zaterdag 23 april 2011

Oranjefeest!


Al jaren is het op de basisschool waar onze kinderen op zitten de gewoonte om de vrijdag vóór de meivakantie Koninginnedag op school te vieren. Dit jaar was het allemaal een beetje anders, omdat de school al op vrijdag vrij had. Het Oranjefeest was verplaatst naar woensdag.
Het feest begon voor mij al wel eerder. Er zou namelijk een kleedjesmarkt zijn en dus was ik al een poosje bezig met het verzamelen van spulletjes. Dinsdagavond hebben we alles geprijsd en in dozen gestopt. Een kleed erbij, wisselgeld, ballonnen om de boel op te vrolijken enzovoorts. Koos werd met de minuut drukker...Pfff, hij was zó druk en opgewonden, dat hij het hele koor tot kwart over 10 uit de slaap heeft gehouden. Het werd dus een kort nachtje voor de kinderen. Maar dat werd het ook voor mij. Ik had beloofd om muffins te bakken voor de koffiehoek. Om 5 uur stond ik al naast m'n bed. Ik bakte 60 banaan-chocolade muffins en toen was het tijd voor het ontbijt. En het was niet te geloven, maar Koos stuiterde compleet z'n bed uit. Jan liep te simpen, dat hij niet naar school wilde. Die wil liever altijd alles 'normaal' hebben. En Henk ging vervolgens dat deuntje overnemen. Eer dat iedereen die ochtend ontbeten had, aangekleed was en met alle spullen bij Willem in de auto zat, zag ik zo ongeveer sterretjes! Ik nam een kwartiertje pauze om uit te blazen. Daarna schoot ik opnieuw achter het aanrecht, want ik had me ook opgegeven om pannenkoeken te bakken. De hele school kreeg tussen de middag een pannenkoekenmaaltijd aangeboden en je had je als vrijwilliger op kunnen geven om te bakken en klaar te maken. Ik stond op voor 3 pakken en dus ging ik snel aan de slag. Om 10 uur wilde ik kant-en-klaar in de auto zitten om naar school te rijden, want kwart over 10 begon het 'Zingen bij de vlag'. Het lukte allemaal precies. De pannenkoekenschaal had ik heel dik in folie en kranten ingepakt, zodat ze warm zouden blijven. Hans, die in de eerste klas van de Middelbare School zit, had vrij en ging gezellig mee. We kwamen op school aan, brachten de pannenkoeken in de klas en zochten buiten een mooi plaatsje op om de kinderen te kunnen zien. Het was een stralende dag en de kinderen straalden net zo hard als de zon. De vlag met wimpel wapperde vrolijk tegen de blauwe lucht. Klas na klas kwam het plein op en werd opgesteld. Wat een prachtig gezicht!



De directeur hield z'n praatje, maar dat viel een beetje in het niet omdat de geluidsinstallatie weigerde. Maar het ging toch allemaal om het zingen en dus gingen we dat maar snel doen. Meester H. begeleidde op de panfluit en plechtig klonk eerst het Wilhelmus en daarna volgde een heel repertoire van Vaderlandse liederen. Na het zingen trokken de kleuters in optocht naar De Alblashof. Dat is een verzorgingstehuis in de buurt. Zij gingen daar voor de oude mensen zingen. De rest van de kinderen vloog vol ijver naar hun kleedje om hun koopmanskunsten te laten zien. En er zaten zeker koopmannen en -vrouwen in de dop bij!




Het was een drukte van belang en er werden goede zaken gedaan. Het was alsof de kinderen het voor eigen zak zaten te doen, zo'n ijver legde ze aan de dag! Dat was niet zo. Het was voor het goede doel! De opbrengst van de kleedjesmarkt was bestemd voor de schoolbieb. Er was een kraampje met oude schoolbiebboeken, die opgeruimd werden. Daarvoor in de plaats zouden er frisse, nieuwe boeken aangeschaft worden. Een blik op de kraam en je zag dat dat geen overbodige luxe was. Mensen, wat een antieke boeken! Die boeken lazen we zélf in onze kindertijd. Voor ons dus nostalgisch gezwijmel bij die boekenkraam :-). De boekenkraam werd bemand door kinderen uit groep 8. Zij hadden ook een kraam met zelfgemaakte zeepkettingen en houten decoratieharten én ze exploiteerden de koffiehoek.



Er was een heus terrasje ingericht op het plein en dat zat de hele tijd goed vol met koffie drinkende en lekkers etende mensen. Toen ik een tijdje langs de kleedjes had gelopen en mijn pakezeltje Hans steeds meer afgeladen werd zag ik Geertje het schoolplein op komen. Die is met zwangerschapsverlof en heeft nu tijd voor dit soort leuke dingen. We streken neer op het terrasje, dronken koffie, aten taart en daarna ging ik samen met Geertje nog een keer het kleedjesrondje doen. Het liep zo langzamerhand al tegen het einde van de markt. Een goed moment voor mij om naar huis te gaan. Daar wachtte een behoorlijke puinhoop ;-). Ik had tot 1 uur de tijd om m'n handen eens flink te laten wapperen. Daarna was het tijd om de kinderen en de overgebleven spulletjes op te halen. Ze hadden allemaal een geweldige morgen gehad. Koos was schor en eindelijk gekalmeerd :-) en Henk zag er schattig uit met z'n muts die hij de hele dag op wilde houden. Het is echt een succes geweest. Ook voor de schoolbieb trouwens, want er is meer dan 1100 euro opgehaald. Daar kunnen heel wat boekjes van gekocht worden.
Ik heb geweldig leuke koopjes gescoord. Zo kwam ik klompjes tegen voor Henk. Die loopt hier thuis om de deur altijd op klompen. Zijn klompen waren bijna doorgesleten en ook bijna te klein. Kwam ik zo goed als nieuwe klompen tegen in net een maatje groter dan hij had voor maar 1,50.



Ook scoorde ik skeelers voor hem voor maar één euro. Dat zijn dingen waar je blij van wordt! Voor 12,50 heb ik heel wat schatten verzameld :-). Ook wat dat betreft vond ik het Oranjefeest super geslaagd. Ik heb minimaal zo hard genoten als de kinderen!