zaterdag 29 november 2008

Feestelijke bezigheden

De laatste paar dagen waren vol feestelijke bezigheden. Eerst ben ik donderdagochtend gaan shoppen. Kado's kopen en lekkers voor Maria's verjaardagsfeest. Eigenlijk moest ik toen 's middags m'n gewone huishoudelijke werk gaan doen. Maar ik nam maar een boemeldagje en heb kado's zitten inpakken (voor verjaardag en pakjesavond) totdat de kinderen uit school kwamen. Bijna alles staat nu ingepakt klaar. Een fijn gevoel.



Gisteren had ik Leendert thuis. Hij was donderdag uit school met de fiets gevallen en was hard op de straat terecht gekomen. Hij had een heel grote bult op z'n voorhoofd en had ook erge hoofdpijn. Daarom heb ik hem een dagje thuis gehouden van school. Wie weet heeft hij wel een lichte hersenschudding opgelopen. Ik moest wel wat bezigheden voor hem verzinnen om de dag door te komen. Daarom heb ik 's middags samen met hem de traktaties klaargemaakt, die de kinderen maandagmiddag mee naar huis krijgen na afloop van Maria's verjaardagsfeestje.



Maria is morgen jarig. Ze wordt dan 7 jaar. Maandagmiddag vieren we haar verjaardag voor de opa, oma's, tantes, ooms, neefjes en nichtjes. Ook gaat ze maandag trakteren op school. Het feestje voor haar vriendinnetjes doen we over een paar weekjes. Anders wordt het een beetje teveel van het goede. Maandag is Wim ook jarig. Hij wordt 20. Maar hij viert zijn verjaardag samen met zijn vriendin, die woensdag ook 20 hoopt te worden. Vorig jaar hebben ze hun verjaardag bij ons gevierd. Dit jaar vieren ze het bij Geertje thuis.

Vandaag heb ik de schooltraktatie voor Maria klaar gemaakt. Ik had haar beloofd, dat ze oliebollen mocht trakteren. Dat was dus bakken geblazen ;-). Ik maak oliebollen beslag altijd gewoon van bloem. Dit is mijn recept: 1 kilo bloem, 1 eetlepel gist, 1 theelepel zout, vanillesuiker naar smaak en 1 liter lauwe melk tot een beslag mixen. Voeg daar aan toe: 400 gram rozijnen, 200 gram krenten en 400 gram gesnipperde appel. Roer alles met een beslaglepel goed door elkaar en laat het een uurtje op een warme plaats rijzen. Bakken: schep met behulp van een ijsboltang beslag in de olie, die je op 180 graden hebt verwarmd. Laat de bollen 5 minuten bakken en smullen maar. Het bakwerk wordt hier meestal grotendeels door de kinderen gedaan. Dat was vanmiddag ook zo. Ik heb eerst 3 baksels zelf gedaan. Daarna heeft Hans de rest gebakken. Ik had van 2 kilo bloem beslag gemaakt en daar hadden we zo'n 70 bollen van. Genoeg om iedereen een bol te laten proeven en natuurlijk een bol voor de gaande en komende man. Mmm, dat smaakt naar meer. We verheugen ons alvast op de bollenbakkerij met Oud & Nieuw!