dinsdag 18 november 2008

Dinsdagklusjes

Op maandag moet ik altijd oppassen, dat ik mezelf niet voorbij draaf. Ik ben dan uitgerust van de zondag en wil de rommel van het weekend graag zo snel mogelijk weer aan kant hebben. Ik sta dan ook al om 5 uur op. Heerlijk vind ik dat. Dan is het nog zo lekker rustig in huis en kan je tenminste opschieten. Als de kinderen naar school vertrekken, is de benedenverdieping dan al redelijk aan kant en ik vertrek dan naar boven. Alle slaapkamers opruimen, bedden opmaken, wassen sorteren, ophangen, afhalen, vouwen, strijken, het sanitair soppen. Ik draaf dan de hele dag. Eigenlijk zou je dan 's avonds wat eerder naar bed moeten gaan. Maar dat schiet er meestal bij in. 't Was gisterenavond ook al weer na twaalven. Ik had om m'n gemakje wat betalingen zitten doen, daarna nog hier in daar wat zitten lezen op internet en zodra Trijnie naar bed was, nog een poos aan haar kniekousen zitten breien. Dinsdag is daarom de dag waarop ik wat minder vermoeiende karweitjes doe. Strijken met een muziekje aan, nieuwe voorraad brood en koekjes bakken, wat administratie wegwerken, dat soort dingen. 's Middags komt bijna elke week mijn schoonmoeder een bakkie doen. Dan kletsen we weer helemaal bij en zit ik ondertussen te breien. Er wordt vaak wat denigrerend gedaan over het werk van een huisvrouw. Maar ik ben dan toch maar mooi eigen baas ;-)! Vandaag zit ik nog te twijfelen, of ik me ga bezighouden met extra bakwerk, of met zeepmaken. Bakken is het meest economisch, want de oven moet toch aan, omdat het brood bijna op is. Dan is het handig om meteen een voorraadje koek of taartbodems of iets dergelijks te bakken. Taart heb ik juist zaterdag weer eens gemaakt. Dat was een poos geleden. Ik had een taart gemaakt van biscuitbodem, met 2 laagjes gele room ertussen. Daarna had ik de taart besmeerd met slagroom, de kantjes afgewerkt met hagelslag en de bovenkant belegd met verse peren, afgedekt met gelei.



Het was heerlijk en dat smaakt dus naar meer ;-). Nu kan je taartbodems prima invriezen en daarom is het een idee om vandaag te doen. Voor de liefhebbers volgt hier het recept voor een biscuitbodem:

Klop 3 eieren met 100 gram suiker en een snufje zout tot het lichtgeel en dik is. Spatel er voorzichtig 40 gram bloem (gezeefd) en 40 gram maizena (gezeefd) doorheen. Doe het beslag in een ingevette en met bloem bestoven vorm, of gebruik een flexibele vorm (die hoef je niet in te vetten). Bakken: 40 minuten op 175 graden in een voorverwarmde oven. Het gebak moet veerkrachtig aanvoelen, als je erop duwt. Even in de vorm laten zitten, voordat je het gebak op een rooster stort en laat afkoelen.

Zeepmaken wil ik ook graag gaan doen en is evengoed nodig. Ik wil de meiden rozenzeep geven met pakjesavond en aangezien de zeep toch ook een poosje moet rijpen, is het zachtjesaan hoogtijd er aan te beginnen. Nou ja, misschien ga ik het allebei wel doen. 't Is een grijze dag en dan is het fijn om zulke gezellige klusjes om handen te hebben.

Eerst maar eens een beker warme chocolademelk gaan drinken met Henk. En dan, hup, aan de slag!