dinsdag 5 juli 2016

De warme maaltijd

Het bereiden van de warme maaltijd is iets wat elke dag opnieuw terugkomt. Ik prijs me gelukkig, dat ik geen hekel heb aan koken. Integendeel! Maar het voert natuurlijk te ver om te zeggen, dat het elke dag een feestje is. Ook ik heb weleens geen zin, geen puf, geen inspiratie, of ik ben aan het einde van de middag gewoon heel moe. En dan MOET je ook nog KOKEN!

Natuurlijk hoef ik op dat moment geen zoveel-sterren menu op tafel te zetten. Het kan ook best iets eenvoudigs zijn, zonder dat ik m'n gezin het gevoel geef, dat ik me er met een Jantje van Leiden vanaf heb willen maken ;-).

Veel mensen koken aan de hand van een weekmenu. Ze gaan dan één keer in de week er voor zitten om vast voor elke dag van de week te bedenken wat er op tafel komt. Daar is veel voor te zeggen. Sowieso is het fijn, als je alvast weet wat je gaat koken en niet pas 's middags om een uur of vier erachter komt, dan je geen inspiratie hebt en totaal niet weet wat het worden gaat.
Nog afgezien van het feit, dat je dan misschien eerst nog op een hol en een draf naar de winkel moet om ingrediënten aan te schaffen. Want dat is ook een voordeel van het maken van een weekmenu: je kunt meteen gericht je wekelijkse boodschappen doen. En als je het goed aanpakt, zal je je weekmenu vast ook afstemmen op de aanbiedingen.

Het heeft dus vele voordelen. Toch maak ik geen weekmenu. Het past niet bij me. Ik laat de maaltijdkeuze afhangen van

1) wat ik in huis heb
2) hoeveel kooktijd ik die dag heb
3) hoeveel zin ik die dag in koken heb
4) of ik het 's middags nog tot tegen vijven druk heb met pakjes voor mijn webshop op tijd op de post te krijgen
5) hoeveel eters ik heb
6) wie er thuis eet en wat diegene echt niet lust (kan ik niet altijd rekening mee houden, maar toch)
7) of er iets te vieren valt
8) of ik 's avonds nog weg moet

Zoiets.

Elke dag een verrassing dus. Al weet ik wel globaal welke groenten er die week op tafel komen, want die koop ik altijd eens per week of per twee weken in het groot in. Maar hóe die groenten op tafel komen, staat soms tot het laatste moment open.

Vorige week had ik zo'n dag dat ik van alles te weinig had: te weinig tijd, te weinig puf, te weinig in huis, te weinig inspiratie.

Het voordeel was, dat ik ook te weinig geld in mijn portemonnee had zitten. Hè? Is dat een voordeel dan? Jazeker! Want nu móest ik wel iets bedenken met de ingrediënten die ik in huis had. En het werd best een lekkere maaltijd voor deze herfstige zomer van 2016 :-). Het werd namelijk stamppot zuurkool! Pakjes zuurkool heb ik meestal wel op voorraad. Weet je, dat je die eventueel ook prima in de vriezer kunt bewaren? Aardappelen zijn er altijd. Ik had nog een restje vlees en jus voor het onvermijdelijke kuiltje. Alleen worst had ik niet. Dat heb ik opgelost, door een blik knakworstjes open te trekken. 

En zo stond er met maar weinig inspanning (het schillen van de aardappels was nog het meeste werk, maar daar kun je lekker bij gaan zitten) een voedzame maaltijd met foute worstjes op tafel. Kosten? Een eurootje of vijf hooguit (voor 10 personen).