dinsdag 19 juli 2011

Werkvakantie

Tot op heden is het hier meer een werkvakantie dan een uitrustvakantie. Dat komt waarschijnlijk omdat een deel van het gezin iedere dag gewoon naar het werk moet. Het geeft nu niet direct een vakantiegevoel als ik om half 5 lig te hanewaken om in de gaten te houden of Hans wel op tijd weg gaat. Meestal ga ik er dan maar meteen uit. Zodra Hans weggefietst is ben ik zó wakker, dat ik wakker blijf en aan de slag ga. Tegen een uur of 7 ga ik dan koffie zetten en een ontbijtje klaarmaken voor Willem en mij. Willem moet even na achten de deur uit. En rond die tijd vertrekken ook Dirk en Trijnie naar hun werk.
De basisschoolkinderen komen pas laat uit hun bed. Logisch, want die gaan er ook veel later dan normaal in. Dat is dan toch echt het fijne van vakantie. Geen stress vanwege de klok!
Als iedereen aangekleed is en gegeten heeft geven we een slinger aan de huishouding. Na een uurtje zit de taak van de kinderen erop. Maar mijn werk is dan nog niet af. En dus boemel ik zoetjesaan de hele dag maar door. De kinderen vermaken zich gelukkig prima. Een ijsje kopen, even met z'n allen naar de bieb, of lekkere broodjes bij de lunch zorgen voor het speciale vakantiegevoel. Een kinderhand is snel gevuld.

Vandaag heb ik een beetje voor verhuizer gespeeld. Ik had een aantal tweedehands kantoorkasten gekocht met het oog op m'n EenvoudigLeven-webwinkeltje wat hier achter de schermen opgezet wordt. Die kasten zijn bedoeld voor de winkelvoorraad. Het was een hele puzzel waar ik die neer moest zetten. Eigenlijk wilde ik Willem z'n kantoortje inpikken, maar die was het daar niet mee eens ;-). Ik moest maar uitwijken naar de garage met m'n handeltje. Oké dan. Daar flink opgeruimd en jawel, er konden 3 schuifkasten staan. Nu kon ik een voordelig partijtje van 4 stuks kopen en dus ben ik verder gaan puzzelen. Ergens, maar waar?, moest die vierde kast nog een plekje vinden. Hij staat nu in het kantoortje. Dat leek me handig, omdat er na de vakantie weer een brugpieper is en er dan drie kinderen zijn met een lading boeken en aanverwante zaken. Zij kunnen nu hun schoolspulletjes in die kast in het kantoortje opbergen. Ik voel me er blij om dat alles nu een mooi plekje heeft gekregen. Langzaam maar zeker krijgen al die plannetjes, die in mijn hoofd rondspoken, vorm.

Zaterdag had ik een leuk mazzeltje. We brachten Leendert naar De Welkamp en toen bood Margriet me aan om los te gaan in hun kruidentuin, omdat ze er zelf geen tijd voor hebben. Ik kreeg een schaar, touwtjes en zakjes en ging aan de slag. Ik heb heel wat geoogst: basilicum, lavendel, rozemarijn en nog veel meer. De hele terugreis hebben we die heerlijke kruidenlucht zitten opsnuiven! We waren pas laat thuis, omdat we nog over Almere reden voor een stop bij De Brouwmarkt. Deze week hopen we namelijk weer pruimen te gaan plukken en dat moet allemaal in fles en pot. Ik had pas 's avonds tijd om de kruiden uit te zoeken en te gaan bedenken wat ik er allemaal mee zou gaan doen. Toen ik dat allemaal uitgevogeld had heb ik de kruiden in natte theedoeken gewikkeld en ze in de koelkast gelegd tot maandag. Nu ben ik kruiden aan het drogen en een deel staat onder olijfolie om kruidenolie te worden. De basilicum ga ik morgen verwerken tot pesto. Mmm! Wat een genot is dat toch, verse kruiden! In mijn eigen tuintje gaan de kruiden nu één voor één bloeien. Vandaag vond ik de eerste blauwe bloempjes aan m'n munt. Mooi!



Kijk, je kunt dan wel een werkvakantie hebben, maar leuk werk is toch eigenlijk geen werk? :-)

Ik kreeg van iemand een bezorgd mailtje over de foto met de kruiden. Daarop zie je namelijk het boek: Kruidenbijbel. De mevrouw mailde mij, dat het woord 'bijbel' (voor christenen het heilige, onfeilbare Woord van God) toch niet zomaar gebruikt mag worden voor iets als kruiden. Voor de mensen die dat verwarrend vinden: naast die specifieke betekenis die christenen aan 'bijbel' toekennen, is er ook de algemene betekenis. Die is volgens Van Dale: gezaghebbend boek. In die zin is de Kruidenbijbel inderdaad een bijbel/gezaghebbend boek. Wat je ook maar weten wilt over kruiden (groei, bloei, oogst, toepassingen etc.) dat staat erin. Hopelijk is e.e.a. zo duidelijk ;-)