dinsdag 19 juni 2012

Lekker bezig

Zaterdagmiddag gingen we als vanouds weer eens naar de markt. Dat is een echt uitstapje voor ons. We zijn er allemaal dol op. De laatste paar keren zijn we niet naar de markt in Rotterdam Centrum geweest, maar naar de markt op het Afrikaanderplein. Deze markt is nog weer een stukje exotischer dan in Centrum. Hij ligt dan ook in een echte multiculturele wijk. Het aanbod is geweldig en de prijzen eveneens. Als je nu echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, moet je daar eens gaan winkelen. En dan natuurlijk het liefst aan het einde van de dag :-). Nu gingen wij niet meteen om inkopen te doen, maar gewoon om even lekker onder de mensen te zijn, geuren op te snuiven en een gebakken visje te eten. Toch kwam ik wel weer met het één en ander thuis :-). We waren nog maar net de markt opgeschuifeld, hadden Jan getrakteerd op een maïskolf met citroen, toen we bij een groentenkraam kwamen waar werd geroepen: Twéé bakjes aardbeien één euro víjíjíjíjftieg, watermeloen grááááties. Hè, gratis? Ik dacht eerst nog even dat je die watermeloen kado kreeg bij aankoop van die twee bakjes aardbeien. Maar nee hoor, ik zag ineens hoe van alle kanten mensen in een grote bak doken om daar een watermeloen uit te vissen. Ze waren echt, zomaar, gratis! OK, ik duwde Jan voor me uit, gaf hem een kontje en met enige moeite en hulp van een meneer kreeg hij een joekel van een watermeloen te pakken. En als ik dan schrijf ´joekel´, dan bedoel ik echt een JOEKEL! Wow, wat een bof. We besloten meteen rechtsomkeert te maken naar de auto, want dat ding woog als lood. Het gaf niets dat we de halve avondvierdaagse moesten lopen om weer heen en weer naar de auto te gaan, want onze dag kon natuurlijk niet meer stuk met die buit :-).
Terug op de markt slenterden we langs de kraampjes. Ik kocht een zak zwarte ogen bonen, een zak pofmaïs  en amandelschaafsel bij zo´n kruiden-en-olijven-kraam. Daarna een zak minikomkommers bij een groentenkraam. Die zijn zo fijn om mee naar school te geven voor de pauze. Daarna kon ik niet langs een kraampje komen waar je een heel kistje abrikozen voor maar 2 euro kon kopen. Zo langzamerhand liep ik al aardig te sjouwen :-). We liepen langs de viskramen. Willem wist een kraam waar je drie grote lekkerbekken voor 5 euro kon kopen. Mmm, lekker! Ik snuffelde nog even rond in zo´n partijenhandelkraam. Daar hadden ze Unox rookworstjes. Twee pakken worstjes à 4 stuks voor maar 1,50. Ze waren wel een weekje over de datum, maar heus, daar krijg je niets van. Een lekkere traktatie voor zondagavond. Tijd om zo langzamerhand weer eens naar de auto te sjokken. Wat knap je daar heerlijk van op, van zo´n uitstapje naar de markt (wij dan toch ;-) ).

Tja, die abrikozen. Ik had in mijn hoofd om daar jam van te koken. Dus trok ik gisterenavond de keuken in om aan de slag te gaan. Ik had nooit eerder abrikozenjam gemaakt en ik kwam verschillende recepten tegen. In het ene recept werden de abrikozen mét schil gebruikt, in het andere zónder. Zonder leek me lekkerder, maar dat is natuurlijk wel meer werk. Om het schilletje er gemakkelijk af te halen moet je de vruchten eerst even in kokend water dompelen en daarna in koud water afkoelen. Je kunt het velletje er dan zó aftrekken. Zo heb ik het dan maar gedaan. Maar volgens mij had het niet persé gehoeven, want die velletjes waren zó zacht. De jam lukte perfect en ik werd toch wel erg blij van die kleurige potjes aan het einde van de avond :-).



Ik had gisteren sowieso iets met oranje, geloof ik :-). En nee, dat had niets met voetballen van doen, maar met worteltjes. Ik had gezien dat de worteltje op mijn moesdak al lekker dik geworden waren. Er stak namelijk een klein stukje boven de grond uit.



Ik besloot die worteltjes maar eens te gaan oogsten. Wat spannend! Mijn eerste worteltjesoogst ooit :-). Verwachtingsvol trok ik het eerste worteltje uit de grond. Maar, oeps, dat was toch nog wel een erg klein exemplaar!



Heel anders dan wat ik verwacht had. Ik heb het worteltje maar snel terug gestopt. Wie weet groeit het nog wel even verder. Ach ja, ik heb er ook nog totaal geen verstand van, he. Al doende leert men, zullen we maar denken.

Het is alles bij elkaar toch een spannend experiment, hoor, dat moesdak! De kropsla die ik gezaaid had
blijkt veel meer ruimte in te nemen dan ik dacht.



Die moet ik dus nog maar even verplanten, zodat de kroppen de ruimte hebben om te groeien. De peperplantjes laten een wisselend resultaat zien. De ene soort groeit gestaag door, de andere soort blijft behoorlijk pierig. Die heeft vast wat meer zon en warmte nodig.




Zondag bloeide de eerste bloem aan één van mijn courgetteplanten. Wat prachtig! (en ook al oranje ;-)).

Het ontrommelen staat op een erg laag pitje. Ik word volledig in beslag genomen door allerlei afspraken in mijn agenda. Maar vorige week was de oogst dan toch nog: twee vuilniszakken vol.



De teller staat op 38 zakken/dozen/tasje die uit ons huis verdwenen zijn. Vanmorgen ging ik het kantoor van Dirk schoonmaken. Dat is vlakbij de Kringloopwinkel hier in Alblasserdam. Ik besloot om meteen de verzamelde kringloopspullen daar af te geven. Omdat ik bij Dirk best vlot klaar was schoot ik bij de Kringloop nog even naar binnen. Ik kocht een paar boeken voor de vakantie. Alle boeken zijn in de maand juni met 30 procent korting. Ik kocht ook twee jaargangen van het blad van de Plattelandsvrouwen. Bladen uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Prachtig vind ik dat! Er staan van die leuke recepten en ouderwetse tips in. Ik heb weer wat te snuffelen, hoor :-) O ja, ik kocht ook een serie CD´s met Bachcantates. Fijn voor in Willem z´n auto (in die van mij zit geen muziekding).

Verder heb ik vandaag tussen de bedrijven door de achtertuin gewied. Die stond vol met ´verrukkelijk onkruid´ :-), maar niet meteen van het soort waarop ik zat te wachten. Twee emmers vol haalde ik van mijn postzegel. Nu ziet het er weer netjes uit. Genieten!




In de loze uurtjes heb ik een haakwerkje opgepakt. Ik heb een kussenhoes gehaakt voor op de meiden hun kamer.



Ik had een hele tijd niet gehaakt en het beviel me uitstekend. Een werkje waar je niet bij hoeft na te denken en wat snel resultaat geeft. Wat wil je nog meer. Ik haakte met rode en witte wol. De witte wol had ik nog liggen. De rode kocht ik bij Zeeman. Ik heb nu echt mooie haakkatoen gekocht om kussentjes te haken voor op onze eettafelstoelen. Een fijn werkje voor in de zomertijd! Wat heerlijk toch, dat ik me nooit hoef te vervelen ;-)