(advertentie)

woensdag 19 januari 2011

Bietjes in zoetzuur

Wie besparen wil (en op het milieu wil letten) zal zoveel mogelijk met de seizoenen mee koken. Een echte seizoensgroente in januari zijn bietjes. Of, zoals we dat in de omgeving van Rotterdam zeggen, kroten. Ze zijn lekker goedkoop (ik zag ze vandaag 3 kilo voor 1,99) en je kunt er van alles mee doen. Ik heb maar eens wat potten bietjes in zoetzuur gemaakt. Fijn om zo op voorraad te hebben staan. Ik heb er weckpotten voor gebruikt, maar omdat niet iedereen weckspullen heeft, deed ik er ook een gewone schroefdekselpot bij. Dat werkt in feite precies hetzelfde.
Nou, doe je schort maar voor en houdt de sopemmer in de aanslag. Kroten koken geeft nu eenmaal troep :-).

Ik kook bietjes altijd in de snelkookpan. Dat levert behalve tijdwinst ook gasbesparing op. Drie kilo bieten gaan precies in een zes-liter pan. Ik breng de pan onder druk en houdt die zo een kwartier op een kleine pit. Daarna draai ik het gas uit en laat de boel rustig afkoelen. Als de bieten (eindelijk) zijn afgekoeld, zijn ze meteen ook gaar. Na het koken pel/snijd ik de schil er vanaf. Zomerbietjes hebben vaak zo'n fijn dun schilletje. Maar van deze winterbieten moest ik de schillen eraf snijden.



Daarna kan je ervoor kiezen om de bietjes te schaven (in plakjes) of te raspen. Ik heb gekozen voor de plakjes.



Toen de bietjes keurig in plakjes klaarstonden, begon ik aan het inmaken. Eerst prepareerde ik de benodigde potten. Ik zet mijn weckpotten altijd brandschoon weg. Als ik ze dan ga gebruiken, spoel ik ze alleen even om en zet ze twee minuten in de magnetron. Dan zal ook die allerlaatste verstopte bacterie vast wel dood zijn :-). Ik kookte de rubberen ringen uit in een pannetje op het gas en maakte meteen het zoetzuur kruidenmengsel klaar. Hiervoor deed ik het volgende in een grote pan: 700 ml. inmaakazijn, 400 gram suiker, 4 laurierbladen, 7 zwarte peperkorrels, een eetlepel zout en een flinke ui (in flinterdunne ringen gesneden).



Ik bracht alles aan de kook, deed de geschaafde bietjes erbij en liet het nog een minuutje flink doorkoken. Daarna schepte ik de potten vol, sloot ze af en zette ze in een grote pan. Ik weckte het hele zaakje 45 minuten op 100 graden.



Weer een kleine aanvulling op mijnvoorraadje zelfgemaakte 'gemaksvoedsel':-)

21 opmerkingen:

Marja zei

Ja, je hebt gelijk, krootjes koken geeft altijd een rommel... maar het idee om ze in zoetzuur te zetten... heerlijk!!

yvonne zei

doe je er dan 1 laurierblaadje in per pot? Of is het toeval hoe ze verdeeld raken over de potten?
groetjes,
yvonne

CorrieW zei

Ik heb weer even gesmuld bij je Teuni! Het is dat je eettafel elke dag al vol zit anders zou je zo een huiskamer-restaurant kunnen beginnen.
Groetjes
Corrie

Annelies zei

Voor dat raspen gebruik ik tegenwoordig mijn keukenmachine. Dat gaat zó lekker snel ;-)

De Spiekers zei

Hoi Teunie,

Laatst las ik een handige tip voor het koken van bieten, die mij erg goed is bevallen, namelijk ongeschild in de magnetron. Ik weet niet of je er één hebt...? Enerzijds past "nog" een keukenapparaat niet echt bij eenvoudig leven, anderszijds is een magnetron energiezuinig omdat middels de microgolven alléén het voedsel wordt verwarmd en niet het hele 'ding' zoals bij een oven.

In elk geval, ik had twee erg grote bieten (van die winterkroten die anders soms wel een uur moeten koken voor ze klaar zijn). Even kop en kont eraf (niet schillen), heel klein beetje water in magnetronschaal, deksel erop, 6 minuten op vol vermogen en dan even laten staan, omdraaien, weer 6 minuten op vol, weer even laten staan en klaar waren ze. Bijkomend voordeel: ze zitten dan zo los in hun velletje dat je ze met even 'wriemelen' zo uit de schil kunt drukken. Daarbij scheelt het enorm in de zooi.

Grote hoeveelheden moeten wat langer (of in porties) en kleine bietjes wat minder lang maar da's een kwestie van uitproberen denk ik.

marscha zei

hoi,
ik heb een redelijke groentetuin en heb daar ook altijd kroten in staan (de zomer kroten). Ik kook ze altijd in de soeppan en rasp ze en stop ze in porties in de vriezer. Als ik dan kroten wil eten haal ik t er 's ochtends uit en maak ze 's avonds op smaak tijdens het opwarmen. ook zo gebeurt ;)

Siempie zei

Bietjes/krootjes zijn hier in huis ook erg geliefd en dan met een lekkere bal gehakt en een flinke plens jus ;-)
Hier is mijn moeder degene die de krootjes aanlevert en niet alleen voor mij ook voor de gezinnen van mijn broers. Ze zegt altijd, dan heb ik er maar 1 keertje de rommel van!
Moet dus eerlijk bekennen dat ik ze zelf nog nooit klaargemaakt heb en ze dus altijd pan klaar (Zoals jouw potten) aangeleverd krijg!

Simone

Heidi zei

Ook op de Veluwe kennen ze kroten in plaats van bieten. Heerlijk, als ik een voorraadje te verwerken heb, smul ik alvast mee (maar dat zijn vooral de zomerbietjes, de winterbieten hebben vaak een wat grondiger smaak). Onze kinderen willen het alleen als stamppot eten: met uitgebakken spekjes en gefruite ui. Ik moet zeggen dat ik ook daar niet vies van ben.
groetjes,
Heidi

lieke zei

als kind luste ik geen bieten. maar het ziet er lekker uit en miscschien moet ik het maar weer eens proberen. lust ik het dan nog niet kan ik het altijd aan iemand geven die het wel lust.

groetjes lieke

Monique zei

Wij hadden gister één van de laatste maaltjes (voorjaars)kroten uit eigen tuin op tafel staan. Héérlijk! Alleen komen ze bij ons dan uit de vriezer. Dat wecken laat ik toch echt nog even aan me voorbij gaan.
We hopen trouwens ook dit jaar weer een hoop krootjes te kunnen oogsten en verwerken!

Ons gezin en de Stichting zei

Wat herkenbaar wat je schrijft over kroten of bietjes.Wij zeiden thuis ook altijd kroten en toen ik m'n man leerde kennen was het wat zijn dat kroten ;) hun noemen het bietjes. Hierop de markt en in winkels zie je ook borden met daarop bietjes. Een heerlijk eten.

Anderson cottage zei

heerlijk , en makkelijk he? dat wecken ? mijn kast begint nu wel aardig te slinken, t'is ook zo gemaakelijk als ik thuiskom van mijn werk en ik heb niet zoveel puf meer om nog uitgebreid te koken. ik heb ook zomerbietjes op mijn wensmoestuinlijstje staan, we zien wel wat het word, kan ik ze heerlijk inwecken, bedankt, liefs marion

Makkie zei

Dag Teunie,
wat een geweldig blog heb je! Het is zeker ook mijn stijl van leven. Je bent van harte welkom om ook eens bij mij te kijken.
Succes!
Hartelijks,
Makkie

Mjet zei

Krootjes! Het lievelingseten van mijn vader. Maar het geeft inderdaad een hoop spetters overal en daarom heb ik het zelf nog nooit klaargemaakt. Gelukkig geeft mijn schoonmoeder ons regelmatig een potje klaargemaakte ingevroren kroten. Verse worst erbij, heerlijk.

afke's elftal zei

Ik snijd ze altijd in blokjes en maak er dan salade van met blokjes appel, wat ui en augurk. Eigenlijk lusten ze het hier alleen zo. Maar het is ook makkelijker dan schaven.
Bietensoep is trouwens ook heel lekker.

Ineke zei

Heeeeerlijk, met uitgebakken speklapjes! Onze dochter had toen ze nog student was kroten in de koelkast liggen; een vriendinnetje vroeg, wat heb jij daar, tulpenbollen?
Bij veel jongeren zijn ze 'rauw' niet zo bekend.

Gerda zei

Krootjes zijn inderdaad heerlijk. Zelf heb ik van Tupper een quick chef (soort handmatige keukenmachine) die ik gebruik voor het fijnmaken van de krootjes. (ik gebruik hem trouwens ook voor de vulling van appeltaart en voor rode kool. Het gaat super snel en geeft ook een stuk minder troep/vieze handen.

baasbraal zei

Dol op krootjes! Mijn man lust ze echter niet. Hij zegt: "Dan ken ik net zo goed meteen een hap aarde nemen".... Ik maak dus voor mezelf krootjes klaar als hij weg is en dan doe ik het zoetzuur en al in bakjes in de vriezer.

marion zei

dol op bietjes, vandaag voor het eerst geweckt dus ik ben heel benieuwd.......... Dank je wel voor het recept......

Gea zei

Hoi Teunie,

De manier waarop jij je bietjes inmaakt (in dit artikel) lijkt veel op die van courgette zoetzuur. Alleen courgette zoetzuur zet je niet meer in de weckketel (of grote pan) nadat het in de potten is gedaan en afgesloten is. Waarom doe je dat dan wel met de bietjes op zoetzuur? Zal dat werkelijk nodig zijn?

Teunie zei

Hallo Gea, ook courgettes gaan bij mij nog de weckketel in. Het is wellicht niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het wecken biedt de best mogelijke bescherming.