dinsdag 25 januari 2011

Voorjaarskriebels

Ik gun me nauwelijks de tijd om een logje te schrijven. Ik heb me volledig overgegeven aan de voorjaarskriebels. Tijd voor een intensieve opruim- en schoonmaakronde!! En zeg nu zelf, als je zulke kriebels hebt, moet je daar maar onbekommerd aan toegeven, want die motivatie en inspiratie is er op andere momenten toch minder ;-).
Afijn, stukje bij beetje wordt het hier netjes en schoon. Ik ben op twee fronten tegelijk bezig. Het ene front is de keuken. Daar ben ik 's avonds in bezig. We hebben een open keuken en als ik dan een keukenkastje aan het uitsoppen ben hoef ik niets te missen van wat er in de kamer gebeurt. Op die manier is het niet ongezellig, om 's avonds aan het soppen te zijn. Ik houd het trouwens wel beperkt hoor. Eén kast per avond vind ik wel weer eens genoeg. 't Knapt lekker op en de voorraad spulletjes voor de kringloop groeit iedere dag aan. Ruimte in je huis = ruimte in je hoofd!
Het andere front is de (inpandige) garage. Daar ben ik overdag in bezig. Uiteraard met horten en stoten, want de gewone dingen moeten ook doorgaan. Mijn garage is mijn opslag. Niet alleen voor levensmiddelen, maar ook voor laarzen, skeelers, schaatsen, wijnmaakspullen, weckspullen, naaispullen enzovoorts enzovoorts. En ja, het was daar langzaam maar zeker een enorme puinhoop geworden. Nu pak ik steeds een vak of een plank, ruim hem leeg, maak hem schoon, kijk alle spulletjes die eruit kwamen na en zet die schoon weer terug. Wat word je daar blij van :-).

Intussen genieten we ieder uur van de dag van ons houtfornuis. Het is geweldig hoeveel warmte we ervan hebben. Zoals ik al schreef is hij aangesloten op de CV. Op zich was dat niet zo'n hele operatie. Er hoefde alleen maar een gat naar de gang geprikt worden. Daar hangt een radiator en daar komt de kachel het CV-circuit binnen. Daar hangt ook het benodigde aansluitset, wat inmiddels netjes afgetimmerd is. Het hele huis is nu heerlijk warm. Ik kan gewoon de deuren laten openstaan, zonder dat de temperatuur in de kamer meteen zakt. Ook merk ik, dat het 's morgens bij het opstaan nog fijn warm is. Vanmorgen was het nog 19 graden in de kamer! En dat terwijl ik gisterenavond na een uur of 9 toch geen hout meer in de kachel gedaan had. We verbruiken duidelijk minder hout dan bij de vorige kachel, terwijl we een hogere opbrengst hebben. Ik heb inmiddels ook al het een en ander gekookt op het fornuis en er staat steeds een ketel water op, zodat er warm water voorhanden is voor koffie, een sopje of wat dan ook. De oven is ook al uitgetest. Ik vind het nog moeilijk om hem op 200 graden (nodig voor brood) te krijgen. Maar dat zal ik vast wel leren. Zaterdag heb ik banaan-kokos muffins er in gebakken. Die waren prima gelukt. Maandag probeerde ik brood, maar ik kreeg de temperatuur niet hoog genoeg. Dus heb ik de broden maar in m'n gewone oven gedaan. Gisteren ben ik er eens echt voor gegaan en heb de oven gestookt en gestookt en warempel, ik kreeg hem op 200 graden. Ik hoefde toen echter geen brood te bakken, want ik had er maandag al 5 gebakken. Maar omdat ik het zonde vond om die heerlijk warme oven niet te benutten heb ik er maar snel een plaat bladerdeeghapjes in gezet. Lekkerrr :-)
Wat ons beteft is het kachelverhaal volledig geslaagd!



Nieuw blogje