donderdag 6 april 2017

De markt

Elk jaar wordt er door onze gemeente op het Raadhuisplein een markt georganiseerd ten bate van De Schutse Gehandicaptenzorg. En elk jaar opnieuw wordt daar door ons gezin naar uitgekeken. Die markt is zó leuk :-).

Ik heb voor de grap eens gekeken, wanneer ik er op deze blog voor het eerst over schreef. Dat was in 2010. Er zijn heel wat herinneringen verbonden aan die markt. ´Vroeger´ gingen we er met een hele horde kinderen naar toe. De kinderen hadden dan eerder die week van oma al kleingeld gekregen, wat ze op de markt mochten spenden. Mijn moeder spaarde hiervoor al weken van tevoren wisselgeld op, zodat alle kinderen een ´zak´ met geld hadden. Je moet dan niet aan een enorm geldbedrag denken, maar al dat kleingeld bij elkaar was, zeker in kinderogen, toch heel wat. En dan begon dagen van tevoren al het wikken en het wegen. Wat gingen ze met het geld doen? Een ballon kopen? een ijsje? snoepjes? speelgoed? Iets op de rommelmarkt? Serieuze keuzestress!

Nu de jaren zijn verstreken, is de horde kinderen opgedund. Alleen Henk gaat bij zulke gelegenheden nog graag met ons mee. En soms Jan. De rest gaat op eigen gelegenheid. En een centje van oma is er ook al niet meer bij :-(.

Aanstaande zaterdag is het weer zover! En dit jaar is het nog weer anders dan anders. Want dit jaar loop ik niet vòòr de kramen langs, maar sta ik er achter! Een paar weken geleden belde één van de organisatoren, of ik misschien óók met een kraam op de markt wilde staan. Ik hoefde daar niet lang over na te denken, want ik had daar eerder zelf ook al eens aan gedacht. Er was alleen niet van gekomen om de daad bij de gedachte te voegen. Maar dat ging nu gewoon ´vanzelf´ :-). We praatten even over het assortiment, waarmee ik zou willen komen. Bakproducten ging niet, want daar was al een kraam van. Maar kruiden en zeep waren prima. Ik legde de hoorn van de telefoon neer en binnen 5 minuten zat er een e-mail in mijn mailbox en maakte ik de bevestiging meteen rond. ´Zo, dat is snel!´ kwam er een reactie terug.

Maar goed. Nu is het dan bijna zover. En zo´n markt geeft toch wel een hele voorbereiding. Dus ben ik druk. Eerst heb ik nagedacht over wat ik zou moeten inkopen. Dat is een gok natuurlijk, want ik heb hier totaal geen ervaring mee. Toen mijn handel binnen was, begon het grote inpakken.




Daar ben ik vorige week al mee begonnen, maar vandaag is er eigenlijk pas een grote klap op gegeven. Dat werd natuurlijk hoog tijd ook! Ik ben nog niet klaar. Morgen zal ik er ook nog een paar uurtjes werk aan hebben. Verder zijn er reclameborden gemaakt. Willem heeft ze ontworpen en morgen kunnen we ze, geplastificeerd en wel, ophalen bij de drukker. En dan is er de aankleding van de kraam: wat moet er als ondergrond? En o ja, wisselgeld moet er natuurlijk zijn. En recepten misschien? Folders? Steeds komt er wéér iets oppiepen...

Maaike heeft zaterdag een dag vrij genomen van haar werk, zodat we samen de kraam kunnen bemannen. We hebben er reuze veel zin in.

We kijken uit naar heel veel bezoekers! Het doel van de markt is de aanschaf van een nieuwe rolstoelbus. Hiervoor is maar liefst 66.000 euro nodig. Ik ben benieuwd hoeveel we met z´n allen gaan ophalen. De markt is groots van opzet. Er zijn meer dan 100 kramen. Er is ook een heel grote rommelmarkt. En er is van alles te doen voor groot en klein. Lees dit leuke verhaal maar eens:

In actie voor een rolstoelbus

Kom je ook? In onze kraam hebben we een leuke aanbieding: 3 zakjes kruiden voor 5 euro. We hebben heel veel keus. Nog meer dan (nu) in de webshop, want het assortiment is weer uitgebreid. Nu met e-nummervrije kipkruiden en e-nummervrije bouillonpoeder. En als ik tijd genoeg heb, komen er zelfs nog enkele soorten bij.
Daarnaast hebben we ook het zeep-assortiment bij ons.

Wie onze kraam komt bezoeken krijgt een kadootje: een kortingsbon van maar liefst 10 procent, te besteden in de Eenvoudiglevenshop.

Graag tot zaterdag dus ;-).