maandag 16 april 2018

Extra klussen op maandag

Op maandag ligt de werkweek altijd weer zo maagdelijk voor me. Dan ben ik vol goede moed en vol goede voornemens wat betreft mijn huishoudelijke taken. Mensen die me kennen, weten wel, dat ik altijd veel te veel plannen maak :-). Maar dat is niet erg. Ik kan er heel goed tegen, als er plannen blijven liggen voor een later moment. Voor ooit, of misschien ook voor nooit. Plannen maken is prima. Plannen  (plènnen) ook. Maar er moet genoeg ruimte blijven voor onverwachtse dingen, die noodzakelijker, leuker of nuttiger zijn. Die krijgen dan voorrang.

Maar goed. De plannen voor de week liggen dan op maandag toch prachtig te schitteren en als ik dan maar meteen aan de slag ga, lukt het me wel, om op maandag in elk geval een éxtra klus te doen. Niet het gewone poetsen, opruimen, wassen, strijken en eten koken, maar een wat grotere klus, die niet in de dagelijkse routine ligt.

Vorige week maandag deed ik bijvoorbeeld de administratie. En voor vandaag stonden mijn bijen op het programma. Het wordt deze week behoorlijk warm en de bloesem klapt overal om je heen prachtig open. Als voorproefje kreeg ik zaterdagavond van mijn vriendin een paar gesnoeide takken van een perenboom. Die staan op de vaas, zodat we er ook in huis van kunnen genieten.


De bijen zullen deze week ook van al die bloesem gaan genieten. En dat betekent, dat ze voldoende ruimte moeten hebben om als volk te groeien (voldoende broedruimte dus), maar ook voldoende ruimte om honing op te slaan (een honingkamer).

Ik hees me in mijn imkerkiel, pakte m´n kastbeitel en overige attributen en ging aan de slag. Heerlijk zo op de nog vroege maandagmorgen. Het was zo stil om me heen. Genieten van de bijen en van de speciale geur van was en honing, die je ruikt, als je een kast open maakt. Dan ben ik zomaar even heel alleen in mijn eigen wereldje. Van één volk vond ik de koningin en die was nog niet gemerkt. Heel voorzichtig heb ik haar uit het volk gehaald en haar gemerkt. Straks, als het volk heel groot is en je de koningin slecht kunt vinden, maakt dat merkje het vinden een stuk gemakkelijker.

Het werk vlotte goed en rond koffietijd waren alle drie de volken gecontroleerd en de kasten weer dicht. Ik dronk samen met Maria gezellig een bakkie koffie met nog een stuk slof, wat van gisteren over was. Daarna ging ik de bijenrommel opruimen. Ik had een heel spoor achter gelaten: pak, laarzen, beroker, tabakspot, handschoenen, kastdoek, oude ramen enzovoorts. Alles werd weer netjes opgeborgen. En nu? Nog tijd over voor een volgend extra klusje, vond ik.

Onze slaapkamer was aan een extra beurt toe. Af en toe moet je toch ook eens onder het bed stofzuigen. En dat was echt al lang geleden. Kon ik mooi de lattenbodem eens bekijken, want er was vorige week een lat gebroken. Eens kijken, of ik dat kon oplossen, of dat er een nieuwe lattenbodem moest komen.

Het beddengoed werd afgehaald, de matras op z´n kant naast het bed gezet en de kapotte lattenbodem bekeken. Het was gemakkelijk op te lossen: kapotte lat eruit, de laatste lat op de plaats van de kapotte lat en zo kan de lattenbodem nog prima een poosje mee ;-).


Ik slingerde de stofzuiger onder het bed door en haalde heerlijk schone lakens uit de kast. Vanmorgen had ik al aan Willem gevraagd, of hij ´het schaap´ nog op bed wilde houden, nu het warmer wordt. ´Het schaap´ is onze wollen deken van Slaappunt. Het is een heerlijke deken. Warm en gewichtig. Maar wol houdt niet alleen warm, maar ook koel. Dus in principe kun je zo´n dikke wollen deken ook gewoon in de zomer houden liggen. Willem was het daar helemaal mee eens en dus ging ons schaap er weer heerlijk op :-).


Daar overheen onze oude wollen AaBe deken. Ziezo. Het bed is weer schoon en fris. De slaapkamer werd netjes opgeruimd en gestoft. Wat zullen we straks lekker slapen!


Vanmiddag belde de groenteboer, of ik nog langs kwam. Prima. Mijn voorraad groenten en fruit was erg geslonken. Samen met Maria bracht ik eerst de pakketjes naar het postkantoor en daarna ging ik bij de groenteboer langs. M´n auto werd volgeladen met van alles en nog wat. Als extraatje kreeg ik nog twee dozen bonen mee, om uit te delen. Leuk hoor. Ik wist wel een paar gezinnen, die ik daar blij mee kon maken en ik ben er dan ook meteen langs gereden.

Thuis gekomen ging ik achter m´n fornuis. Meestal eten we op maandag aardappels, groenten en vlees. Maar vandaag had ik pasta in gedachten. Lekker van alleen maar verse ingrediënten. Mmm.

Pastasaus maak ik in de basis altijd van ui, knoflook, tomaten en Italiaanse kruiden. Ik voeg eraan toe, wat ik op dat moment in huis heb en wat geschikt is. Vandaag was dat: een stuk pompoen in blokjes. Ik fruit dan de ui en de knoflook glazig, daar doe ik de tomaten in stukjes bij en vandaag ook de pompoen in blokjes. Als alles gaar is, zet ik er de blender in en is het een dikke saus. Ik maakte de saus af met  Italiaanse kruiden, Keltisch zeezout en peper uit de molen. In een aparte pan rulde ik een restje gehakt en voegde een bakje champignons in parten en een grote gele paprika in stukjes toe. Eenmaal gaar ging dat bij de saus. Ik bracht nog wat extra smaak aan de saus met blokjes salamiworst. Mmm. Volkoren ellenboogjes macaroni erbij en smullen maar.




Je snapt toch niet, dat er nog iemand is, die die saaie, vieze, zoute zakjes en pakjes vol e-nummers gebruikt? Nergens voor nodig!

Vanavond kookte ik na de koffie nog een pan mandarijnenjam en haalde een kilo of twee sperzieboontjes af. Het was een fijne dag en ik ben voldaan door de extra klus. Die kan niemand me meer af pakken, ook al zou er de hele week niets meer van extra klussen komen.