zaterdag 21 april 2018

Bloesempracht

Vanmorgen ben ik al om vier uur opgestaan. Dat had een doel: we wilden vanmiddag gaan genieten van de bloesempracht in de Betuwe. Daarvòòr moest echter eerst nog een prak werk verzet worden.

Ik gaf vanmorgen een workshop ´Bak je eigen brood´ aan vijf vriendinnen, die deze workshop bij wijze van hun jaarlijkse uitje kwamen volgen. Voor die workshop moest nog het één en ander gedaan worden. In de shop was het een chaos en brak je je benen over de rommel. Die moest eerst netjes aan kant gebracht worden. Ook moest er nog iets lekkers voor bij de koffie/thee gebakken worden. Dat werd een lekkere kokoskoek. In de keuken was het ook al een rommel. De vaatwasser stond vol en moest leeggemaakt en daarna weer gevuld worden. Er stond een pan bananenstukjes met sinaasappelsap en geleisuiker klaar op het fornuis. Daar kookte ik nog even 15 potjes jam van. Daarna moest het gasfornuis gepoetst worden. Intussen draaide ik twee wassen en hing de was op aan de droogmolen. En als kers op de taart streek ik de teil strijkgoed leeg.

Juist omdat ik zo heel vroeg was opgestaan, kon ik alles relaxed doen. Dat is zoveel fijner, dan je te moeten haasten!

Koos kwam ook bijtijds naar beneden. Hij liep om half 7 de deur uit naar zijn werk (groentenkraam), gevolgd door Leendert, die ergens een blokhut moest gaan zetten.

Langzaam ontwaakte de rest van de familie op Luijkensteijn. Henk ging naar de natuurclub in de Biesbosch en werd daarvoor om half 10 opgehaald. Tegen die tijd was hier alles op orde om de dames van de workshop te kunnen ontvangen. Ook al het zaterdagwerk was helemaal gedaan. Na de workshop zouden Maria en ik snel de webshoporders inpakken en daarna konden we op stap.

Zo gezegd, zo gedaan. De workshop was gezellig, zo met een klein groepje. De orders inpakken was nog wel even werk, maar met z´n tweeën ging het lekker snel. Een half uurtje later dan gepland, waren we dan toch met z´n vieren onderweg: Schoonmama, Willem, Maria en ik. We zouden naar Afferden rijden. Daar waren Willem en ik onlangs bij Landwinkel De Zandroos geweest, toen we de nieuwe auto waren gaan ophalen in Nijmegen. Meteen toen we daarover vertelden zei schoonmama, dat ze daar ook best eens wilde kijken. We beloofde haar er eens heen te rijden. En wat is er mooier om dat om deze tijd van het jaar te doen?

In de Landwinkel shopten we wat lekkernijen en daarna streken we neer op het terrasje voor een kop koffie. Wat was dat fijn, zo heerlijk in de zon, met die oogverblindende bloesempracht!





Er stond een grote trampoline en Maria is dol op trampoline springen. Ze had hem helemaal voor zich alleen en dat was genieten :-).


Er was een fruitroute uitgezet door de boomgaarden. Niet echt iets voor schoonmama met rollator, maar Maria en ik hadden wel heel veel zin om de route te lopen. Willem bleef bij zijn moeder en Maria en ik liepen de route. Zei ik al, dat het oogverblindend schoon was?





Uiteraard hadden ook de bijenkasten mijn interesse

Is het geen plaatje?



bloemen en knoppen
Roze bloesem is appelbloesem, leerden we


Het was een heerlijke middag en het vroege ploeteren van vandaag meer dan waard :-).

Bij thuiskomst heeft schoonmama nog gezellig meegegeten en koffie gedronken. Nu valt de avond. De barbecue-luchtjes van de buren vervagen, de geluiden van buiten spelende kinderen zwakken af. Het werk van deze week is gedaan en we maken ons op voor de rustdag.