woensdag 6 juni 2012

Nieuwe planning

Gisteren is er van mijn planning zowaar aardig wat terecht gekomen. Er waren uiteraard interrupties, want een rimpelloze dag komt hier eigenlijk nooit voor. Zo kwam halverwege de ochtend het busje van de stratenmaker voorrijden. We hadden gaten bij de voor- en achtergevel en die kwamen ze dichten. Het was al een paar keer uitgesteld, maar nu was het dan zover. In no time lag m´n straatje open, was er het oorverdovende geluid van een trilplaat en werden er kruiwagens met zand gelost.



Afijn, ik hoefde daar natuurlijk niet naast te gaan zitten. Ik heb enkel even mee overlegd wat nu en wat later zou gaan gebeuren en daarna de mannen van koffie voorzien. De gaten achter zijn nu mooi gedicht en de straat ligt er weer netjes bij. Als het weer wat stabieler is komen de mannen terug om het maanlandschap bij de voorgevel aan te pakken. Als alles goed is ingeklonken hopen ze volgend voorjaar terug te komen om de hele achtertuin op te hogen. Voor nu ben ik blij, dat het er weer netjes uit ziet.

Voor de rest bleef het tamelijk rustig met ´tussendoortjes´. Ik bakte brood (drie met sesamzaad, dat is hier favoriet).



En daarna bakte ik een voorraadje koek: een zweedse plaatboterkoek.



Erg lekker, maar wel behoorlijk zoet. Een volgende keer maak ik hem met minder suiker. De rest van het keukenwerk vlotte prima. Ik kookte 3 1/2 liter custardvla.



Dan heb ik even een voorraadje. Ook maakte ik een hele pan yoghurt. Die staat nog in de hooikist en zal nu wel klaar zijn. Straks zet ik hem in de koelkast. Omdat ik nog wat boerenmelk had die op moest maakte ik ook een schaaltje citroenkaas. Het recept heb ik uit het boek ¨Zelf kaas maken¨. Je maakt het door 1,9 liter melk op te warmen tot 72 graden. Je doet er dan 60 ml. citroensap bij en laat het een kwartier staan. Door het citroensap ontstaat er wei en wrongel. Je giet alles door een zeef waarin je kaasdoek hebt gelegd. Daarna hang je de kaasdoek in de koelkast. Je zet er een pan onder en laat de boel helemaal uitdruppelen. Je houdt dan een witte massa over, die qua structuur lijkt op Hüttenkäse. Dat is dan citroenkaas. Je kunt de kaas zouten en/of kruiden. Ik heb de kaas gekruid met Italiaanse kruiden.

Ik profiteerde van het droge weer en verschoonde twee bedden. Omdat ik de laatste tijd nogal wat zieke kindjes heb gehad waste ik deze keer ook de dekbedden. Alles is nu weer schoon en ruikt heerlijk fris. De dekbedhoezen worden wel erg sleets. Ik heb ze nu 8 jaar en ze zijn continu in gebruik. Hier en daar zijn ze al gerepareerd en de kleuren worden ook vager. Het is echt het laatste jaar dat ze erop liggen.




Ik heb, zoals elke dag, weer rommel opgeruimd. Te weinig naar mijn zin, maar ja. Er staat al wel weer een vuilniszak klaar om deze week de deur uit te doen. Dat is wel fijn. Schoonmama kwam gezellig op de koffie. En ja, ook de strijk ging lekker. Die heb ik gisterenavond staan doen. Wat kan je dan blij zijn, dat je de krachten weer kreeg!

Voor vandaag staat er een nieuwe planning klaar. Er kan niet zoveel huishoudelijk werk op het programma. Vanmiddag heb ik namelijk twee lange afspraken in Dordrecht. Jan gaat gediagnosticeerd worden bij Yulius en een ander kind moet voor een intakegesprek om een behandelplan op te laten stellen. De ene afspraak is van 13.00 u. tot 15.00 u. en de volgende van 15.00 u. tot 16.00 u. Daarna kan je me denk ik wel opvegen ;-). Ik zorg daarom dat ik het eten voor vanavond klaar heb staan en vanavond ga ik, om even wat anders aan mijn hoofd te hebben, met mijn schoonmoeder en een schoonzus naar een lezing van de NPV, die 25 jaar bestaat.
Wat is mijn plan voor deze morgen: brood bakken. Vandaag bak ik er twee voor iemand anders. Sinds ik brood aanbood via Tweetjemee is een gezin uit de buurt er verslingerd aan geraakt en bak ik wekelijks een keertje brood voor ze. Verder wil ik groentensoep trekken, boter karnen, het aquarium met guppen schoonmaken, drie wassen doen (alles binnen ophangen, vrees ik) en natuurlijk rommel opruimen :-). En eigenlijk ´moet´ ik ook vandaag nog ergens wat strijken en vouwen, anders ga ik daarmee achterlopen. We stropen de mouwen maar weer op :-)