woensdag 1 oktober 2014

Dag zomer, dag zon, dag zee

Al drie weken op rij zijn we op zaterdagmiddag steeds een paar uurtjes naar Ouddorp gegaan om afscheid te nemen van de zomer. Steeds dachten we dat het de laatste keer zou zijn, maar dan was het de volgende zaterdag weer zulk lekker weer, dat we zeiden: ¨Kom, we gaan nog even. Nu kan het nog. Straks is het winter.¨ En dan pakten we onze stoelen, handdoeken, zwemspullen en de strandspeeltjes in en daar gingen we weer. Al was het de laatste keer maar met één kind: Henk. Die kon er ook echt geen genoeg van krijgen. Hij heeft zaterdagmiddag tot 6 uur in de zee gelegen. Toen móest hij er van ons uit. Het was echt wel een beetje bibberen toen, hoor. Maar met een grote badhanddoek én een fleecedekentje om hem heen, was hij zo weer warm.



We hebben nog even lekker met z'n drieën een frietje gegeten en toen was het echt voorbij.



Nu is het 1 oktober. Tijd om ons echt op de herfst en de winter te gaan richten. De drie houthokken liggen al vol kachelhout. Wat dat betreft kan de kou gerust komen :-). Alleen moet de schoorsteen nog geveegd worden.



De voedselvoorraad is ook op peil. Als het straks koud en glad wordt, hoef ik er niet steeds voor het één of ander op uit. Dat geeft een rustig gevoel.

De bijen krijgen hun laatste suikerstroop om goed te kunnen overwinteren.

De cv-ketel en het mechanische ventilatiesysteem hebben hun jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad.

Helemaal klaar ben ik nog niet, hoor. De tuin moet nog gedaan worden. Maar daar ben ik altijd erg laat mee. Soms doe ik het pas in december. Er is dit jaar wel extra werk aan de winkel, want ik heb besloten om te stoppen met het moestuinieren op mijn moesdak. Niet dat ik dat niet leuk meer vind. Juist wel. Maar ik moet nu eenmaal keuzes maken. De bijen staan ook op het dakterras en die hebben volgend jaar meer ruimte nodig. Ik kan ze beter verhuizen naar de kant waar nu de potten en bakken van mijn moesdak staan. Bovendien kost het moestuinieren ook de nodige tijd. In de zomer moeten de potten en bakken elke dag water. Ik ben dan toch wel snel een half uurtje per dag met m'n moesdak bezig. Dat komt niet altijd even handig uit in m'n volle programma. Dus heb ik de knoop doorgehakt. Met pijn in m'n hart. Dat wel. Maar wie weet komt er ooit nog dat huisje in de polder, mét moestuin :-).

Er staat vandaag weer het nodige keukenwerk op het programma. Ik scoorde maandag 3 dozen witte druiven voor maar 3 euro. Die wil ik ontsappen. Er zitten echter schimmeldruiven tussen en dus moet ik ze eerst uitzoeken. Niet het allerleukste werkje. Maar goed. Het is zonde om alles zomaar weg te gooien. En straks heb ik een voorraadje lekkere sap.

Ik ga ook nog op kraamvisite bij m'n neef, die een zoontje kreeg. En vanmiddag komt de juf van Henk op ouderbezoek. Kijk, mijn dag is wel weer gevuld. Ik ga snel aan de slag :-)