donderdag 23 november 2017

Vereenvoudigen van de maaltijd

Eenvoudig leven kan voor de één iets heel anders inhouden, dan voor de ander. En met eenvoudige maaltijden is dat al niet anders.

Een paar dagen geleden publiceerde Gerlinde van In het hoge Noorden een lijstje met haar favoriete boeken over Minimalisme. Ze noemde daarbij ook het boek ¨Simplicity Parenting¨, door Kim John Payne. Dit boek is er ook in het Nederlands: Eenvoudig Opvoeden. En ja, ik deel Gerlindes enthousiasme over dit boek. Ik kom op veel punten uit op eenzelfde manier van opvoeden, hoewel dit bij mij vaak vanuit een andere basis en tot een ander doel komt (vanwege mijn Bijbelse kijk op opvoeden). De boodschap van het boek is, dat we kinderen door een eenvoudige levensstijl behoeden voor keuzestress. Er komt tijd en ruimte voor zaken als ontplooiing en verbinding. Het is misschien wel leuk om hier even een deel van de tekst van de achterkaft over te nemen:

In de hedendaagse jachtige maatschappij hebben kinderen te veel spullen, te veel keuze en te weinig vrije tijd.
De internationaal befaamde gezinstherapeut
Kim John Payne
helpt ouders bij het terugwinnen van de ruimte en vrijheid
die kinderen nodig hebben voor de ontplooiing van hun unieke persoonlijkheid.

Dit boek geeft hiervoor inspiratie en ideeën, zoals:
* Organiseer de thuissituatie: zorg voor weinig spullen en een opgeruimd huis; verminder de overlast aan geluiden, straling en zintuigelijke prikkels.
* Stel ritmes en rituelen in, bijvoorbeeld ontspannen gezamenlijke maaltijden en slaaprituelen.
* Neem pauzes op in het rooster, zorg voor regelmatige perioden van rust.
* Beperk het gebruik van de media. Maak een tijdschema voor de computer- en tv-tijd van je kinderen en beperk zo de eindeloze stroom aan informatie en prikkels.

In dit boek wordt een suggestie aangereikt voor het vereenvoudigen van de warme maaltijd, die totaal niet de mijne is. Maar misschien past deze manier van vereenvoudigen nu juist wel bij jou. Ik citeer: 

¨Gezinsmaaltijden worden veel eenvoudiger wanneer ze voorspelbaar zijn. Maandag pastadag, dinsdag rijstdag, woensdag soep, enzovoorts¨

Dat lijkt overigens op het eerste gezicht saaier dan het is. Want pastadag hoeft natuurlijk niet persé altijd dezelfde kleffe macaroni met tomatensaus te zijn. Pasta kan ook penne met kaassaus zijn. Of spaghetti bolognese. Of wat dan ook. En soep kan een rijk gevulde minestrone zijn, maar evengoed een pittige goulashsoep. Alleen de basis staat vast en verder kun je je laten leiden door het aanbod in de winkel, het seizoen, of je portemonnee.

Mijn idee over een eenvoudige maaltijd is: koken met wat voorhanden is, weinig ingrediënten, zo puur mogelijk. Meestal laat ik me leiden door het overschot van de groenteboer én de tijd die ik beschikbaar heb voor koken. Zo wilde ik vandaag aardappels, groenten, vlees eten, maar besliste aan het einde van de middag pas, dat de groenten sperciebonen zouden zijn. Ik had namelijk genoeg tijd, om die boontjes af te halen (best een klus, als je voor 9 personen kookt). Als ik minder tijd had gehad (bijvoorbeeld doordat het tegenzat met het wegbrengen van de bestellingen van de webshop), dan had ik witlof gekozen. Dat heb ik namelijk ook op voorraad en heb je veel sneller klaargemaakt. Ik had ook nog tijd genoeg om champginons  te bakken. Mmm, verrukkelijk! Een bord vol eenvoudige smaken.



Geroosterde groenten is nog zo iets, waar ik echt enthousiast over kan zijn. Groenten schoonmaken, op de bakplaat van de oven leggen, wat goede olijfolie en wat (verse) kruiden erover, roosteren, klaar. Watertandend lekker! Wij aten het gisteren. Ik maakte een combinatie van van alles en nog wat, wat ik nog had liggen: courgette, aubergine, aardpeer, biet, champignon, krielaardappeltjes, tomaten, uien, wat knoflookteentjes. Er lagen nog makreelfiletjes in de vriezer. Makrelen, die Leendert gevangen en die Willem schoongemaakt heeft. Ik bestrooide ze met een snuf Keltisch zeezout en bakte ze in zonnebloemolie. Zilvervliesrijst erbij en voilà: alweer een bord met heerlijke, eenvoudige smaken.



Maar iemand die niet van koken houdt, zal wellicht in de stress schieten bij het idee dit klaar te moeten maken. Voor hem of haar houdt eenvoudig koken wellicht in: pot of blik opentrekken, opwarmen in de magnetron, klaar. Ook dat is een manier van eenvoud. Toch? Ieder zijn/haar ding, zou ik zeggen.
Maar...ik ben toch blij, dat ik van koken houd. Het komt ten slotte elke dag terug!