(advertentie)

woensdag 23 juli 2008

brood bakken


Al in 1999 ben ik begonnen met zelf brood bakken. Er kwamen destijds steeds meer voordelige broodbakmachines op de markt en ik kocht mijn eerst broodbakmachientje bij de Aldi. Er volgde een wekenlange zoektocht naar het ideale recept om een fatsoenlijk brood uit die broodbakker te toveren. Dán was het brood ingezakt, dán te droog, dán te klef, dán te flauw, dán te vast...Het was niet leuk! Eindelijk had ik het juiste recept te pakken en begon ik echt te genieten van het brood bakken. Ik kocht mijn meel bij een molen in Rotterdam en daar zag ik een aankondiging hangen van een broodbakcursus. Drie avonden lang zou een beroemde Belgische bakker les geven. Samen met 3 mensen, die ik van een internet-consumindergroep kende, besloot ik de cursus te volgen. En dat was een heel goed plan. Die bakker heeft alle kneepjes van het vak uitgelegd. Brood bakken is sindsdien echt een hobby geworden. Het geeft zo'n geweldig goed gevoel van onafhankelijkheid als je niet voor je brood naar de winkel hoeft! In de loop der jaren is mijn manier van broodbakken wel erg veranderd. Eerst bakte ik een aantal jaren in de broodbakmachine. Ik begon met een kleine machine, waar 600 grams broodjes in gebakken konden worden. Toen mijn gezin groter werd, kwam er ook een grotere broodbakker. Nog weer later kwamen er zelfs 2. Maar ook met 2 broodbakmachines was de broodvraag nauwelijks voor te blijven. Toen ben ik begonnen met het broodbakken in de oven. En eigenlijk is dat veel leuker en veel lekkerder. Ik zal hier laten volgen hoe ik brood bak. Het begint natuurlijk al met het inkopen van de grondstoffen. Ook hierin heb ik een hele ontwikkeling doorgemaakt. Op dit moment koop ik mijn tarwemeel in 25 kilo-zakken bij de molen, óf via een vrouw uit onze kerkelijke gemeente, die het meel bij een bakkersinkoop kan kopen. Ik betaal op dit moment ongeveer 20 euro voor zo'n grote zak meel, maar langzaam maar heel zeker wordt het steeds duurder, zoals ook het brood in de winkels steeds duurder wordt door schaarste op de graanmarkt. Om bruin brood te maken meng ik altijd 1/3 deel gewoon goedkope bloem door het meel. Dat maakt het brood luchtiger, omdat bloem feller rijst dan meel. Voor wit brood gebruik ik dit goedkope bloem ook altijd. Wat gaat er verder in brood? Ik gebruik altijd een klein beetje broodverbeteraar. Op zich is dit niet echt nodig, als je het brood meteen opeet. Maar als je een deel wilt invriezen, vind ik broodverbeteraar het brood beter smeuïg houden. In plaats van broodverbeteraar kan je ook een vitamine C tablet aan het deeg toevoegen. Broodverbeteraar bestaat namelijk voor een groot deel uit vitamine C. Ook broodverbeteraar koop ik of bij de molen, of via genoemde mevrouw. Dan bakkerszout. Je kunt gewoon keukenzout gebruiken. Het verschil met bakkerszout zal je niet proeven. Maar als je vaak (of zoals wij, bijna altijd) zelfgebakken brood eet, heeft bakkerszout de voorkeur, omdat het dubbel gejodeerd is. Om schildklier- en andere problemen te voorkomen, is het echt nodig om dubbel gejodeerd zout aan het brood toe te voegen. Kijk maar eens bij Google wat hiervan precies de reden is. Volgende ingrediënt is gist. Gist koop ik gedroogd, in pondspakken. Volgens mij is dat de gemakkelijkste en voordeligste manier. De boer, waar ik altijd mijn aardappels, groenten en fruit koop, verkoopt ook allerlei Soezie-produkten (www.soezie.be) en daar koop ik de pondspakken gist. De gist gaat hier snel genoeg op. Ik bewaar het in een goed afgesloten voorraadpotje en dat gaat prima. Voor mensen die maar weinig bakken is het een beter idee om een deel van de gist in te vriezen. Als de gist steeds wordt blootgesteld aan lucht (bij het openen van de voorraadpot) gaat de werking van de gist achteruit. Als de gist oud wordt zal je merken, dat je brood niet goed meer rijst. Dan is het ook nog nodig om vet toe te voegen. De bakker, die me heeft leren broodbakken, moest erom lachen, dat veel huisvrouwen hiervoor zonnebloemolie gebruiken. Echte bakkers zouden dat volgens hem nooit doen. Die gebruiken boter of margarine. Hoe dan ook: ik proef echt geen verschil wanneer ik margarine of olie gebruik en dus gebruik ik olie. Veel handiger! Als laatste ingrediënt is er water nodig. Gewoon koud kraanwater. Ik pas trouwens de temperatuur van het water wel aan, als het winter is. Mijn broodbakmachines, waarin het brooddeeg kneed, staan in een onverwarmde ruimte. 's Winters is het daar soms erg koud en dan rijst het deeg niet zo best. Ik gebruik dan warm water. Zoals ik schreef: ik gebruik mijn broodbakmachines voor het kneedwerk. Ik heb 3 broodbakkers staan. Allemaal voor een prikkie gekocht via www.marktplaats.nl In die 3 broodbakkers doe ik de ingrediënten voor 3 grote broden en ik laat ze tegelijkertijd kneden. Dit is mijn recept voor brooddeeg:

500 gram tarwemeel
250 gram bloem
400 gram water
2 eetlepels broodverbeteraar
1 eetlepel gedroogde gist
1 eetlepel bakkerszout
een scheutje zonnebloemolie

Voor wit brood neem je 750 gram bloem. Verder zijn de ingrediënten gelijk. De broodbakkers gaan op het kneedprogramma en ik zet mijn kookwekker op een half uur. Na een half uur is het deeg gekneed en staat het voor te rijzen. Ik haal de degen uit de machines en doe ze in kommen en leg er een theedoek over. Inmiddels zet ik nog eens 2 of 3 machines aan het kneden. Brood bakken doe ik namelijk in seriewerk, om maar 1 keer de oven te hoeven verwarmen (energiebesparing). Ik zet mijn wekker weer op een half uur. Dan is de voorrijs van de eerste degen klaar en kan die van de tweede degen beginnen. De eerste degen gaan uit de kommen. Ik sla ze 'door' (= lucht er uit drukken), vorm ze (voor in de blikken) en doe ze in de ingevette broodbakblikken. De andere degen gaan in de kommen voor de voorrijs. Na weer een half uur kijk ik of de eerste degen voldoende zijn nagerezen. De narijs is klaar als het deegvolume ongeveer verdubbeld is. Ik doe de oven aan en laat hem voorverwarmen tot 200 graden Celsius (heteluchtoven). Inmiddels haal ik de tweede degen uit de kommen, sla ook die door, en vorm ze. Omdat ik maar 3 broodbakblikken heb, maak ik van de tweede degen vloerbroden (op de bakplaat van de oven), of bijvoorbeeld bollen, of vlechtbroden of wat dan ook. Dit is trouwens ook het moment om te bepalen of er zaadjes op komen of niet. Als je zaadjes of pitjes op de broden wil, doe je dat ná het vormen, door het deeg met water te bestrijken en in de zaadjes of pitjes te drukken. Als ze oven goed heet is, gaan de eerste degen erin. Ze worden in ongeveer 40 minuten gebakken. Brood wat gaar is, klinkt hol als je erop slaat. Als ze eerste broden uit de oven komen, zijn de tweede degen meestal zover, dat ze meteen er achteraan in kunnen. Als dat niet zo is (ze zijn dan nog niet genoeg gerezen), bak ik tussendoor vaak nog even koekjes of iets dergelijks. Als de broden klaar zijn, laat ik ze op roosters afkoelen. Dat vind ik altijd zo'n mooi gezicht! Die prachtige, verse, heerlijk geurende broden. Vaak krijg ik de vraag, of zelf brood bakken voordeliger is dan kopen. Dat is maar net waar je het mee vergelijkt. Als je het met het goedkoopste brood uit de supermarkt vergelijkt (rond de 35 cent voor een 800 grams brood) is het antwoord 'nee'. Maar je bent dan appels met peren aan het vergelijken. Het zelfgemaakte brood is absoluut niet te vergelijken met het goedkope supermarktbrood! Vergelijk je het met bakkerskwaliteit brood, dan is het antwoord: 'ja'. En dan maakt het niet uit of je dat brood bij de supermarkt of bij de bakker haalt. Ook als je het vergelijkt met het duurdere supermarktbrood (vanaf 1 euro per brood van 800 gram) kan mijn zelfgebakken brood het prijsvergelijk doorstaan. En dan heb ik het nog niet over de veel betere voedzaamheid van zelfgebakken brood! En de voldoening die het zelf bakken geeft, laat ik dan helemaal maar buiten beschouwing. Ik vind het heerlijk om niet steeds voor brood de deur uit te moeten. En dat ik mijn gezin kan voorzien van brood, waarvan ik precies weet wat erin zit!

Update:
Sinds oktober 2009 ben ik gestopt met het toevoegen van broodverbeteraar. Het voegt namelijk niets toe ;-). Niemand heeft gemerkt, dat het brood anders was, zonder de verbeteraar!

36 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik maak ook al een jaar of wat brood voor mijn gezin. Ik gebruik geen bbm, maar kneed het met mijn handen. Ik maak twee keer een deeg voor twee broden en meestal nog iets van koek(jes). De oven staat tenslotte toch aan:)
Ik gebruik nooit een zgn broodverbeteraar, en het brood blijft toch best lang goed, ook al vries ik het in. Soms doe ik honing in het deeg. Dat smaakt erg lekker en is ook een soort broodverbeteraar.
Ben er achter gekomen, dat ik de broodvormen niet te vol moet doen. Als ik teveel deeg maak dan wordt het brood brokkelig. Zelfde als ik het water iets aan de hete kant heb. Wat mij goed bevalt is om de tweede rijstijd 45 minuten te doen ipv een uur.

En wat betreft de graanprijs. Ik heb gelezen op één of andere financiële site dat de graanprijzen alweer een heel stuk gedaald zijn, dus hopelijk wordt het meel ook weer wat goedkoper. Ik gebruik voor bruin brood, vaak biologisch meel. Dat was de laatste keer iets van 8,5 euro voor 5 kilo. Scheelt wel heel veel met 'gewoon' meel.
Ik heb trouwens de ervaring dat bloem van de Aldi beter werkt dan bloem van Lidl. Heb jij dat ook?

Groetjes en succes met je blog!
Monique (met wie je ook mailt)

afke's elftal zei

Het water loopt me in de mond...
Tegenwoordig zie je vaak bij brood dat er zgn. bonenmeel of lupinemeel in zit, niet alleen goedkoop brood van de aldi of lidl, maar ook vaak bij brood van de bakker, ik ben er nog steeds niet achter wat het nou precies is en of dat nou wel of niet goed is, heb jij enig idee waarom ze dat er in stoppen?

Groetjes, Antoinette

Anoniem zei

Voor Antoinette,
Op deze link http://voeding.web-log.nl/voeding/2007/02/belang_van_lupi.html kun je meer vinden over lupine in brood.
Via google zijn nog veel meer links te vinden.

Groetjes, Monique

Teunie Luijk zei

Iemand vroeg me, hoe ik de 'bloemenbroden' maak. Dat is heel eenvoudig. Je maakt gewoon een deeg voor witbrood, zoals beschreven. Na de voorrijs en het doorslaan vorm je het deeg tot een bol. Deze bol snijd je in 6 gelijke delen (in dit geval 6 keer 200 gram, weegschaal gebruiken). Die delen vorm je tot mooie bollen. De bollen maak je met je hand wat vochtig en daarna duw je ze in pitjes of zaadjes. Het brood op de foto is met zonnebloempitten. Daarna leg je de bollen bloemvormig in een taartvorm. Ik gebruik hiervoor zo'n flexibele taartvorm. Dan volg je de gewone beschrijving, dus narijs en afbakken. Het bakken doe ik iets korter: ongeveer een half uur in de oven. Je kunt de bollen gemakkelijk van elkaar scheuren na het bakken. Je hebt dan dus 6 bollen brood, waarvan je van elk ongeveer 6 sneetjes brood kunt snijden.

Teunie

Anoniem zei

Ook ik bak mijn brood zelf. Mijn meel en bloem koop ik in per 25 kg. Afgelopen keer betaalde ik 15,50 euro per zak.
Wat ook heel lekker is: witbrooddeeg maken. Na de eerst rijs uitrollen. Besmeren met ketchup en beleggen met cervelaat en geraspte kaas. Oprollen en in plakken ( +/-12) snijden. De plakken neerleggen, laten rijzen en in 20 minuten afbakken. Dat is een traktatie!
Gr,
Sandra mv4

meta zei

ik heb ook voor het eerst een brood gebakken en wil jouw recept eens uitproberen, ze zien er namelijk heerlijk uit!
maar ik had een mix waar alleen water bij hoeft en ik moest 500 gram van die mix mengen met water.
ik vraag me nu af of als ik die 500 gram tarwemeel en ook nog die 250 gram bloem erin doe (en de andere ingredienten) de boel niet "overstroomd"?
dat is toch voor 1 brood wat jij hebt staan aan ingredienten toch?
(misschien beetje domme vraag hoor?)

Teunie zei

Hallo Meta,

Je krijgt een lekker groot brood, als je mijn recept volgt. Een brood van ongeveer 1200 gram. Dat is anderhalf keer zoveel als een winkelbrood. Het past overigens in een gewoon broodblik, hoor. Stel gerust je vragen als het niet lukt. Of kijk eens op: uitdekeukenvanarden.blogspot.com Een geweldig duidelijk en heel inspirerend blog, vind ik.

Jennifer zei

Hallo Teunie.
Zou je me kunnen vertellen hoeveel gram jou lepels bevatten? Ik heb net een brood in de oven geschoven, maar hij is niet zo groot als dat ik denk dat hij moet zijn.
Hij ziet er wel heel mooi uit...
Maar ben bang dat er te weinig gist in zit? Dus als je zou willen wegen hoeveel gram er van alles op je eetlepel gaat. Zou mij dat heel erg helpen.
Dank je wel
Groetjes Jennifer

Teunie zei

Een eetlepel gist is ongeveer 10 gram. Een eetlepel zout weegt ongeveer 12 gram. Brood bakken is niet iets wat je in één keer kunt. Als je iets verbeteren wil, moet je één ding tegelijk veranderen. Oefening baart kunst. En als je het eenmaal onder de knie hebt, geeft het veel plezier en voldoening.Veel suc6!

gerda zei

Hoi Teuni

Erg leuke site heb je gemaakt.
Ik heb zelf 7 kinderen en herken veel van wat je schrijft.
Nu wil ik vragen waar je bij jullie in de buurd meel kan kopen .
Het zit namelijk zo ik woon nu in zeeland en koop m'n meel altijd bij de molen waar ze ook soezie verkopen . We hopen dv december te gaan verhuizen naar tienhoven bij ameide en ik vraag me af waar ik nu meel kan kopen .
op je site zie ik ook dat jullie grote verpakkingen hebben 15 kl die verkopen ze bij ons niet .
Heb ik nog een vraagje ik heb ook een brood bakmachine en nu is het mes na het kneden /bakken telkens vast omdat er deeg door draaimeganisme van het mes lekt herken je dit of niet.?

Vriendelijke groet Gerda

Marijke N zei

Hoi Teuni,

Was ooit al eens eerder op je site geweest, maar nu nav de Terdege weer eens wezen kijken. sinds kort bak ik zelf brood, eerst in de bbm van mijn schoonmoeder, maar nu helemaal met de hand, vind het veel leuker en lekkerder. (en voor 2 broden en 2 krentenbroden gaat dat nog wel) heb nu alleen de vraag waar jij het meel en broodzout etc koopt, want ben niet tevreden over het supermarktmeel wat ik nu gebruik. het brood wordt zo kruimelig, en de smaak kan volgens mij beter... (al is de krentenbroodmix van de AH wel geweldig)
Groeten, Marijke N, Papendrecht

tanja zei

Wat voor vorm gebruik je om het brood in te bakken, zijn dit blauw staal bakken? of gewone vormen en waar kan ik die het gemakkelijkste vinden?

Anoniem zei

Beste Teunie,
Wat een prachtige broden bak jij!
Ik bak ook altijd zelf brood, maar niet zo ambachtelijk in de oven zoals jij. Ik heb op zolder een mini-bakkerijtje, 8 broodbak machines op een rij en bak iedere zondag 8 broden, meestal genoeg voor de hele week. Ik koop mijn meel en bloem hier bij de plaatselijke molen, heel voordelig.
Vers gemalen volkorenmeel kost 60 cent per kilo! De kinderen willen geen brood van de bakker, alleen zelfgebakken brood.
Dag, veel bakplezier, Monique

FishBowl zei

Voor de fun ga ik morgen met mijn dochter brood bakken en heb vanavond even een voorproefje gedaan met een basis recept. gelijk aan het hiergenoemde recept. Echter het brood heeft een erg zoute smaak, al dan niet TE zout. Mijn vraag: heeft zout alleen een smaakgevende functie. Zo ja, dan geeft de hoeveelheid zout verminderen geen problemen.

Mvg.
Cornelis

Teunie zei

Je kan best wat minder zout gebruiken. Zout remt de werking van het gist. Dus in die zin 'doet' het ook wel iets met je deeg. Maar een beetje minder verandert nagenoeg niets. Bakze!
Teunie

Anoniem zei

Ha Teunie, ik wil ook graag zelf broden gaan bakken, heb de machine al staan maar kan geen adres vonden waar ik voordelig meel kan halen. Waar haal jij ze precies in rotterdam? Ik woon daar namelijk..
Groetjes, Marieke
P.s. en het adres voor groenten en fruit, is dat ook hier in de regio?

Teunie Luijk zei

Marieke, ik haal 25-kilo balen bij molen de Driekleur in Terbregge (googlen op 3kleur grutterij).
Mijn agf-adres is in papendrecht: van Os aan de Matenasche Scheidkade.
Suc6 hoor!

Anoniem zei

Dank je, grappig, die zaak in Papendrecht ken ik al, ben ik al enkele malen geweest! Ik haal daar altijd lekker veel valappels, mijn kinderen zijn dol op appelmoes etc...
Maar die molen in terbregge ga ik snel eens bezoeken. Hoe hou jij het meel lang goed, bewaar jij het in een grote ton o.i.d. en hoelang kun je het dan vers houden (of gaat het bij jou snel op?)
Groetjes, Marieke

Teunie Luijk zei

Meel is niet zo heel lang houdbaar. De datum staat op de zak. Het zijn van die dubbeldikke papieren zakken en als je dan zorgt dat de meel koel en droog opgeslagen wordt, kan het niet zo snel bederven. En natuurlijk opletten, dat er geen muizen bij kunnen komen. Met 50 kilo doe ik zo'n beetje 2 maanden. Het gaat dus wel snel op, ja :-)

Anoniem zei

Ik ben vandaag meteen naar de molen gegaan en ga vanavond bakken, spannend.
Ik las in jou recept dat je geen suiker of honing gebruikt, is dat niet noodzakelijk voor het rijzen?
groeten, Marieke

Teunie Luijk zei

Leuk joh! En nee, als je gewoon goede gist en goed meel hebt, hoef je geen suiker te gebruiken. Enne, laat je hoofd niet hangen als het niet meteen lukt, he! Je moest eens weten hoeveel half mislukte broden er bij mij op tafel of in de kliko beland zijn ;-) Als je googles op "De keuken van Arden" kom je op een blog waar je ook heel veel kunt leren. Suc6

Anoniem zei

Ja, mijn eerste brood was zalig, de kinderen hebben zitten smullen vanmorgen... dank voor het recept. Alleen viel het niet mee er plakken van te snijden dus heb ik uiteindelijk door tijdnood brood uit de vriezer gehaald voor alle broodtrommeltjes voor school, daar moet ik nog even wat op verzinnen.
Dit weekend ga ik eens zo'n bloembrood maken, ziet er ook zo lekker uit.
Ik heb vandaag je site verder bekeken, erg leuk en leerzaam! Veel dingen ga ik eens uitproberen hier, zoals je manier van boodschappen doen!
Nou, eerst even de kleinste op bed brengen en dan nog even verder lezen, wie weet staan er nog meer bruikbare tips op je site!
Groetjes, Marieke

Anoniem zei

Hallo Teunie,

Ik las ergens dat jij je gist niet bij de molen haalt.
Is het gist van de molen duurder als waar jij het haalt?

Groetjes, Angela.

Anoniem zei

Oh, en nog een vraagje, waar bewaren jullie je broden in? Kopen jullie zakken?

Groetjes, Angela.

Dorien zei

Hoi Teunie

Bakkerszout is dat anders dan gewone zout? Ik heb gevraagd bij de bakker of hun ook bakkerszout hadden en mevrouw moest hard lachen en wist niet waar ik het over had!
Ik wil graag een brood maken, uit jou recepten, ik ben al zo lang bezig naar een goed recept. (en het lukt maar niet).
Help moet heel erg bezuinigen, en brood, vliegt er hier doorheen!


Lieve groet
Dorien

Anoniem zei

Hallo Teuni

Doe jij het brood ook in een vorm? of gewoon op de bakplaat?
Jou brood ziet er erg goed uit!
En dat is precies wat ik zoek!

groeten,
en ga zo door!

Teunie Luijk zei

Zie voor bakkerszout:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakkerszout

Het brood bak ik weleens op de plaat (vloerbrood), maar meestal in een broodbakblik. Die zijn oa te koop bij Blokker/molens/goedgesorteerde zaak in huishoudelijkartikelen/kookwinkel.

Dorien zei

Hoi Teunie

Ik ben dan eindelijk begonnen met het broodbakken, van jou recept, Nu heb ik het allemaal in de bakmachine zitten, maar ik heb het idee dat het brood misschien iets te zwaar/veel is. Het maakt een ander geluid dan ik gewend ben, Ben jij hier bekend mee?
Ik heb een inventum BM90.
Max. broodgewicht: 900gram

Groeten Dorien

Teunie Luijk zei

Hallo Dorien,

De genoemde hoeveelheden maakte ik zelfs wel klaar in een slag kleinere broodbakker. Volgens mij moet het gemakkelijk kunnen. Die broodbakkers hebben een erg sterke motor.

Dorien zei

Hoi Teunie

Bedankt voor de reactie.
Ik maak van het deeg een vloerbrood. Ik heb namelijk nog geen broodvorm. Ik ga hem zo in de oven doen, Ik ben super benieuwd.
Dus de broodbak moet dit gewoon aankunnen. Ik heb hem wel aanlaten staat, maar wist niet goed of hij het wel aan kon, het deeg zag er erg goed uit.
Nogmaals bedankt.

Groetjes Dorien

MVB zei

Hoi Teunie,
Ik heb ook al een aantal keren brood gebakken in de oven, maar het blijven erg lage broodjes. Ik laat de bbm het deeg kneden en rijzen (programma van 1.5 uur), daarna sla ik het brood door en vorm het voor in het bakblik. Ik laat het deeg dan in de oven voor de tweede keer rijzen. Ik heb ergens een keer gelezen dat je dan de oven kan verwarmen tot 75gr voor de tweede rijs en dit duurt dan 45/60 minuten. Maar het brood is niet echt heel lekker. Als ik het deeg aanvoel na tweede reis is de bovenlaag soort van opgedroogd. Heb jij tips om mijn broodbakhobby te verbeteren?

Groetjes!

Teunie Luijk zei

Hoi,
Ik doe de tweede rijs NIET in de oven, maar gewoon in de huiskamer met een vochtige theedoek erover. Kijk niet naar de tijd, maar ga ze bakken als het deeg goed bol boven het blik uit staat. Voor goede stap voor stap info kan je ook veel vinden op het blog van Uit de keuken van Arden.Suc6

nou camp zei

Hallo Teunie,
Wat een inspirerend blog heb je!
Ben sinds plm. een half jaar bezoeker en geniet enorm van je verhalen en tips.
Naderhand ben ik helemaal energiek om van alles te doen.
Ook het broodbakverhaal spreekt me aan, zelf bak ik nog niet zo vaak brood, maar het gaat zeker meer worden.
Een paar jaar geleden vond ik op een boekenmarkt het boek Broodvarieteiten uit de serie praktisch koken van time-life boeken. Hier staan enorm veel adviezen en gevarieerde recepten in, echt een aanrader.
H.gr.
Willy

ingeborg van meggelen zei

beste teuni

alhoewel er al lang geen reacties meer zijn geplaatst op dit blog, ga ik je toch wat vragen.
waar heb je die broodbak cursus gevolgd?
ik bak ook al paar jaar mn eigen brood, koop meel bij molen in leende of santpoort , en geniet er enorm van,
ik wil graag meer kneepjes leren, dus wacht je antwoord met spanning af,
ingeborg

Teunie zei

Dag Ingeborg, ik volgde destijds een cursus bij de molen in Terbregge. Zij verkochten toen Soeziespullen en die cursus werd door een bakker van Soezie gegeven. Wellicht verzorgt Soezie (www.soezie.be) nog steeds bakcursussen. Het waren 3 avonden en ik heb daar enorm veel van geleerd.

M. zei

In plaats van water neem ik volle melk! Dat maakt het brood (uit de broodbakmachine) lekkerder door het vet in de melk.