij met mijn lading vitamines voor maar 15 euro. Wat ik daarvoor had? Stuk of 10 bio komkommers, stuk of 20 bio citroenen, paar kilo witlof, pompoentje, paar potten korianderplanten, paar potten bieslookplanten, een paar kilo witte druiven, een paar kilo blauwe druiven, een stuk of 8 kroppen ijsbergsla, een stuk of 20 romano-slakropjes, soort mini broccoli (had ik nooit eerder gezien), doos granny smith, doos handperen, paar zakken elstars, paar witte kooltjes, een spitskool, stuk of 8 meloenen en dat was het zo´n beetje. Daar word ik dan zó blij van. Al dat heerlijks, waarmee ik het hele gezin ruimschoots van groenten en fruit kan voorzien. Natuurlijk, hier en daar zitten plekjes aan. En hier en daar zit een rotte appel in de zakken. En hier en daar vind ik een beschimmelde citroen op de schaaltjes. Wat maakt mij dat uit? Even uitzoeken en het goede fijn gebruiken!

Vanavond smulden we alvast van heel gestoofde stronkjes witlof, een grote schaal sla (ijsberg en romano, lekker aangemaakt met eigen dressing). Gekookte aardappels erbij en runderhamburgers met 50% korting van Albert Heijn. Als toetje zelfgemaakte roomyoghurt. Ik vond nog een heel pak yoghurt achterin een koelkastlade. Met een tht-datum van ergens in december. Maar voor yoghurt maakt dat geen biet uit. Ik klopte een pakje houdbare slagroom, schepte het door de yoghurt, een halve pot zelfgemaakte druivengelei erdoor en klaar was Teunie. Een heerlijk smultoetje. De complete maaltijd voor 10 personen heeft gekost: hamburgers (8 stuks) 3,70; aardappels (ongeveer 2 1/2 kilo) 1,75; groenten, geschat 0,50. Toetje, geschat 1,50. Totaal 7,45.

Het brood was ook op. Dus bakte ik vanavond nog maar even drie broden. En tussen-de-middag had ik Henk iets lekkers beloofd. Om hem te paaien vanwege totale afwezigheid van zin-in-school. Dus bakte ik American pancakes van Doortjes blog

Wat ben je (ik, dan toch) eigenlijk veel tijd kwijt aan voedselbereiding! En de rest moest natuurlijk ook gewoon doorgaan. Gelukkig heeft Maaike ook fijn een uur geholpen. Met z´n tweeën doe je in een uur echt veel. Het is teveel om te zeggen, dat mijn huis nu spic en span is. Hoe anderen dan doen, in een uur tijd het hele huis kuisen??? Maar goed. Het kan ermee door. En morgen weer een nieuwe dag, hopen we. Al moet ik er dan wel uit voor doktersbezoek. Maar ook dat hoort er bij met een gezin. Toch?

Mijn kaak is trouwens gelukkig genezen. Alhoewel er nog een groot gedeelte is, waar het gevoel niet in terug gekomen is. Ik heb er al voor naar de kaakchirurg gebeld. Zou teruggebeld worden. Maar nee. Niets gehoord :-(. Moet ik van de week dan maar eens achteraan. Ik heb op internet zitten zoeken en gevonden, dat er dan waarschijnlijk een zenuw is geraakt. Dat het lang kan duren voordat het gevoel terug komt. En als ik pech heb, blijft het zo. Ik hoop van niet! Het is heel akelig en irritant. Sowieso vind ik dat hele plaatje een noodoplossing. Ik slis, mijn eten smaakt niet zo goed, ik kan niet goed proeven, niet goed kauwen en bovendien heb ik het gevoel alsof ik de hele dag met een groot plakkaat kauwgom aan mijn verhemelte vastgeplakt rondloop. Ik hoop dus over een poosje naar de tandarts terug te gaan. Als alles goed genezen is, zou er iets van een kroon of een brug of weet ik veel geplaatst kunnen worden. Wordt vervolgd dus.