vrijdag 11 juli 2008

zelf maken


Eén van de pijlers van het Eenvoudige Leven is voor mij: zelf maken. Behalve dat het me veel voldoening geeft, levert het veel voordelen op. Door zelf te maken bespaar je (meestal) grondstoffen, verpakkingskosten, transportkosten en dus ook geld. Daarom kook ik zelf toetjes, bak ik zelf brood, maak ik zelf appelmoes en vele andere dingen. Je zult ze vanzelf op dit weblog tegenkomen of misschien al tegengekomen zijn. Gisteren ben ik maar eens achter de naaimachine gekropen. Ook weer om iets 'zelf te maken'. Deze keer ging het om een strijkplankhoes. De mijne was finaal versleten en ik ging me er steeds meer aan ergeren, als ik met het strijkijzer in een scheur van de hoes bleef steken. Daarom heb ik een oud dekbedhoes uit de kast gepakt en dat op de grond gelegd. Ik heb er de strijkplank op z'n kop op gezet en de omtrek met een stift op de dekbedhoes overgenomen. Daarna heb ik de getekende vorm royaal uitgeknipt uit de dubbele stof van de hoes. Op de naaimachine heb ik de dubbele strijkplankvorm eerst afgewerkt met een zigzagsteek en daarna heb ik een tunnel gemaakt door anderhalve centimeter van de rand een stiksteekrand te stikken. Dit alles was een fluitje van een cent. Het meeste werk moest nog komen: elastiek door de zoom rijgen. Maar toen was de hoes ook klaar ook. Ik heb hem om de strijkplank gespannen en kan weer fijn strijken. Fijn toch, dat zo'n oude dekbedhoes nog een tweede leven krijgt?