maandag 14 juli 2008

(bijna) Niets kopen!


Er zijn jaren geweest, dat hier, bij wijze van spreken, ieder dubbeltje drie keer omgedraaid werd, voordat ik het uitgaf.Dat was in die tijd dan ook noodzaak. In die tijd had ik een sticker op mijn portemonne geplakt, waarop stond: Koop niet wat je nodig hebt, maar waar je niet buiten kunt. Volgens mij had ik die spreuk een keer in "Genoeg" gelezen. Of misschien wel in de voorloper van "Genoeg": "De Vrekkenkrant". Het is verbazingwekkend hoe weinig je maar hoeft te kopen, als je je écht aan de spreuk houdt! Soms denk je wel, dat je iets nodig hebt. Maar als je er wat langer over nadenkt, blijk je er wel degelijk buiten te kunnen. Tegenwoordig heb ik de sticker niet meer op mijn portemonnee zitten. Toch moest ik er vandaag aan denken. Ik was met Koos een boodschap aan het doen, toen ik langs een bloemenwinkel kwam. Ik zag er prachtige lavendelstruikjes staan voor maar 1 euro per stuk. Ik twijfelde. Ik wil al heel graag lavendel hebben voor in de voortuin. Daar hebben we van die mooie buxusperkjes waar we eerst ook lavendel in hadden staan. Die lavendelstruiken waren echter helemaal uitgegroeid en aan vervanging toe. We hebben die oude struiken eruit gehaald, maar vervolgens bleven de buxusperkjes leeg...Dat was vorig jaar zomer. En steeds bedacht ik, dat ik nodig om lavendelstruikjes moest. Nu kon ik de struikjes wel erg voordelig aanschaffen. Ik bedacht, dat ik er 8 nodig zou hebben voor in de 2 perkjes voor ons huis. Dat is dan 8 euro. Niet duur voor 8 lavendelstruikjes. Maar kon ik er ook buiten? Daar moest ik even aan denken. Toch besloot ik er voor te gaan. Er is nu eenmaal een verschil tussen zuinig zijn en vrekkig zijn. Ik kon die 8 euro best missen en weet, dat ik erg zal genieten. Van de perkjes, van de geur. Heerlijk! Morgen ga ik ze fijn planten.