donderdag 13 januari 2011

Op stoom

't Duurde even, maar eindelijk ben ik goed op stoom. Maandag was het de eerste dag in het nieuwe jaar, dat iedereen naar school en werk vertrok. En, zo zit ik nu eenmaal in elkaar, ik had natuurlijk de grootste plannen! Na zo'n beetje drie weken aanlummelen en feesten was ons huis van onder tot boven rommelig. En dan hebben we het nog niet over de achterstand in was en strijk. Maar: wie rekent, mag over rekenen. Mijn planning liep meteen de eerste dag al behoorlijk in de soep. Om kwart over 10 belde mijn vriendin, of ik 's middags op twee koters kon passen. En zeg dan eens 'nee', omdat je het zogenaamd zo druk hebt met je huishouden. Dat kan ik niet. Dus werden er om half 1 een babietje en een peutertje naar binnen geschoven. Ik had alles snel kindveilig gemaakt en mijn strijkplank uitgeklapt. Dat leek me het gemakkelijkste karweitje waarbij ik de peuter in de gaten kon blijven houden. Het strijken schoot echter niet op. Eerst moest peuter getroost worden, daarna baby geflest, vervolgens peuter verschoond enzovoorts. Maar goed, dat ritme ken ik nog al te goed. Je moet gewoon je versnelling een tandje lager zetten.

Dinsdag had ik de lat voor wat betreft m'n huishoudelijk werk een stukje realistischer (dus lager) gelegd. Ik had alleen de ochtend maar om even door te gassen. 's Middags kwam schoonmama een bakkie doen en daarna kwam de kapper. Nu hoef ik die man z'n hand niet vast te houden, maar toch ben ik er soort druk mee, als hij er is. Al is het alleen maar om te regelen wie 'mag'. Er wordt hier namelijk altijd gediscusieerd en geruzied, wie er 'eersie' en 'tweesie' enzovoorts mag :-).
Intussen was Willem met schele hoofdpijn thuis gekomen uit z'n werk. Ik denk, dat het spanningshoofdpijn was. 's Maandags was hij op één dag heen en weer naar Engeland geweest (met de auto) en had heel wat kilometers gereden en heel wat uurtjes gemaakt. Als kers op het ijsje mocht ik 's avonds naar school voor de jaarlijkse schoonmaak. Halverwege het schooljaar is er altijd een week waarin 's avonds door alle moeders een avond wordt gepoetst. Dan doen we de dingen die het schoonmaakbedrijf niet doet. Allemaal prima, nuttig en gezellig, maar toen ik om half 10 thuiskwam heb ik niets meer gedaan. Ik was gaar!

En toen was het alweer woensdag. Eindelijk een dag zonder buitenissigheden. Nou ja, één kleintje dan. Op woensdag breng ik Koos altijd naar Dordrecht, naar mijn zus. Op de heenweg heb ik eindelijk de leest opgehaald, die ik een paar weken geleden via Marktplaats kocht. Ik moest ervoor in Papendrecht zijn en dat is mooi op de route. In het kader van "Dat doen we zelf wel" ga ik een poging wagen schoenen te lappen. Sinds de Hema geen schoenreparatiespullen meer verkoopt, dacht ik dat de zelfklusserij wat dat betreft compleet was uitgestorven. Maar niets is minder waar. Dit soort spullen bestel je gewoon online. Ik heb niet de illusie dat ik meteen vakkundig ben, maar proberen kan ik het allicht. Ik kocht een antieke leest voor maar 8 euro en kreeg er gratis een mooi verhaal bij. De meneer die hem verkocht vertelde, dat de leest al zo'n 70 tot 80 jaar oud moet zijn. Hij was nog van zijn vader geweest. Hij wist nog dat zijn vader aan de eettafel schoenen zat te lappen en dat de benedenbuurvrouw daar niet blij mee was. Dat veranderde echter toen vader aanbood buurvrouws schoenen ook te lappen :-). Mooi toch?
Maar behalve dit kleine uitstapje heb ik gisteren braaf gehuishoud (zal vast geen goed woord zijn, maar klinkt toch leuk). De kerstvakantierommel is zo'n beetje verdwenen, al het logeerpartijtjesbeddengoed weer in de kasten en de was en strijk zijn ook weer aardig bij. Hoera!
Gisteravond laat vond ik dat ik nog één ding 'moest' doen. Ik had al vóór de kerst een echt bakkersrecept voor koekjes van Geertje gekregen. En dat had ik nog steeds niet uitgeprobeerd. En aangezien de koekdoos al twee dagen leeg was, besloot ik om half 11 dat er koekjes gebakken moesten worden :-). En daar heb ik geen spijt van. Het was een feest om heerlijke roomboterkoekjes te bakken. Trijnie, die al naar bed was, kwam prompt naar beneden. "Jij was toch naar bed?", vroeg Willem. "Ja," zei Trijnie, "maar ik ruik zulke lekkere dingen". En prompt er achteraan: "Maham, mag ik er eentje?" :-)

Voor wie ook graag koekjes bakt volgt hier het recept:

400 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram roomboter
100 gram margarine
200 gram witte basterdsuiker
1 zakje (of een eetlepel) vanillesuiker
1/2 zakje (of twee theelepels) bakpoeder
1 snufje zout
Kneed de ingrediënten tot een bal. Maak er rollen van en snijd daar plakjes van. Of, als je meer tijd hebt, rol het deeg uit tot een lap en steek er met een koeksteker koekjes uit. Leg de koekjes op een bakplaat en bak ze in ongeveer 15 minuten op 180 graden (heteluchtoven 160 graden) gaar en bruin.

De hoeveelheid deeg is best groot. Je kunt natuurlijk de hoeveelheid halveren, óf maar een deel van het deeg bakken en de rest (goed verpakt) in de koelkast bewaren tot een volgende bakronde.
Ik bakte van dit basisdeeg vier soorten koekjes. Eén deel werd gewone rechttoe, rechtaan koekjes. Eén deel kreeg er een amandel ingedrukt. Eén deel werd bestrooid met een mengseltje van suiker en kaneel. En van het laatste deel maakte ik dubbele koekjes met jam ertussen.`




Regelmatig krijg ik de vraag of zelf bakken voordeliger is dan kopen. Ik heb de kosten voor de grap eens uitgerekend. De kosten voor bijna een kilo heerlijke roomboterkoekjes bedragen ongeveer 2,50 en dan heb ik ruim gerekend. Als je ieder dubbeltje moet omdraaien kan je nóg voordeliger uit zijn, door de roomboter te vervangen door margarine.

Ik heb juist ook van verschillende kanten de vraag gekregen, hoe ik zelf wasmiddel maak. Ik heb er al eens eerder over geblogt. Zelf wasmiddel maken is kinderlijk eenvoudig. Je raspt 80 gram marseillezeep en lost dit op in een deel van 5 liter warm water. Als de zeep is opgelost doe je de rest van het water erbij en je laat het geheel een nachtje staan. Je hebt dan een lobbige substantie. Marseillezeep koop ik op de markt. Marseillezeep is ook online te bestellen (marseillezeep intikken bij google). De zeep ruikt heerlijk, maar zo verdund in de was blijft er weinig geur over, vind ik. Je kunt, als je graag een geurtje aan je wasgoed hebt, een paar druppels etherische olie toevoegen. Het wasmiddel kan gewoon in het zeeppoederbakje, maar je kunt nog beter een scheut in een wasbol doen en die tussen het wasgoed stoppen. Eventueel doe je er nog een schepje soda bij. En wassen maar....
Sinds een maand gebruik ik dit wasmiddel ook als schoonmaakmiddel. Het ruikt lekker en werkt prima. Ik doe een scheutje in een emmer, doe er wat water bij, kluts er even flink met de garde door en vul de emmer af. Zo heb je een soppie voor een prikkie.

En nu ga ik maar snel weer huishouden :-)

P.S. wie nog een gesigneerd boek wil kopen, kan me mailen. Ik hoop volgende week nog een keer boeken te verzenden.