zaterdag 21 juli 2018

Zomervakantie 2018, dag 5; de beste combi!

Willem verzuchtte vanavond: ¨Ik zou best 3 weken vakantie willen en dan gewoon 3 weken in m´n bed gaan liggen!¨ Waarop hij hartelijk door ons uitgelachen werd :-). ¨Ha, ha, je zou je na een uur al vervelen en zeggen: nu moet ik nog drieeeeeeeee weken!¨ Nee hoor, luieren is niet echt aan ons besteed. De ideale combi is voor ons: wat werken én wat vakantie vieren. En dat was precies hoe onze dag er vandaag uitzag.

Al voor het ontbijt had ik ruim 40 zakjes nasikruiden ingepakt. Het kon maar vast gedaan zijn. Het was lekker stil in huis. Af en toe werd de stilte doorbroken door een knul die naar beneden kwam, ´goeiemorgen´ bromde, z´n pakje brood van het aanrecht pakte en ´doeg´ mompelde. Verder dus stilte. En terwijl je handen vanzelf het werk doen, kun je dan zo fijn je gedachten laten gaan.


Een groot deel van de morgen ging heen met inpakken. Dik na twaalven telden Maria en ik de laatste 10 zakken bloem af. Hè, hè, wat een fijn gevoel, dat dat nu allemaal klaarstaat voor de fair.

We hadden een gezellig lunch, met lekkere pittenbroodjes. Daar maken we in de vakantie nèt even wat extra werk van. Zomaar een klein genietmomentje.

We zetten onze laatste twee babykonijntjes op marktplaats. Iemand uit Ridderkerk zou er om komen, maar kwam niet. Maar nu wilden we ze toch eigenlijk graag een nieuw thuis geven, want Maria zou het zo leuk vinden als er nog weer een nestje kwam. Maar uiteraard willen we niet dat de ram de kleintjes dekt. Dus moeten de zusjes eerst weg.


We hoopten heel erg, dat iemand ze allebei tegelijk nam. Konijnen zijn gezelschapsdieren en moet je echt niet alleen in een hokje zetten. En verder is het ook belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben en zich niet hoeven te vervelen. Gelukkig gaan deze konijntjes een fijn nieuw thuis krijgen!! Samen én in een groot hok. Alleen nog niet direct. Ze blijven nog een paar weekjes bij ons. Ook goed.

Vanmiddag heeft Maria de benedenverdieping aan kant gemaakt, gestoft, gestofzuigd en het toilet gekuist. In die tijd verwerkte ik de druiven die er nog van maandag stonden. Alles is uitgezocht, gewassen en zacht gekookt. Morgen kan het door de roerzeef en maak ik er jam van.


De watermeloenen, die we maandag kregen, verdwenen één voor één in de juicer in de afgelopen dagen. Vers meloensap. Lekker joh, met die warmte!



Aan het einde van de middag was het zoals altijd pakketjes-tijd en daarna mocht ik weer achter het fornuis. Ik kookte lekkere Hollandse pot en daar hebben we buiten van zitten smullen. Wat een plezier hebben we deze week al van onze tuintafel gehad!!


Na al het werken namen we vanavond vakantie. Je weet wel: de ideale combi ;-). We reden een rondje door onze prachtige Alblasserwaard. Ik vlaste er een beetje op, dat mijn vriendin thuis zou zijn. Maar die was er niet. Geeft niet. Komt vast nog wel een keer. We tuften door naar Brandwijk, terwijl onze ogen pijn deden van al het moois.

Bij Middelbroek zijn we gestopt voor een ijsje. Daar hebben ze echt het aller-, aller-, allerlekkerste boerderij-ijs, wat je maar bedenken kunt. Ik koos een bol mango-ijs en een bol kwark-amarenen-ijs. Mjammie.



Thuis hebben we een laat bakkie koffie gedronken. En daarna toch nog heel even aan de arbeid: limonadeflesjes vullen. Ja, ook al voor de fair :-). Ik ga daar elke dag een workshop ¨Limonade maken¨ geven. Vandaar.


De ultieme afsluiter van de dag was: ons bed opmaken. Met verse, zongedroogde lakens. En ja, die heb ik nog staan strijken ook. Maria verklaarde me voor gek. Maar ja, elke gek heeft z´n gebrek. Ik vind het nu eenmaal zooooo lekker om eens in de zoveel tijd onder keurig gestreken lakens te kruipen. Tja, binnen een half uur zie je er niet zoveel meer van. Maar dan heb ik toch maar dat geluksmomentje gehad. Toch?