vrijdag 13 juni 2014

Groei en bloei

Wat is het toch heerlijk, groeizaam weer. Ook al begon ik dit jaar laat met m'n tuinwerk en het werk op m'n moesdak, toch komt het helemaal goed. En dat is fijn, want ik ben graag een beetje zelfvoorzienend bezig, ook al is dat op heel kleine schaal. 

Elke week zorg ik er voor dat er iets wordt gezaaid. Dan kan er de hele zomer door wat geoogst worden. Steeds verbaas ik me erover hoe snel alles groeit. Kijk, snijsla en rucola zien er na een week al zó uit:





Elke morgen kijk ik wat er klaar is om te oogsten. Het grootste deel van Willem z'n lunchsalades komt nu van het dak: verschillende soorten sla, rucola, bieslook (ook de bloemen), peultjes, peterselie, aardbeien.






Mmm, zó lekker allemaal!


Ook in m'n bloementuin is het groei en bloei.

Weet je nog, dat ik piepkleine petuniaplantjes met chirurgische precisie heb verspeend? Dat deed ik op 21 mei. Nu, drie weken verder, zijn ze uitgegroeid tot mooie, stevige plantjes. Ik wacht nog even tot ik de eerste bloemetjes erin vind en dan gaan ze de volle grond in. Vijfenveertig stuks! En van de week heb ik er nóg eens 45 verspeend. Ik verheug me erop, dat het van de zomer een grote bloemenzee zal zijn :-).




De lelies zijn inmiddels ook in bloei gekomen. Wat mooi! 


De goudsbloemen bloeien. De hortensia. Ja, het wordt beslist al een stuk kleuriger.



Het saaie groen in mijn tuin komt vooral door de grote pollen citroenmelisse. Eigenlijk heb ik veel te veel. Ik ben druk bezig om er citroenmelisselimonadesiroop van te maken.


Volgende week moet in nog maar wat grote bossen snijden om te drogen voor thee. Dat kan nog mooi, voordat het in bloei schiet.

Ook buiten m'n tuin valt er zo het één en ander te oogsten. De bijen hebben het eerder ontdekt dan ik: de lindebloesem!



Ook daarvan kun je lekkere thee maken. Hup naar buiten dus maar!