vrijdag 10 augustus 2018

Zomervakantie 2018, dag 24, 25, 26; kampeerervaringen!

Nadat het dinsdag een uitzonderlijk warme dag was geweest, kukelde ´s nachts de temperatuur naar beneden. En dat ging gepaard met flinke wind, een klap onweer en wat regen. Ik had al een anderhalf uur heerlijk geslapen, toen ik wakker werd van Willem. Die liep zenuwachtig buiten heen-en-weer te springen. Hier nog een extra scheerlijn, daar nog wat windvast zetten en intussen keek hij volgens mij elke 5 minuten op z´n mobiel om te zien hoe de buien gingen. Begrijpelijk hoor, want hij voelde zich verantwoordelijk met behalve kinderen van onszelf ook een kind van een ander onder onze hoede. Willem is altijd een tikkie snel paniekerig en zag in gedachten al omgevallen bomen over onze tenten en de trauma-helicopter onderweg.

Afijn. Toen hij bedacht had, dat hij werkelijk niets meer eraan kon doen, kroop ook hij maar onder ons schaap. Lodderig van de slaap, besloot ik óók nnog even op mijn mobiel te kijken naar het buienverloop en kon melden, dat de buien precies langs ons heen gingen. Hè, hè, wat hebben we daarna heerlijk geslapen :-).

Intussen was het woensdag, met minstens 10 graden koeler dan dinsdag, een stuk aangenamer! Waren Willem en Jan aanvankelijk van plan geweest, om in deze vakantie vanaf de camping het laatste stuk Pieterpad te lopen, nu waren de plannen gewijzigd. Het is zó heerlijk rustig hier op de camping en we komen zó fijn bij van de drukke periode, die achter ons ligt, dat Willem en Jan besloten om het Pieterpad het Pieterpad te laten. Dat komt bij leven en welzijn later wel een keer. Voor nu is vakantie vooral: niets móeten.

We lummelden lekker in en om de tent. De kinderen vermaakten zich weer in het zwembad. We komen zo helemaal op rust. ´s Middags ging ik even met een boek liggen en viel prompt in slaap!

Behalve zwemmen, lopen de kinderen van alles te verzamelen. Zo gaan Jan en neef Henk steeds bij het hek langs de golfbaan naar golfballetjes zoeken. Maar ze komen ook met beukenootjes thuis :-).

Eindelijk hadden we ook ons kooktoestel aan de praat gekregen en konden we genieten van onze eerste echte campingmaaltijd. We smulden van wraps. De ingrediënten hadden we in de Lidl op het dorp gekocht. En hoewel wij thuis ook vaak bij de Lidl komen, is een andere supermarkt altijd veel leuker en koop je ineens ook andere dingen. Wij hadden bijvoorbeeld houdbare toetjes en lekkere broodjes gekocht. Dat maakt boodschappen doen dan ineens tot een leuke bezigheid.

En natuurlijk: de meest simpele dingen zijn op de camping anders en dus leuk. De afwas om de beurt doen in het gezamelijke afwashok! De camping is een beetje ouderwets: douchen met muntjes. Maar met 1 muntje kun je prima toe en sta je onder een lekker warme straal. De toiletten zijn zonder toiletpapier, dus loopt iedereen met z´n plee-rol naar het toilet. Dat vind ik wat minder. Ook, dat er daar wel wasbakken zijn om je handen te wassen, maar dat er geen handendroger of handdoek te bekennen is, vind ik armoedig. Maar verder is alles fijn compleet en schoon. Er is zelfs een wasmachine en dat was toch handig, toen we een slaapzak hadden, waar iets overheen gegaan was.

De avonden zijn ook fijn. Met een kaarsje op tafel voor je tent zitten. Wat breien, lezen, badminton, of wat schermgebruik. Dat laatste is hier vanzelf minimaal, want de wifi is niet je-van-het. Echt niet erg :-).

Er was veel regen en wind voorspeld. We hadden daarom bedacht om naar Roermond te gaan. Maar zoals dat in vakanties kan gaan: het werd zomaar anders :-). We zitten hier namelijk niet heel ver van een Nato Air Base vandaan en er komt af en toe iets behoorlijk indrukwekkends over. Willem wilde ´even´ naar dat vliegveld. Dat ´even´ bleek toch langer te duren, dan verwacht. We moesten er best een stuk voor rijden (in Duitsland). En onderweg kwamen dan die lang beloofde regenbuien. Poeh!!

Bij het vliegveld was niet zoveel te beleven. Misschien wel, als we hadden geweten of en waar er spottersplaatsen waren. Maar we hielden het maar zo. Er was niet heel veel interesse, zeg maar. We vonden de strengbewaakte toegangspoort al spannend genoeg ;-).

We waren intussen ook al niet echt dichter bij Roermond terecht gekomen. Daar naartoe was een flinke rit. En aangezien Jan alleen bij de tent was achter gebleven (we hebben maar 5 zitplaatsen in de auto) en Maaike aan het begin van de middag op de camping zou arriveren, besloten we langzaamaan maar terug te rijden.

Er kregen er een paar dorst (lees: trek in koffie!) en we reden de snelweg af, om ergens iets te drinken te kopen. We stapten uit in Geilenkirchen. Eerst liepen we daar langs een sportwinkel. Hé, daar kunnen we mooi nieuwe shuttles kopen om mee te badmintonnen. Die dingen, die ik bij de Action had gekocht, sloeg je in een paar slagen stuk. Note to me: geen goedkope zooi kopen! We kochten fijne shuttles. Aan de overkant zagen we een winkelverzamelgebouw met een Kaufland en ik bedacht, dat dat ook nog op mijn verlanglijstje stond: winkelen in een Duitse supermarkt. Ik moet zeggen, dat niet iedereen liep te springen, maar toen ze eenmaal binnen waren en ze zich verbaasden over zó´n grote winkel, was het gemopper voorbij. We kochten lekkere dingen en dingen, die in NL niet te koop zijn. Bijvoorbeeld een 5-litertankje zoetzuur om augurken (of iets anders) in op te leggen. Grappig! Ook wat bakproducten natuurlijk. Dan kan Maria lekker hobbyen. Willem keek z´n ogen uit bij de enorme toonbank met vleeswaren. Ja, buitenlandse supermarkten zijn leuk! Gewoon een vakantie-uitstapje.

We kochten een paar bekers koffie-to-go en kregen een berichtje, dat Maaike met een uurtje hoopte te arriveren. Tijd dus om nu echt naar de tent terug te gaan!

Maaike kwam veilig en wel aan. Ook zij had onderweg bar en boos weer gehad. Op de camping was alles nat en grijs. Even wennen! Ook weet je dan even niet zo goed, hoe dat allemaal moet in zo´n kleine ruimte. Bovendien bleek de (oude) slaaptent niet helemaal waterdicht. Wat nu? Willem besloot naar de Gamma te rijden voor een familietent, die daar in de aanbieding is. Dat bleek een goed idee. Toen het weer ´s middags gelukkig toch opklaarde, hebben we met z´n allen de oude tent weggehaald en er de nieuwe neergezet. Overigens had dat nog méér voeten in aarde, dat het opzetten van onze grote De Waard-tent. We hadden namelijk eerst de stokken aan de verkeerde kant in ringen gestoken. Ha, ha. Wat stonden wij daar even flink te klungelen!! Maar eindelijk kregen we het geval goed en werd alles extra goed vastgezet vanwege de behoorlijk stevige wind en alles wat er voor de avond en nacht was voorspeld.

De nieuwe slaaptent is groter. Er zijn vier slaapplaatsen en dat was fijn met een extra slaper. Toen alles stond en opnieuw ingericht was, gingen de kinderen nog even zwemmen. Had ik mooi de tijd om te koken.

We gingen maar wat vroeger naar bed. Het was te bewolkt om sterren te kijken en te koud om lang voor de tent te blijven zitten. Ook niet erg. Het slaapt heerlijk, in de tent!

Vanmorgen was de regen verdwenen en konden we fijn in het zonnetje ontbijten.

Omdat Maaike maar één dag bij ons zou zijn, wilden we graag iets leuks gaan doen. We besloten alsnog naar Roermond te gaan. En nu echt :-).

We konden natuurlijk naar de Designers Outlet gaan, maar daar vinden we niets aan. Wij vinden het niet echt nodig om in de Outlet nog 20 euro voor een onderbroek neer te tellen, omdat die van een bepaald merkje is :-). Ik zal je de grappen besparen, die we daarover met elkaar maakten.

We gingen naar een outlet, die meer onze style is: de kringloopwinkel. Om precies te zijn: kringloopwinkel Het Goed, Roermond. We keken al bij voorbaat onze ogen uit, bij de prachtige entree. Ha fijn! Dit was een échte, mooie kringloopwinkel. Dat zag je meteen.

Heel grappig was, dat er bij de ingang een meneer van de winkel stond en dat Willem (het is en blijft een vrijpostige Rotterdammer ;-)) meteen een praatje met hem aanknoopte. Die man bleek de manager te zijn en hij vond ons enthousiasme over kringloopwinkels in het algemeen en de zijne in het bijzonder zó leuk, dat hij ons een rondleiding achter de schermen aanbood. Eerst shopten we een poosje op ons gemakje in de winkel en daarna kwam de manager ons halen. We gingen eerst naar de kantine en kregen onder het genot van een kopje koffie zijn verhaal over Het Goed in Roermond te horen. Daarna mochten we alles zien: de sorteerafdeling, de apparaten-test-afdeling, de boeken-uitzoekerij, de inname, alles! Echt zo leuk! Het maakte ons uitstapje wel héél speciaal.

Opgetogen over onze belevenis en over onze aankopen, liepen we weer naar buiten.

We wilden nu naar het centrum van Roermond. De navigatie leidde ons er vlotjes heen. We parkeerden vlakbij de Designers Outlet, maar liepen dus precies de andere kant op.

We liepen wat rond in de binnenstad. Willem en ik hebben een tijdje geleden een privé stadswandeling van een gids gekregen en konden nu mooi één en ander weer aan de kinderen doorgeven. De klokken van het Stadhuis bijvoorbeeld.

En Maria, die óók al eens eerder in Roermond geweest was, wist nóg een leuke outlet: de Prijzenmepper (als ik het goed onthouden heb). Dat is een outlet van Kruidvat-producten. Leuk was dat! We hadden nog best wat dingen, die we prima konden gebruiken. En eindelijk heb ik ook een tas voor mezelf gekocht. Dat wilde ik al zó lang. Nu liep ik zomaar tegen een tas aan, die mooi en praktisch, van echt leer, én voor de halve prijs was. Fijn!

De mannen hadden niet zoveel interesse in de outlet. Willem liep met de jongens naar de synagoge en ze keken maar eens hier-en-daar. Jan had intussen een interessant gesprek:

We hadden een echt leuk uitstapje.

Terug op de camping ging Maaike zich klaarmaken voor de terugrit. Jan zou meerijden, want we komen anders morgen één zitplaats tekort voor de terugreis. Maar toen puntje bij paaltje kwam, wilde neefje Henk eigenlijk naar huis. Hij was nog nooit eerder zo ver van huis geweest zonder zijn ouders en het was nu mooi genoeg geweest. Prima! Knap van hem, dat het zo goed gegaan was. En ook leuk, dat hij alvast vertelde, dat hij volgend jaar echt wéér mee wilde :-).

Maaike en Henk werden uitgezwaaid. En nu zijn we nog met z´n vijven over. We zitten aan de koffie met vlaai. Dat moet natuurlijk wel, als je in Limburg bent! Wat een straf :-). Nog één nachtje. Dan zit het er alweer op. Voorlopig hebben we prachtige kampeerervaringen. Het smaakt naar méér, hoor.