maandag 8 januari 2018

Keukenwerk

Vandaag zou het dan de eerste gewone dag, ná de kerstvakantie moeten zijn. Zoals je vast al begrijpt: dat was hier niet echt het geval :-). Er ging zegge en schrijve één kind naar school: Henk. Nou, vooruit, dik na tienen vertrok er nog één: Koos. Verder had ik Hans ziek thuis, had Maaike vrij, zit Maria nog thuis en had Jan nog een dagje vrij. In plaats van stevig huishouden, was het nog even halfslachtig als vorige week!

Behalve het gewone was- en opruimwerk, deed ik veel keukenwerk. Dat heeft er alles mee te maken, dat ik voorraden wilde opmaken/verwerken. De achterdeur is al twee weken behoorlijk versperd door kisten appels, sinaasappels, bananen, enzovoorts. En ik verlangde vrije doorgang. Ik heb de boel eerst maar eens geïnventariseerd. Ik had een kist mandarijnen staan, die werkelijk niet te pruimen waren. Heel droog en echt vies. Met pijn in het hart heb ik de hele kist in de groene container gegooid. Er kwam een doos sinaasappels voor de dag, die ik vergeten was. Er zaten een paar schimmelexemplaren tussen, die ik eruit gevist heb. Ik heb op mijn to-do-lijstje gezet, dat ik elke dag 2 liter sinaasappelsap pers. Aan het einde van de week is dan die doos vast wel leeg en heb ik nog een krat verse perssinaasappels staan voor DV volgende week. Wat een rijkdom, nietwaar?


Er staan verder nog 5 kratten appels, die gemoest moeten worden. Op mijn to-do-lijst: elke dag een krat appels wegwerken. Dat zal lekker opruimen! Krat één heb ik vandaag onderhanden genomen en leverde 6 grote potten en een schaal moes op. Fijn!





Als ik dan eenmaal bezig ben in de keuken, ben ik moeilijk te stoppen. Ik had krachtige bouillon getrokken (van 2 schenkels). Speciaal voor zieke Hans, maar ook voor Maria, die veel soep eet. En verder is iedereen hier eigenlijk wel soep-fan. Ik haalde de laatste zak tomaten uit de vriezer en brouwde een grote pan heerlijke tomatensoep. Daar hebben we bij de lunch meteen al van gegeten. Soep bij de lunch vind ik echt een vinding. Niet alleen omdat je er zo lekker warm van wordt en opkikkert van de zouten, maar ook, omdat soep zo´n ideale manier is om van je oude brood af te komen. Lekker ´soppen´ in de soep :-).


Als laatste kookte ik ook nog even een griesmeelpudding met vruchtjes. Vruchtengriesmeel is een nieuw product in de shop en Willem wilde vanavond foto´s maken. Dus moest er pudding gekookt worden. Geen probleem!


Toen moest ik toch echt de keuken uit! Twee meiden stonden achter me te dringen :-). Maria en haar vriendin Noah wilden samen een taart gaan maken. Ze hadden op de facebookpagina van Laura´s Bakery (daar zijn ze fan van) een indrukwekkende oreotaart uitgekozen om te bakken. Het was echt een middagvullend programma. En al ging het niet helemaal van een leien dakje (ze zijn nog niet zo heel ervaren), ze hadden er veel plezier in en het resultaat mocht er wezen!


Vier lagen! Nog niet superstrak,
maar een kniesoor, die daarop let!

Een andere uitloop/nasleep van de Kerstvakantie vormt de puzzel, die op tafel ligt. Nog een paar stukjes, dan is hij af. Wat mij betreft wordt dan meteen een volgend exemplaar op tafel gelegd. Zo gezellig! Steeds is er wel iemand, die een paar stukjes past :-).


Aan het einde van de middag ben ik de pakjes bij het postkantoor gaan brengen en meteen even bij de groentenboer langs gegaan. Die belde, dat er nog één en ander voor me was. Helemaal goed, als het maar niet véél is! Want ik ben immers net zo fanatiek aan het ruimte maken! Nee, het was niet veel, verzekerde Ria me. En dat was ook zo. Een mooie portie met o.a. bloemkolen, witlof, bosuitjes, mango´s en nog zo het één en ander. Dat komt vast wel op. 

Ik reed ook nog even langs de Dirk. Willem heeft vaak last van koude voeten, als hij boven achter zijn buro zit te werken. En aangezien hij elke week één thuiswerkdag heeft, waarop hij de hele dag aan zijn buro werkt, is dat niet fijn. Ik had gezien, dat er bij de Dirk Spaanse sloffen waren voor maar 1,99. Het proberen waard. Het was flink in de bak grabbelen voor de juiste maat. Er waren nog twee dames aan het grabbelen en we maakten een gezellig praatje.

Ik zag dat de Oetker taart-pakken voor monchoutaart en kwarktaart in de aanbieding waren. Lekker foute taarten, maar oh, zo handig. Zeker voor als je een stuk of drie, vier taarten te maken hebt voor een verjaardag. Dan is het makkelijk, om in elk geval één zo´n smijt-maar-in-elkaar-taart erbij te hebben. Ik nam twee pakken voor monchoutaart en 1 voor aardbeienkwarktaart. 

Ziezo. Tijd om het avondeten klaar te maken. Wij hadden vandaag restjesdag. Een restant zuurkoolstamppot, een restant preischotel, een rest ingevroren erwten. Samen met een klein pannetje gekookte aardappels en 7 worstjes uit de hamsteraanbieding van vorige week, leverde het een smakelijke maaltijd op. O ja, ook nog die schaal appelmoes maar op tafel gezet. Die ging schoon op :-). Er stond nog vanillevla en een klein restje perzikenyoghurt. Alles verdween als sneeuw voor de zon. Fijn als zo langzamerhand het overzicht weer terug komt!