woensdag 21 mei 2008

Tuinklusjes

Vandaag is het erg lekker weer. Tijd om weer eens wat in de tuin te klussen. Ik had nog één groep uitgebloeide tulpen staan. Die heb ik gerooid en te drogen gelegd. Ik heb nog nooit tulpen overgehouden. Mijn vader trok daar vroeger zijn neus altijd voor op. Maar ik wil het nu toch eens proberen. Ik plant ze in het najaar wel een beetje in een achteraf hoekje. Mocht het niets worden, is er nog geen man overboord.

Ik was dit jaar erg laat met zaaien. Ik heb zelfs even overwogen om maar wat perkgoed te gaan kopen. Maar ik kon het toch niet over m’n hart verkrijgen. Het is ook iets wat totaal in strijd is met eenvoudig leven, om maar zo naar de winkel te rennen om iets te kopen. Dus gingen de zaadjes hier pas in de eerste week van mei in de grond. Het voordeel is, dat, als ze eenmaal goed opkomen, ik niet eindeloos met bakjes heen en weer naar buiten en naar binnen hoef te slepen om ze af te harden. Ze gaan straks meteen naar buiten en de volle grond in. Het nadeel van zo laat zaaien is, dat ik, nu de voorjaarsbollen zijn uitgebloeid, met een wat kale tuin zit. Volgend jaar wil ik, bij leven en welzijn, zo half april zaaien. Dat lijkt me ideaal. De gezaaide afrikaantjes groeiden inmiddels het bakje uit. De meeste plantjes hadden 2 paar blaadjes en bij sommigen zag ik het derde paar al komen. Dus heb ik ze uitgeplant.

De zonnebloemen heb ik meteen in turfpotjes gezaaid. Ze zijn al aardig groot. Als het lekkere weer blijft aanhouden, kunnen ze zaterdag de tuin wel in. Dan heb ik alleen nog een mega hoeveelheid gezaaide petunia’s. Die zou ik dan volgende week wel kunnen uitplanten, denk ik. Ik kan haast niet wachten om alles in bloei te zien. Maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.