maandag 18 mei 2009

Energie, sokken en groenten

Iedere maandagmorgen neem ik de meterstanden van gas, electriciteit en water op. Af en toe ga ik er even voor zitten om wat aan de cijfertjes te rekenen. Uiteraard wil ik ieder jaar minder verbruiken en, raar genoeg, vind ik steeds nog weer kleine besparinkjes. Ook na tig jaar consuminderen. Het afgelopen half jaar heb ik nogal wat (spaar)lampen vervangen door LED-lampen. Als je echt goede LED-lampen wil, moet je daar nog flink voor in de buidel tasten. Maar tot op heden bevallen de door mij gekochte lampen prima. Ook let ik er steeds op, dat ik de close-in boiler uit zet, als ik geen warm water nodig heb. Wat gasverbruik betreft: ik schreef pas al over mijn op marktplaats gekochte snelkookpannen. Ook de aardappels gaan nu weer iedere dag in de snelkookpan. Iedere dag een kleine besparing is op den duur toch de moeite waard. Al met al ben ik zéker niet ontevreden over mijn verbruik, als ik het vergelijk met vorig jaar. Ik heb 141 kwh dagstroom minder verbruikt dan vorig jaar, 249 kwh nachtstroom en 199 kuub minder gas. Voor de geïnteresseerden: in 20 weken tijd is er 1542 kwh dagstroom, 1390 kwh nachtstroom en 722 kuub gas doorgedraaid.

Zaterdagavond is er eindelijk weer eens een paar sokken van m'n naalden gegleden. Sokken voor Maaike, die er vandaag apetrots mee naar school ging. Leuk is dat.



Vanmorgen ben ik een hele tijd bezig geweest om alle alleenstaande sokken weer te verenigen. Ik heb heel wat paren bij elkaar gekregen. Wat er nu nog over is zal ik proberen deze week nog bij elkaar te krijgen. Maar ik ben vast besloten om alles wat vrijdag nog alleenstaand is in de vuilnisbak te gooien. Volgens mij zitten er sokken in de bak, die al meer dan een jaar single zijn. Daar verlies ik de moed bij :-).

Gisteren hebben we heerlijk asperges gegeten. Het waren wel erg dikke, maar goed, ik kreeg ze gratis van de boer. Ze smaakten even wel. De schillen heb ik nog even apart gehouden, samen met een paar exemplaren, waar de kop vanaf gebroken was. Hier ga ik een lekker soepje van koken. De laatste weken hebben we trouwens wel erg voordelige warme maaltijden. Gisteren hadden we gestoofde rogvleugel, die we van mijn vader hadden gekregen. Als groente dus de gekregen asperges en voor degenen die er niet van houden: wortels uit de weck en een pot doperwten. Het toetje was: yogurt (gekregen) met aardbeien (gekregen) en slagroom. De hele maaltijd kostte misschien 1,50
Vrijdag kreeg ik een paar kilo bieten. Ik heb ze meteen gekookt in de snelkookpan (2 pannen vol). Behalve dat ik ze van de week een keer gekookt wil eten, wil ik ze binnenkort ook eens als salade serveren.
Verder hebben we donderdag erg genoten van een courgetteschotel. Ook weer van gekregen courgetten. Soms denk ik weleens: "Waar verlang ik naar," als ik aan een eigen moestuin denk. Er wordt hier altijd zóveel naar binnen geschoven. Anderzijds, er is ook wel heel veel nodig, met zo'n koppel. Ik zou in elk geval heel veel bessenstruiken willen, om lekker limonade en jam enzo van te maken ;-) Wie weet, ooit...