donderdag 27 april 2017

´t Gewone leventje

´t Gewone leventje kabbelt voort. Er gebeuren geen spannende dingen, maar het is toch allerminst saai. Nicole van Huisvlijt schreef daar deze week een logje over. De vraag was/is: Is NIET SPANNEND hetzelfde als SAAI? Zijn eenvoudige geneugten saai? Ik vind van niet! Bovendien vind ik het gewone, eenvoudige leven niet synoniem staan voor ´rustig, sloom, en saai´. Maar dat is een mening. Mijn mening. En ik blog nog maar eens over mijn allerminst saaie, eenvoudige huisvrouwenbestaan :-).

De afgelopen twee weken heb ik heel wat peertjes geschild. De allerlaatste stoofpeertjes van het seizoen kosten drie keer niets. Nou ja...15 kilo voor 10,00 (bij van Os in Papendrecht) vind ik toch echt heel goedkoop. Natuurlijk zijn de peertjes niet kraakvers meer. Af en toe moet je een zacht exemplaar weggooien, of tref je er één die van binnen bruin is. Maar dat is niet erg. De rest is heel goed bruikbaar. En nu met die nachtvorst tijdens de bloesem moet je maar afwachten hoe de oogst dit jaar zal zijn. Grote kans dat het fruit duur wordt. Dus maak ik in. Stoofpeertjes inmaken is een werkje van niets. Je kookt de peertjes zoals je gewend bent en doet ze gloeiend heet in brandschone schroefdekselpotten. Dichtdraaien, een poosje op hun kop zetten, klaar. De peertjes zijn zo jaren houdbaar.

(even zonder link, want dan vind ik het teveel reklame: in mijn webshop heb ik een fantastische dunschiller van Westmark, waarmee ik al die kilo´s peren schil. En ook heb ik schroefdekselpotten met een gezellig ruitdekseltje)


De geglaceerde worteltjes, waar ik pas over schreef, waren zó goed in de smaak gevallen, dat ik het volgende portie wortels op dezelfde manier bereidde. Nu niet met vlees, maar met vis (gewoon goedkope koolvisfilet) en niet met doperwten, maar met sla.
(En gisteren aten we geglaceerde oerwortels. Je weet wel: oranje, witte, gele en paarse exemplaren)




Vrijdag was het Koningsdagfeest op de basisschool. Ik was dit jaar niet bij het zingen bij de vlag, want op vrijdag heb ik mijn mantelzorgochtend bij schoonmama. Maar toen ik daar klaar was ben ik naar school gegaan. Daar was een kleedjesmarkt. En groep 8 runde ook dit jaar weer een heus restaurant. Willem kwam in de middagpauze van zijn werk ook even heen-en-weer naar Alblasserdam geracet. Zo konden we gezellig even samen lunchen.



Op de kleedjesmarkt heb ik alleen wat nuttige aankopen gedaan. O.a. een emmer vol knijpers en een blouse en een zomertrui voor Henk. Om kwart over 2 was de markt afgelopen en kregen de kinderen heerlijk vakantie (al is het maar een week).

Maaike op haar 18e verjaardag

Eergisteren werd Maaike 18. Weer een volwassene in het gezin. Wat vliegt de tijd! Juist gisteren stuurde mijn schoonzus allemaal foto´s uit de oude doos door. Eén van mijn vader, waar hij trots met een enorme snoek (meer dan een meter) op staat. Alsof het gisteren was :-(((. Ach, wat doet het dagelijks pijn, om mijn lieve vader en moeder te missen. Het heeft zo´n enorm gat geslagen. Het is zo anders erdoor geworden in mijn leven...

Kijk, hier zo´n fotootje uit de goeie, ouwe tijd. De tweede van links is Maaike. Dat kun je vast wel aan haar ogen zien :-). Hoe oud ze hier was? Een jaar of zeven? Geen idee.


We hopen haar verjaardag zaterdag te vieren. Maar we hadden dinsdag alvast wel een gezellige dag. Vanwege de vakantie ging ik met Maaike, Henk, kleinzoon Willem en neefje Henk naar de Kringloopwinkel. Zomaar voor de fun. De kinderen vonden het extra leuk, omdat ze er mochten lunchen.
Ik snuffelde er o.a. naar kleding voor Henk. De tijd van de kledingwissel is immers ook weer aangebroken. Ik slaagde voor een mooie spijkerbroek. Samen met de trui, die ik op de kleedjesmarkt kocht, heeft hij nu een setje voor 7,00.


Maaike wilde graag nieuwe cavia´s. Ze heeft al minstens 7 jaar cavia´s. Nou ja, eerst twee. Later heel lang één. Die is heel oud geworden. Maar hij ging in februari dood en Maaike miste haar diertjes. Van Hans en Maria heeft ze nieuwe cavia´s gekregen. Precies zoals ze ze graag heeft: langharige pluizebollen. Het zijn schatjes. Ze maken al wat geluid. Fijn dat het lege hok nu weer bewoond is. Het was zo kaal!!


Van ons kreeg ze een muziekstandaard. Fijn voor bij het cello-spelen.


En ja: dit hoort er rond deze leeftijd natuurlijk ook helemaal bij. Rijles :-). Haar theorie heeft ze al. Met praktijklessen is ze nog maar pas begonnen.


De verjaardag eindigde in een verkleedpartij. De meiden wilden mijn trouwjurk passen :-). We hebben flinke lol gehad. Gezellig, zo´n ongedwongen dagje!

Vanwege de vakantie zijn er over en weer logeerpartijtje en uitjes. Maandag mocht Henk met de gezinnen van mijn zussen mee naar Plaswijck. Dinsdag logeerde kleinzoon Willem bij ons. Gisteren logeerde een vriendin van Maria bij ons. Dat zijn onze eenvoudige geneugten ;-). En die zijn wat mij betreft het bewaren meer dan waard!