woensdag 19 augustus 2009

Waar ik uithang?

Nee, ik zwem niet in de tomatensaus en ben ook niet bedolven onder pruimen of courgettes. Maar ik ben gewoon druk met van alles en nog wat en kwam daarom even niet aan mijn weblog toe. Maar nu neem ik toch even de tijd om bij te 'praten'.

Van de appel/perensap, waar ik vorige keer over schreef, heb ik lekkere limonadesiroop gemaakt. Dat komt nu mooi uit. Met dat warme weer gaan er heel wat litertjes doorheen. Ik heb de smaak van het siroop maken lekker te pakken. Vorige week vrijdag ben ik, op de terugreis van Elspeet naar huis, samen met Willem naar de Brouwmarkt in Almere geweest. Ik had e.e.a. nodig zoals Marmello en weckringen enzo. Ik was er nog nooit geweest, maar had altijd via internet besteld (www.brouwmarkt.nl). Het was echt leuk, om daar in die winkel rond te struinen. We kregen bovendien een heerlijk kopje koffie aangeboden en toen kon het natuurlijk helemaal niet meer stuk ;-). Ik zag daar prachtige flessen met een beugelsluiting en dat leek me ideaal (én mooi) om mijn siropen in te bewaren. Binnenkort staat er vlierbessensiroop op het programma. De kinderen zijn van de week al vlierbessen gaan plukken. Maar die eerste bessen hebben een andere bestemming. Die heb ik vanavond samen met de door de kinderen geplukte bramen ontsapt om er braam-vlierwijn van te maken. Ik heb dat al eens eerder gemaakt en het is tot nu toe de lekkerste wijn geweest die ik zelf gemaakt heb. Alhoewel hij op dit moment een geduchte concurrent heeft aan de frambozenrosé. Die is ook super. Het recept voor de braam-vlierwijn heb ik van: www.wijnmaker.blogspot.com

Vorige week vrijdag heb ik het restant van mijn courgettes ingemaakt in zoetzuur. Het is heel gemakkelijk om te doen en het resultaat is verrukkelijk. Bovendien heb je een leuk kadootje in huis. Ik moet nog zien, dat ik aan een nieuwe voorraad courgettes kom, want van de potjes, die ik vrijdag maakte, zijn er al aardig wat weggegeven ;-). Het recept voor courgettes in zoetzuur heb ik van: muis-at-work.blogspot.com, die het op haar beurt weer van Landleven had. Ik heb een kleine verandering in het recept aangebracht. In plaats van uien in stukjes heb ik in ringen gesneden uien gebruikt. Dat vind ik leuker staan.




De bieten die ik kreeg wil ik deze keer ook eens in zoetzuur inmaken. Maar daar wacht ik mee, tot het wat rustiger is hier. Sinds vorige week donderdag doe ik alles weer alleen. En ik merk, dat mijn uithoudingsvermogen nog niet is wat het was. Bovendien heb ik maandagmiddag weer eens een middag bij de dokter en in het ziekenhuis doorgebracht. Ik had het erg benauwd. Net of ik weer nieuwe embolieën had. Maar dat is zo goed als onmogelijk met de medicatie die ik heb. Alles is nagekeken en er is niets raars gevonden. Maar de benauwdheid is helaas nog steeds niet weg. Ik hoop maar, dat het 'slijt'.

Gisteren zijn Willem en ik een dag uit geweest. We gaan al jarenlang iedere zomervakantie 1 dag samen op stap. Dit jaar leek het er niet van te komen. Maar gelukkig kon het doorgaan. Eigenlijk hebben we niet veel bijzonders gedaan. Maar zomaar een hele dag boemelen, hier eens kijken, daar eens stoppen, is ook geweldig. We hebben veel moois gezien, gepraat, gezwegen, gefotografeerd, lekker gegeten, veel gelopen. Het zou geen straf zijn om eens wat langer samen vakantie te vieren. Ooit hopen we dat te beleven ;-).





Vandaag moest Willem weer werken. En ik ook! Ik heb vanmorgen flink gebuffeld. Vier wassen, veel opruimen, vlees gebraden, brood gebakken enzovoorts. Ik had een goede stok achter de deur om hard op te schieten. Ik had de kinderen namelijk beloofd om vanmiddag iets leuks met ze te doen. Om kwart voor 2 hebben we de deur achter ons dicht gedaan en zijn we naar de Merwelanden (recreatiegebied bij Dordrecht) gereden. Natuurlijk was het daar beredruk. Maar de kinderen hebben enorm genoten. Zand en water. Meer heb je ook niet nodig. Zelf heb ik het grootste deel van de tijd intensief koppies zitten tellen. Ik had niet echt rust, want door de drukte was er weinig overzicht. Maar goed. 't Was toch wel lekker in mijn stoeltje onder de parasol met m'n breiwerkje.

Vanavond stond er nog een berg strijkgoed op me te wachten. Ik ben er aardig door gekomen. De rest mag wachten tot morgen :-). De bramen/vlierbessen zijn inmiddels ontsapt en dat staat af te koelen. Straks gaat het in een gistingfles. En dan vind ik het voor vandaag wel weer geschoten.