dinsdag 18 april 2017

En weer aan de slag

Na de Paasdagen voelde het vanmorgen alsof het maandagmorgen was. De trein kwam langzaam maar zeker weer in beweging. De kinderen gingen naar school en werk. Willem ging ook weer aan de slag. Hij ging een beetje later van huis, omdat hij een afspraak in Lelystad had en het niet de moeite was om eerst naar de zaak (in Ridderkerk) te gaan. Maar om 9 uur was dan toch iedereen vertrokken en had ik het rijk alleen. Er lag een bult werk op me te wachten. Ik had er zin in!

Normaal gesproken doe ik mijn strijkwerk al voor het ontbijt. Maar vandaag liep het anders en klapte ik pas om kwart voor 10 mijn plank uit voor m´n dagtax. Veel overhemden vandaag. Dat schiet nooit zo op.


Intussen stond natuurlijk de wasmachine aan. De vaatwasser draaide. En ook was ik brood aan het bakken. En stukje bij beetje werkte ik mijn takenlijstje af. Dat gaat heel goed allemaal tegelijk :-). 
Aan het einde van de morgen had ik 5 broden gebakken. Twee Moermanbroden voor mijn nichtje en drie pittenbroden voor onszelf.


Ook hing de was aan de droogmolen. Er zaten wel buien aan de lucht, maar ik besloot het erop te wagen. Het liep niet zonder slag of stoot.
Er viel een serieuze bui hagel en ik was te laat om de was af te halen.


Maar gelukkig: òp kwam ´t zonnetje, die maakte alles droog...


En vlak voordat Henk thuis kwam voor de lunch had ik nog even tijd om gescheiden sokken met elkaar te verenigen.


Er zitten hier inmiddels vijf mannen in dezelfde sokkenmaat. Makkelijk hoor. Ik heb gewoon een rieten mand op de overloop staan en daar mogen ze allemaal uit graaien :-).


Vanmiddag had ik het druk met m´n webshop. Wat administratie, veel inpakken en uiteindelijk de pakketten naar de post brengen.



En toen was het alweer tijd om eten te gaan koken.
Ik had vanmorgen al vier kippenpoten uit de vriezer gehaald om te laten ontdooien. Ik sneed ze doormidden, kruidde ze en liet ze in de braadpan zakken. Ik schilde aardappelen en haalde daarna de dunschiller over twee bossen worteltjes. Mmmm, wat zagen die er lekker en vrolijk uit!


Ik was eigenlijk van plan geweest om ze in stukjes te snijden en gewoon te koken. Maar deze prachtige worteltjes wilde ik heel houden. Ik glaceerde ze zachtjes in een bodempje water en een kluitje boter. Een beetje versgeraspte nootmuskaat erover en het resultaat is restaurantwaardig. Mooi en lekker!


Ik deed er nog maar doperwten bij. Een beetje saai misschien. Maar goed. En ik bakte nog een restje aardappels, zodat er keuze was uit gekookte en gebakken aardappels.
Als toetje had ik homemade yoghurt met een beschuit. Iets wat iedereen hier heerlijk vindt!

Na het eten was ik écht moe. Ik ben even tegen de binnenkant van mijn ogen gaan kijken. Op een bed zonder beddengoed, want dat had ik vanmorgen afgehaald en ik had het bed nog niet terug opgemaakt. Dat deed ik na mijn powernapje.



Na de koffie was ik ´juf´. Intussen had ik weer alle energie en dus nam ik nog wat keukenwerk ter hand. Koos werkt al jaren op zaterdag bij mijn neef achter de groentenkraam. Zaterdag had hij een tasje soepasperges meegenomen. Het was wel twee kilo en het is toch altijd een klus om de asperges te schillen. Maar wel een gezellig klusje ;-). En intussen staat er een grote pan heerlijke aspergesoep in de hooimadam te garen.


Als laatste maakte ik nog een paar kilo aardbeien schoon. Er staat drie kilo klaar in een grote pan met de geleisuiker er alvast overheen gestrooid. Morgenochtend wil ik er jam van koken.



Eigenlijk staat er nog een kistje stoofperen naar me te lonken. Maar dat is mijn valkuil altijd op de eerste werkdag van de week: dan ga ik veel te lang door. En dan ben ik de volgende dag niet echt in topvorm, zeg maar ;-). Tijd dus om afscheid te gaan nemen van deze dag en te gaan genieten van m´n lekker schone bedje!