woensdag 5 juni 2013

Eenvoudig lekker!

Mijn smaak is echt veranderd, sinds ik Planteneter ben. Het aardige is, dat plantaardig eten zoveel eenvoudiger is. Het past dus prima in mijn lifestyle. Ik moet er wel bij zeggen, dat de meningen over plantaardig eten hier nogal verdeeld zijn. We hebben verstokte vleeseters in ons midden :-). Om het iedereen naar de zin te maken houd ik het op twee vleesloze maaltijden per week en dan is het de uitdaging om er zó iets lekkers van te maken, dat het vlees niet gemist wordt. Op deze manier zijn er inmiddels toch al aardig wat nieuwe gerechten aan de favorietenlijst toegevoegd.

Gisteren had ik weinig tijd voor uitgebreid koken. Maar juist als er weinig tijd is en je dus een beroep moet doen op je creativiteit wil er nog weleens iets verrassends uit rollen. Ik maakte een heel simpele groentenschotel die er goed uitzag en lekker smaakte. Wat wil je nog meer?

De basis van deze groentenschotel is uiteraard groenten. Je neemt natuurlijk groenten van het seizoen. Ik nam: een tros tomaten, een komkommer, een courgette, een bolcourgette,  rode/gele/groene paprika, twee uien, twee preien en een blikje maïs. Alle groenten werden geroerbakt in wat zonnebloemolie en gekruid met twee theelepels bouillonpoeder.
Intussen kookte ik twee pakjes van 500 gram Risoni. Risoni is een pasta, die eruit ziet als lange rijstkorrels. Ik koop dat in de Turkse supermarkt. Ik weet eigenlijk niet of het ook in de gewone supermarkt te koop is. Ooit stuurde ik één van de kinderen naar de Turk voor gierst en hij kwam toen met Risoni thuis. Dat bleek zo lekker, dat we het sindsdien regelmatig eten. Het was trouwens niet zo´n rare vergissing, want Risoni wordt ook wel Orzo genoemd. En ´orzo´ is ´gerst´ in het Italiaans en ´gerst´ lijkt weer veel op ´gierst´ waar ik om vroeg. Snap je het nog? :-)

De Risoni deed ik in een grote schaal en ik schepte de groenten er bovenop. Mmm! Zo lekker en zo puur. En, zo zonder vlees, natuurlijk ook lekker voordelig (ongeveer 75 cent p.p).


Mijn tussendoortjes zijn ook plantaardig. Daar moet ik wel een beetje mijn best voor doen. De afgelopen twee dagen zat ik niet zo lekker in mijn vel. Ik had het druk, vooral in mijn hoofd. Op zulke dagen heb ik de neiging om zonder na te denken van alles in mijn mond te proppen. Stress-eten dus. Voordat ik plantaardig at nam ik dan nog weleens mijn toevlucht tot dikke plakken ontbijtkoek met een laag roomboter erop, of zo. Nu moet ik eraan denken dat ik voor dit soort dagen iets in huis heb wat gemakkelijk weg eet, goed vult en graag ook een beetje troost. Bananen, verse dadels en noten zijn dan ideaal. 

Zodra de stress uit mijn lijf is vind ik ook weer de tijd om ´normaal´ voor mezelf te zorgen. Net heb ik daarom de tijd genomen om een lekkere beker chocolademelk klaar te maken. Met sojamelk uiteraard en ouderwets geroerd van goede cacao (raw cacao van De Tuinen deze keer) en met een beetje agavesiroop. Ik besmeerde wat sneetjes krokant roggebrood (Aldi) met appelstroop en legde er plakjes banaan op. Daar kan toch echt niets tegenop :-).



Zo. En nu is de pauze weer voorbij. Snel weer verder!