dinsdag 21 februari 2023

Hobbyen

De afgelopen week heb in de avonduren heerlijk zitten hobbyen. 

Een tijdje geleden schreef ik al, dat ik een popje aan het maken was. Ik volgde hiervoor een online cursus. De groep waar ik bij aangesloten was, ging echter drie keer zo snel als ik. Sowieso heb ik niet zo´n geweldig hoog werktempo, maar ik had precies die weken ook heel weinig tijd. Het was niet erg. Ankie, de juf van de cursus, heeft me gewoon in een volgende groep gefrommeld ;-). Nu hoop ik er volgende week weer mee verder te gaan.

Intussen had ik me ook opgegeven voor het breien van een broekpakje, mutsje en sokjes voor dat popje. Ook dat ging weer via een online cursus en deze ging vorige week van start. Nu ben ik een redelijk ervaren breister, dus dat zag ik wel zitten, ook al heb ik er alleen in de avonduren tijd voor. Het was een erg goed idee. Alle avonden, behalve zaterdag en zondag, heb ik aan het pakje gewerkt. Nog één avondje en dan is het af. Het was echt een uitdaging en daar houd ik wel van. Kijk, zo groeit het:






En vanavond breide ik het zakje op de buik:


Een andere hobby, waar ik me eens lekker op kon uitleven is: bakken! Vrijdag was Hans jarig en zaterdag vierde hij het. Zijn vriendin is er ook één uit een gezin van tien en ook bij haar thuis zijn er al 9 kinderen ´verdubbeld´. Twee grote families bij elkaar en ook nog wat vrienden erbij, maakte dat ik flink aan de bak mocht ;-).

Ik maakte een bosvruchtenvlaai, een klassieke appeltaart, een dadel cheesecake en een appel-tiramisutaart. 




Ik ben eigenlijk vergeten om fatsoenlijke foto´s te maken. Het was ook best een klus, want behalve die taarten moesten er natuurlijk ook nog hapjes klaargemaakt worden enzo. Nou ja, al met al is het erg gezellig geweest en het keukenwerk was erg leuk.

Hans is 25 geworden. En vrijdag, op zijn verjaardag dus, ging juist Henk voor het eerst met hem mee naar het werk. Henk hoeft de rest van het jaar maar vier dagen per week naar school. Op vrijdag mag hij werken. En Hans zei meteen: ¨Dan kom je toch bij mij werken?!¨ Henk vond dat een prima plan en het pakt ook erg leuk uit. Hans is momenteel druk met bomen snoeien. Hij was vrijdag in de Biesbosch bezig en daar moesten bomen op een speciale manier gesnoeid worden: door middel van breuksnoei. De boomverzorger zaagt dan een v-tje in de tak die gesnoeid moet worden en laat de tak daarna zo natuurlijk mogelijk afbreken. Hans liet er foto´s van zien en mopperde, dat het er ´toch niet uitzag!´. Inderdaad is het een heel vreemd gezicht. Maar ja, alles volgens de nieuwste inzichten van ´natuurlijk beheer´.

Henk mocht mee in de hoogwerker. Nou, dat vond hij wel wat. Zo´n eerste keer en dan ook nog met tamelijk harde wind is dat best een beetje griezelig. Ze zaten ook flink hoog. Kijk maar hoe klein de snipperbus is, die je tussen de jongens in ziet:


Intussen kijkt Henk al uit naar aankomende vrijdag. Dan mag hij weer mee :-).

Ik ben ook weer een beetje aan het moestuinieren geslagen. Alhoewel ik nog niet heel veel verder ben gekomen dan plannen maken. Deze week wil ik de eerste dingen zaaien. Ja, ik weet het, er zijn legio moestuinierders, die al in januari beginnen. Maar het kan best een beetje later. Ook dan komt het vast goed.

Ik kreeg van Leendert een koude bak voor mijn verjaardag. Door hem zelf getimmerd naar een bouwtekening van Landleven. Die bak moet alleen nog gebeitst worden. Dat wil ik graag volgende week gaan doen. Zodra hij af is, kan hij op de tuin gezet worden en kan ik er het één en ander in gaan zetten. Leuk om zo het tuinseizoen wat naar voren te trekken.

Ik zag trouwens de rabarber al opkomen.


En er staat flink wat paarse dovenetel op de tuin. Die is er spontaan gekomen. Ik ga er wat van drogen om er thee van te kunnen trekken. Het schijnt goed te zijn voor je nieren en te helpen bij obstipatie. Je hebt er maar een klein beetje van nodig. Het lijkt me leuk om allerlei gedroogde kruiden op de plank te hebben staan om er zelf fijne theeën van te kunnen trekken. Wat dat betreft vind ik ´natuurlijk´ tuinieren super tof. Het ziet er misschien ook ´niet uit´. Net zoals die gesnoeide bomen van Hans. Maar wat is het toch juist mooi, als er spontaan zo´n paars veldje verschijnt! De bijen zijn er trouwens ook echt blij mee. Extra leuk!


Vandaag aten we de laatste boerenkool van de tuin.


Toen ik na de lunch de boerenkool oogstte, zei ik tegen Maria: ¨We zijn echt verkeerd bezig, hoor. We horen buíten te zijn. Het is zó lekker!¨ O ja, ik zou echt wel hele dagen buiten bezig kunnen zijn. Maar ik moet het hebben van af en toe éven. En verder ben ik wat moestuinieren betreft ook nog steeds heel veel aan het lezen. Ik moet nog zó veel leren!

Vorige keer schreef ik erover, dat het ene geslacht ging en het andere kwam. Dat was naar aanleiding van het overlijden van een oude oom. Maar vorige week is er in onze familie ook een leeftijdsgenoot overleden. De man van mijn nicht is verongelukt. Wat is dat ingrijpend. En zo zijn er elke week opnieuw weer de nodige wederwaardigheden.

Intussen is het alweer knap laat en is het tijd om naar bed te gaan! Ik ga m´n avondrondje doen.