woensdag 24 november 2010

Winterkost voor een prikkie

Al sinds vorige week had ik zomaar zin in een heerlijk stevige linzensoep. Ik had alleen geen linzen meer in huis. Vanmiddag was ik 'en route' en ging even naar binnen bij de Turkse supermarkt voor linzen. Het is het perfecte weer voor zo'n warm soepie. En met de voorspelde sneeuwbuien in het vooruitzicht brengt het je misschien op een goed idee. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Linzensoep kost drie keer niets. Er zijn natuurlijk honderd-en-één variaties te bedenken.
Vandaag maakte ik het zo:
Verwarm een scheut zonnebloemolie in een grote pan met dikke bodem. Laat daar twee niet te fijn gesneden uien, een in stukjes geneden winterpeen en een flinke prei in ringen even wat in bakken. Voeg er peterselie aan toe en 500 gram rode linzen (1,99 euro voor 900 gram). Als alles wat gebakken is voeg je er een liter of 3 - 4 water aan toe, een flinke schep zout en twee grote, in blokjes gesneden, aardappels. Breng alles aan de kook en laat het een half uur zachtjes pruttelen. Verwarm een rookworst, snijd hem in stukjes en roer hem erdoor.
Intussen belegde ik een groot Turks brood met uienringen en plakken kaas en liet dat in de oven mooi bruin en knapperig worden. Mmm!



Ik nam meteen nog even griesmeel in grootverpakking mee bij de Turk. Ik neem altijd de fijne soort (semolinameel)en betaal 6 euro voor 5 kilo. Dat komt neer op 1,20 per kilo. Om griesmeelpap te maken heb je maar 100 gram griesmeel en 75 gram suiker nodig op een liter melk. Dan heb je een heerlijk toetje voor maar 70 cent. Om er iets luxe van te maken serveer je het met een toef slagroom en wat licht geroosterd amandelschaafsel.