woensdag 30 april 2014

Meivakantie!

Wat is het toch heerlijk om even de druk van de (school)ketel te hebben! Alles komt langzaam maar zeker tot rust. De kinderen vermaken zich prima. Hans is een midweek op vakantie met de familie van z'n vriendin. Maaike werkt een paar dagen op de zorgboerderij en de andere dagen helpt ze mij een handje. Koos vindt het vooral erg belangrijk om te chillen met z'n vrienden of een computerspel te doen. Maria is net een vlinder. Ze fladdert van bloem naar bloem (van logeerpartijtje naar logeerpartijtje). Jan trekt al de hele vakantie met z'n vriendje Gerard op. Vanmiddag was hij fijn naar het zwembad, want Gerard vierde z'n feestje. Henk scharrelt om de deur, zit wat achter de computer, speelt in de speeltuin.

Maaike hielp me vandaag een dagje. In de meivakantie doe ik altijd de kledingwissel. Dat brengt een hoop werk met zich mee. Ik deed vandaag de kast van Henk en die van Jan. Alles is gepast en uitgezocht. Ik maakte een lijstje van wat nog aangeschaft moet worden. Daar ga ik DV volgende week wel een keertje voor naar de stad.

Behalve met de kledingwissel ben ik ook nog steeds druk met het opruimen in huis. Met de hulp van Maaike is daar vandaag ook een flinke slinger aan gegeven. Onder de trap in de gang stond 'de spelletjeskast', een klepkastje vol met bordspellen. Maar veel spellen worden zelden of nooit meer gedaan. We zijn niet echt een spelletjesgezin. Maaike heeft alles gesorteerd in drie stapels: bewaren, naar de kringloop, weggooien. Intussen had ik bovenin de kast op de kamer van de jongens drie vakken leeg- en schoongemaakt. De spellen die we wilden bewaren hebben we daar naartoe verhuisd. Het paste in twee vakken en zodoende heb ik nu zomaar een leeg vak in de kast! Hoe cool is dat!



Het klepkastje in de gang kwam leeg en gaat terug naar de kringloop, waar ik het een paar jaar geleden kocht. Wij hebben het niet meer nodig. De gang is er meteen een stuk ruimer door. Volgende week krijg ik nieuwe vloerbedekking in de gang. Wat zal dat opknappen!

De kinderen moeten me in de vakantie elke dag een uurtje helpen. Koos ruimde op mijn aanwijzingen de schuur op. Ook daar was heel wat dat weg kon. Daarna moest hij sinaasappels persen. Ik had maandag op de markt drie dozen vol gekocht voor totaal maar 3,50. Het waren sinaasappels waar de schil lelijk van was en die daardoor door niemand gekocht werden. Koos perste bijna één doos en dat leverde zo'n drie liter heerlijk vers sap op. Mmm! En dat voor zo'n 35 cent per liter. Een echte traktatie!



De tuin is in een paar dagen tijd ook helemaal opgeknapt. Steeds deed ik een stukje. Het onkruid is eruit en de perkplantjes die ik bij de Lidl kocht staan erin. Jan liet ik steeds een stukje straat schoonmaken. Gras, onkruid en mos tussen de tegels vandaan schrapen en goed aanvegen. Hans snoeide maandag de beukhaag wat bij. Vele handen maken licht werk! En van één uurtje per dag werken krijgen de kinderen niets. Toch?

Vanmiddag reed ik met Maaike en Henk naar de Kringloopwinkel om meteen maar de uitgezochte spellen weg te brengen. Ook de nog goede kleding uit de kast van Jan en Henk ging mee.




We namen slechts vier boeken en twee tijdschriften mee terug. Dat gaat lekker dus ;-). Bovendien is een ritje naar de Kringloopwinkel altijd een uitstapje voor ons. Gezellig hoor. Ik wilde de kinderen nog trakteren op chocolademelk. Maar er stond maar één mevrouw achter het buffetje en die was druk met tosti's bakken. Nadat we 10 minuten voor Jan Doedel hadden staan wachten hielden we het voor gezien. Henk zou bij een neefje gaan spelen en die brachten we daar meteen langs.

Toen Willem thuis kwam uit z'n werk is hij eerst het aanhangwagentje van mijn vader gaan halen en heeft daar meteen alle rommel die klaarstond in gedaan. Zaterdag staat er een ritje naar de stort op de planning.



Het zou heerlijk zijn als ik zo eens een paar weken achter elkaar een dag per week zo'n fijne hulp had als vandaag!